قطعات خودرو

مزدا CX-50 جدید در آستانه ورود به بازار

پیشرانه– کراس‌اوور مزدا CX-5 در حال حاضر با آمار فروش سالیانه حدوداً ۳۶۵ هزار دستگاه و با اختلافی چشمگیر نسبت به مزدا ۳ و مزدا CX-30، عنوان پرفروش‌ترین محصول این خودروساز ژاپنی را در اختیار خود دارد و در بازارهایی نظیر ایالات‌متحده، ژاپن و استرالیا با هواخواهان پرشمار و استقبال بسیار مناسبی روبروست.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما در ایالات‌متحده، بازاری که تا این حد تشنه و مشتاق خودروهای کرا‌س‌اوور است (بطوریکه حتی برخی از رقبا برای افزایش سهم خود از آن بعضاً اقدام به عرضه چندین مدل در هر سگمنت می‌کنند!)، چرا مزدا باید تنها تماشاچی و نظاره‌گر پیروزی و کامیابی رقبا بنشیند و از پتانسیل‌های مطلوبی که دارد نهایت استفاده را نبرد؟

این چالش و پرسشی است که احتمالاً ذهن مدیران، طراحان و مهندسان مزدا را به خود درگیر کرده و زمینه شکل‌گیری جدیدترین محصول این خودروساز نامدار ژاپنی یعنی CX-50 را فراهم آورده است؛ خودرویی که همانند CX-5 در کلاس ابعادی کامپکت به رقابت خواهد پرداخت اما به‌وضوح و در مقایسه با CX-5 قرار است رویکرد متفاوتی را دنبال کرده و ماهیت متمایزی داشته باشد و همان‌طور که از شمایل ظاهری ماجراجو و ژست تنومند آن پیداست، CX-50 با تمرکز هرچه بیشتر بر روی قابلیت آفرود و بیراهه‌نوردی طراحی و مهندسی‌شده است.

علاوه بر این‌ها، نباید از یاد برد که مزدا در یک دهه اخیر پیوسته تلاش کرده تا خود را سطح از رقبای رایج و همیشگی‌اش نظیر تویوتا، هوندا، کیا، نیسان و … جدا کند و هرچه بیشتر ساخته‌های خود را به محصولات حاضر در رده‌های بالاتر بازار نزدیک کند تا برند مزدا به‌تدریج در قد و قامت یک برند نسبتاً لوکس و پریمیوم شناخته شود و طیف تازه‌ای از مشتریان را به خود جذب کند.

در نمای ظاهری، CX-50 نیز همانند سایر محصولات مزدا از زبان طراحی این کمپانی ژاپنی موسوم به کودو (روح حرکت) پیروی می‌کند که رهاوردش برای این خودرو، پویایی و پایداری توأمان در کلیات و جزییات پیکربندی بوده است.

علاوه بر این‌ها و به سبب ماهیت آفرودی‌تر و هویت ماجراجوتر CX-50 (در مقایسه با CX-5)، استفاده از ریل‌های سقفی با استحکام و پوشش‌های محافظ تیره‌رنگ و پلاستیکی بر روی گلگیرها و سپرهای جلو و عقب CX-50 کاملاً خودنمایی و جلب‌توجه می‌کند.

در آغاز عرضه این خودرو به بازار ایالات‌متحده (که در سال آینده میلادی رخ خواهد داد)، CX-50 با قوای فنی مشابه مزدا CX-5 پا به میدان رقابت خواهد گذاشت که یعنی این خودرو به‌صورت استاندارد از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره‌مند خواهد بود و نسخه توربوشارژردار و قدرتمندتر این پیشرانه نیز برای CX-50 قابل انتخاب است.

هر دو پیشرانه با یک گیربکس ۶ سرعته خودکار جفت‌وجور می‌شوند و سامانه چهارچرخ متحرک i-Activ نیز به‌صورت استاندارد بر روی تمامی تیپ‌های CX-50 عرضه می‌شود.

طبق گفته مدیران مزدا، در آینده‌ای نزدیک امکان سفارش نسخه هایبریدی CX-50 نیز برای مشتریان فراهم خواهد شد.

جف گایتون، مدیرعامل بخش آمریکای‌شمالی مزدا، CX-50 را خودرویی توصیف می‌کند که به‌طور ویژه و اختصاصی برای بازار آمریکای شمالی طراحی‌شده و در طراحی و توسعه این خودرو، سبک زندگی آن دسته از مشتریان که شیفته گشت‌وگذار در طبیعت و ماجراجویی هستند، به‌صورت بسیار ویژه موردتوجه قرارگرفته است.

به‌هرحال، گایتون معتقد است که این رویکرد و توجه به توانمندی‌های خارج جاده‌ای، سبب نادیده گرفتن جنبه‌های لوکس و ویژگی‌های پریمیوم در CX-50 نشده است و علاوه بر این‌ها، آنچه همواره موجب شهرت و محبوبیت ساخته‌های مزدا بوده (هندلینگ بسیار خوب و سواری On-Road لذت‌بخش) یقیناً در راه نیل به این هدف و در پیش گرفتن چنین رویکردی قربانی نخواهد شد.

مزدا CX-50 قرار است در سایت تولیدی مشترک مزدا و تویوتا در آلابامای ایالات‌متحده مونتاژ شود؛ سایتی که همین چندی پیش‌تولید تویوتا کرولا کراس نیز در آن آغازشده بود.

مزدا CX-50
مزدا CX-50
عکس مزدا CX-50
عکس مزدا CX-50
عکس مزدا CX-50
عکس مزدا CX-50
عکس مزدا CX-50
عکس مزدا CX-50
عکس مزدا CX-50

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است