جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

لوتوس تایپ ۱۳۳ رقیب ۹۰۴ اسب بخاری پورشه تایکان خواهد شد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، این نخستین سوپرسدان برند بازیابی شده انگلیسی پس از مدل کارلتون است و به انواع فناوری‌های روز مجهز خواهد شد.

تایپ ۱۳۳ نخستین ابرسدان برند لوتوس پس از دهه ۹۰ میلادی به شمار می‌رود و بازارهای ایالات‌متحده و چین را هدف اصلی خود قرار داده است. این سدان حدودا ۵ متری رقیبی مستقیم برای سدان الکتریکی پورشه تایکان خواهد بود. تایپ ۱۳۳ که به‌عنوان لوکس‌ترین مدل آینده لوتوس در عصر جدید شناخته می‌شود هم‌اکنون درحال تکمیل فاز نهایی توسعه خود است. نسخه‌های نهایی آن هم اخیرا در مکان‌های عمومی گوناگون با پوشش ضدجاسوسی دیده شده‌اند. لوتوس تولید این سدان را از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد کرد.

تایپ ۱۳۳ از لحاظ ابعادی شباهت زیادی به پول‌استار ۵ خواهد داشت که سال آینده روانه بازار می‌شود اما مدیر اجرایی این برند، «مت ویندل»، قبلا اشاره کرده بود که به لطف فناوری روز، جیلی، شرکت مادر، به زیربرندهای ولوو و لوتوس اجازه داده تا خودروهایشان را جدا از یکدیگر توسعه دهند؛ بنابراین پول‌استار ۵ و لوتوس تایپ ۱۳۳ در بخش‌های مهمی با یکدیگر تفاوت خواهد داشت.

تصاویر جاسوسی تایپ ۱۳۳ نشان می‌دهند که این خودرو از طراحی یکپارچه و المان‌های طراحی مدل‌های کنونی لوتوس یعنی اویا و التره بهره می‌برد. بریتانیایی‌ها برای رقابت با سدان‌های آئودی ای-ترون GT و پورشه تایکان، توجه بسیاری به بخش فنی و پویایی خودرو کرده‌اند. فناوری شاسی سدان تازه‌نفس انگلیسی از مدل شاسی‌بلند التره به عاریه گرفته شده است و شامل اجزایی چون تعلیق بادی، فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، کنترل چرخش فعال و آیرودینامیک فعال می‌شود. سازنده برای ایجاد کاراکتر مجزا در سدان خود، بخش‌های یادشده را به‌نحوی متفاوت مهندسی کرده است.

هنوز فهرست یا اطلاعاتی درباره فناوری‌های به‌کاررفته در تایپ ۱۳۳ منتشر یا تایید نشده است اما باتوجه‌به روند توسعه و تولید لوتوس، احتمالا سوپرسدانش نیز شباهت زیادی به التره داشته باشد. نسخه‌های پایه احتمالا به پیشرانه دو موتوری برقی به قدرت ۶۰۲ اسب بخار مجهز خواهند شد و تایکان GTS را به چالش خواهند کشید. التره R که نمونه بالارده این شاسی‌بلند به حساب می‌آید به لطف بهره‌وری از موتور قدرتمندتر در عقب، ۹۰۴ اسب بخار قدرت دارد. ممکن است این موتور به تایپ ۱۳۳ نیز راه یابد.

لوتوس از باتری ۱۱۲ کیلووات ساعتی التره برای سدان خود استفاده می‌کند که احتمالا تا ۶۴۰ کیلومتر سرنشینانش را همراهی خواهد کرد. پلتفرم EPA به سازنده این اجازه را داده که تایپ ۱۳۳ را به شارژ سریع ۴۲۰ کیلوواتی مجهز کند. مدیر تبلیغات لوتوس، «مایک جانستون»، در پاسخ به این سوال که تایپ ۱۳۳ چگونه به نبرد با رقبای سطح بالای برقی خواهد پرداخت، اینگونه پاسخ داد:

زمانی که به عملکرد نگاهی داشته باشید، ما جایگاه خوبی داریم؛ هم از نظر فرمان‌پذیری و هم از نظر زمان موردنیاز برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت. از نظر شارژدهی از همان پلتفرم التره استفاده کرده‌ایم بنابراین برای رسیدن از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. التره از برخی المان‌های محروم شد اما تایپ ۱۳۳ به آن‌ها مجهز خواهد شد و همین مورد تفاوتی اساسی ایجاد خواهد کرد.

تایپ ۱۳۳ نام اصلی و نهایی سدان آینده لوتوس و نیست. به گفته جانستون، این شرکت قصد دارد روند نام‌گذاری با حرف اول E را ادامه دهد. او همچنین امکان قطعی نامگذاری این محصول به‌عنوان «انویا» را رد کرد.

مدیر بخش بازاریابی لوتوس گفت که این شرکت فعال برنامه‌ای برای تولید نمونه‌های جانبی بر پایه یک مدل ندارد؛ برای نمونه شوتینگ‌بریک تایپ ۱۳۳ را نخواهد ساخت اما افزود:

سلیقه مشتریان تغییر می‌کند و بخش‌های تازه بازار خودرو روزبه‌روز نمایان می‌شوند. فناوری‌های نو راه خود را به خودروها باز می‌کنند که امکان ایجاد تغییر در محصولاتمان را بیش‌ازپیش می‌کند. ما در تلاش هستیم تا مطمئن شویم هرگونه سرمایه‌گذاری که می‌کنیم بازگشتی خواهد داشت.

تاکنون برنامه و راه لوتوس تا سال ۲۰۲۶، زمان عرضه یک خودروی اسپرت تازه، مشخص و روشن است. جانستون می‌گوید که ممکن است سبد محصولات این شرکت با توجه به ذائقه خریدار تغییر کند.

 سبد محصولات کنونی ما به سه خودرومان یعنی ایویا، امیرا و التره خلاصه می‌شود. سه خودرو دیگر هم در آینده به ان افزوده خواهد شد. ما مدام درحال بررسی این موضوع هستیم که چگونه می‌توانیم از پتانسیل بازار استفاده کنیم.

لوتوس با تولید یک سوپرسدان راهی نسبتا متفاوت را پیش گرفته است؛ چراکه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی امروزه پیش از سدان‌ها به تولید انواع شاسی‌بلندها در ابعاد و اندازه‌های گوناگون فکر می‌کنند. به نظر شما آیا لوتوس با قدم بزرگش شانسی برای رقابت با تسلا مدل Sف پورشه تایکان و آئودی ای-ترون GT خواهد داشت؟

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار