جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

ماشین تیارا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، شرکت مکث موتور که به نوعی مسئول عرضه خودروهای آسیایی گروه صنعتی ماموت‌‌خودرو به حساب می‌آید به تازگی از یک کراس‌اوور جدید 7 نفره پرده برداشته تا بلکه بتواند سهمی از بازار پررونق شاسی‌بلندهای غیرآفرودی را بدست آورد. خودرو مورد نظر تولید Ruixiang چین (زیرمجموعه تازه تاسیس کمپانی بایک) است و در سرزمین اصلی با نام X5 شناخته می‌شود؛ البته بنا به سیاست‌های جدید خودروسازان وطنی این محصول هم با یک اسم ایرانی یعنی “تیارا” در کشورمان به فروش خواهد رسید. تیارا یک کراس‌اوور کاملاً خانوادگی است و با توجه به فضای نسبتاً جادار داخلی، امکانات رفاهی و ایمنی متعدد و ظاهر مناسبش از پتانسل کافی برای موفقیت برخوردار می‌باشد؛ اما نکته اینجاست که رقبای بسیار زیادی در این سگمنت حضور دارند که کار را برای نماینده مکث‌موتور دشوار خواهند ساخت؛ از این رو باید دید شرکت وطنی می‌تواند با قیمت‌گذاری منطقی محصول خود را در بازار جا بیندازد یا خیر.

 

 

مزایا و معایب تیارا
مزایا
  • امکانات جانبی مناسب، کابین جادار 7 نفره، طراحی قابل‌قبول
معایب
  • حساسیت پیشرانه توربو به کیفیت سوخت، قدرت متوسط نسبت به وزن

 

بررسی تیارا

 

بایک رویژیانگ X5 خودرو نسبتاً جدیدی است که در سال 2021 در بازار چین معرفی شده.

این کراس‌اوور ابعادی بزرگ‌تر از متوسط دارد و در تیپ‌های مختلف 5 و 7 نفره با آپشن‌های متنوع در سرزمین اژدها تولید می‌شود.

 

 

 

خبر خوب این است که مکث‌موتور یکی از بهترین نسخه‌ها یعنی 7 نفره اتوماتیک تقریباً فول را برای بازار ایران در نظر گرفته که با این شرایط میتوان نسبت به موفقیت تیارا امیدوار بود.

 

 

 

بخصوص که این محصول ظاهر قابل‌قبول و کابین جاداری هم دارد و در پارامترهایی مثل مصرف سوخت و کیفیت متریال نیز در سطح سایر رقبایش ظاهر می‌شود.

البته نماینده مکث‌موتور از نظر توانایی‌های حرکتی یک خودرو کاملاً معمولی است زیرا پیشرانه 1.5 لیتری توربو آن فقط 155 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و این اعداد برای وزن 1610 کیلوگرمی ماشین چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسند.

 

 

با این حال دسترسی به حداکثر گشتاور از دورهای پایین (2000 RPM) و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک باعث شده‌اند با مشکل کشش یا کندی حاد روبرو نباشیم و بتوانیم برای استفاده‌های عادی و خانوادگی روی تیارا حساب باز کنیم.

 

 

 

سیستم تعلیق ماشین هم نسبتاً ساده است که ترکیب این قضیه با مرکز ثقل بالا و ساختار دیفرانسیل‌جلو، فرمان‌‎پذیری خودرو را تضعیف نموده اما باز هم با یادآوری کاربری‌های یک خودرو خانوادگی، نگرانی‌هایمان برطرف می‌شوند چراکه اصلاً قرار نیست با این ماشین بصورت اسپرت رانندگی کنیم؛

تازه در این بین سیستم‌های کمکی امنیتی نظیر ESP نیز حاضر و آماده هستند تا کنترل خودرو به این راحتی‌ها از دست خارج نشود. تیارا جدا از آپشن‌های ایمنی مناسب، از امکانات رفاهی زیادی از قبیل: ترمز پارک برقی، اتوهلد، درب صندوق عقب برقی، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع و سقف پانوراما نیز بهره می‌برد که برای خودرویی در این سطح راضی‌کننده است.

 

 

 

 

 

با تمامی این اوصاف همه چیز به قیمت نهایی تیارا بستگی خواهد داشت.

اگر مکث‌موتور بتواند رویژیانگ X5 را با قیمت معقول و امکانات رفاهی و ایمنی که وعده داده به دست مصرف‌کننده برساند، می‌شود امیدوار بود که رقابت نزدیکی میان کراس‌اوورهای این رده بوجود آید، در غیر این صورت احتمالاً مشتریان به سمت خودروهای باسابقه‌تر و شناخته شده‌تر بازار داخل متمایل خواهند شد.

 

 

 

داخل تیارا

با ورود به داخل کابین با فضایی نسبتاً شیک روبرو می‌شویم که در آن مدرنیته با سنت پیوند داده شده‌ است.

 

مثلاً دریچه‌های تهویه از طراحی ساده‌ای برخوردارند و اهرم دنده و بسیاری از کلیدهای داخلی به خودروهای قدیمی‌تر شباهت دارند؛ با این حال وجود ترمز دستی برقی، نمایشگر عریض مرکزی و نشانگرهای تمام دیجیتال پشت‌آمپر ثابت می‌کنند که تیارا از نظر تکنولوژی هم خودرو دست و پا بسته‌ای نیست و در بحث تجددگرایی حرف‌هایی برای گفتن خواهد
داشت.

 

 

بخصوص که بالای سرمان هم یک سقف پانوراما داریم و تزئینات کرومی‌رنگ بکار رفته، به زیبایی کابین افزوده‌اند.

 

 

 

البته کیفیت متریال داخلی متوسط است و در بسیاری از قسمت‌ها شاهد استفاده از پلاستیک معمولی هستیم، اما با در نظر گرفتن رقبای قیمتی نمی‌شود ایراد چندانی به این بخش وارد نمود.

 

 

 

در خصوص فضاسازی هم باید گفت که در ردیف‌های اول و دوم، جای پا و سر مناسبی برای سرنشینان در نظر گرفته شده اما به رسم همیشگی کراس‌اوورهای سایز متوسط، ردیف سوم فقط برای کودکان گنجایش دارد و تازه در صورت استفاده از این بخش، محفظه صندوق به شدت کوچک می‌شود؛ هرچند می‌توانید با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم یا حتی دوم به فضای بسیار مناسبی دسترسی داشته باشید که برای حمل اجسام بزرگ نیز کارآمد است.

راستی از لحاظ ارگونومی هم وضعیت ماشین مناسب ارزیابی شد.

 

 

 

 

خوشبختانه برای اکثر تجهیزات، کلیدهای جداگانه فیزیکی درنظر گرفته شده که کار با آنها ساده‌تر از صفحات لمسی و طرح‌های مینیمالیستی که این روزها مد شده می‌باشد. هرجا هم کمبودی برای دید پیرامونی وجود داشته به لطف دوربین‌ها جبران گشته است.

 

 

در یک جمع‌بندی کلی باید گفت: درست است که تیارا اتاقی اشرافی را به شما هدیه نمی‌کند اما از لحاظ کاربردی شرایط خوبی دارد و با ارائه یک فضای امن و نسبتاً راحت، حس خوبی به راننده و سرنشینان هدیه می‌دهد.

 

 

طراحی تیارا

تیارا برخلاف نام دخترانه‌اش، ظاهری خشن و مردانه دارد و با این حالت جعبه‌ای شکل بدنه تصویری شبیه به شاسی‌بلندهای واقعی را به نمایش گذاشته است. در بخش دماغه شاهد یک جلوپنجره بسیار بزرگ با خطوط عمودی هستیم که ضمن القاء حس قدرت، تا حدودی ما را به یاد محصولات بورگوارد می‌اندازد؛ در دو سمت این جلوپنجره عظیم، چراغ‌های کشیده با زمینه مشکی و هواکش‌های تزئینی سپر خودنمایی می‌کنند.

 

 

 

 

هرچند در این بین دو خط برجسته وجود دارند که در امتداد خودرو اوج می‌گیرند تا اندکی حس پویایی چاشنی کار شود. اما در قسمت انتهایی اوضاع مجدداً بهبود می‌یابد. در این بخش چراغ‌های کشیده که با یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند و سپری اسپرت که به سراگزوزهای (البته غیرواقعی) مزین شده بیش از هر چیز جلب توجه می‌کنند.

 

 

خطوط تند و تیز بکار رفته روی صندوق و بالچه فوقانی هم توانسته‌اند حال و هوای بخش عقبی خودرو را با ظاهر اسپرت دماغه هماهنگ نمایند.

 

 

به طور کلی می‌شود از تیارا به عنوان کراس‌اووری خوش‌قیافه یاد نمود اما باید اعتراف کرد که محصولات جذاب‌تری هم در این سگمنت داریم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار