به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، منوچهر منطقی افزود: درخصوص خودروهای برقی و الکتریکی با دو چالش نرم افزارهای پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه ایم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: با توجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز کرده ایم، برای خودروهای برقی باید حتماً به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعف هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه سازان TIER۱ الکترونیکی بپردازیم.
منطقی افزود: خودروی برقی یک فرصت است تا از نیروهای نخبه دانشگاهی استفاده کنیم؛ موضوعی که بیشترین میزان مهاجرت نخبگان را در سالهای گذشته داده است.
وی اضافه کرد: با توسعه فناوریهای جدید خودرو، پیش بینی میشود در دهه آینده با خودروهای کنونی خداحافظی کنیم که در این زمینه مطالعاتی از سالهای گذشته آغاز و عمده کارها بر دوش شرکتهای دانش بنیان قرار داده شده است. البته از دانش خارجی نیز در صورت لزوم استفاده خواهیم کرد.
منطقی ادامه داد: در جمع بندی مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است به سمت برقی سازی برویم، باید اتوبوسهای کاملاً برقی تولید کنیم.
وی افزود: در موضوع موتورسیکلتهای برقی نیز طرح سوآپ که در آن باتری موتورها در مراکز پیش بینی شده تعویض خواهند شد، پیش بینی شد.
معاون وزیر صمت با اشاره به نفتی بودن کشورمان، گفت: بر همین اساس رفتن به سمت برقی شدن در حوزه خودروهای کوچک و هیبریدی شدن در خودروهای متصل، از دیگر نتایج این تحقیق بود.
منطقی افزود: برای اجرایی کردن این راهبرد چند طرح تعریف شد که یکی از آنها تولید بن سازه برقی بود، امروز براساس همین بن سازه، خودروی برقی تارا تولید شد.
وی اضافه کرد: در موضوع باتریها نیز پس از انجام مطالعات گسترده مقرر شد قطب مربوطه به نمایندگی از کل توانمندیهای صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد.
منطقی ادامه داد: در موضوع فناوریهای کلیدی خودرو نیز مقرر شد تا دانشگاه شریف به عنوان قطب این کار باشد.