به گزارش قطعات خودرو به نقل از پیشرانه- پیگیری و اطلاع از سرنوشت خودروهای مهم و تاریخی همواره مدنظر کارشناسان و علاقهمندان به خودروهای کلاسیک قرار داشته است و طبعاً متخصصان و علاقهمندان ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. ریختوپاشهای خاندان پهلوی و برخی از وابستگان رژیم طاغوت پیش از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی، باعث شد تا تعدادی از ارزشمندترین، گرانترین، خاصترین و مهمترین خودروهای آن دوران (مرسدس ۳۰۰SL)از معروفترین برندهای خودروساز اروپایی و آمریکایی راهی خاک ایران شوند و توسط شاه مخلوع، اعضای خاندانسلطنتی، اهالی دربار و وابستگانشان مورداستفاده قرار بگیرند.
برخی از این خودروها هنوز هم در کشورمان باقیماندهاند که تعداد قابلتوجهی از آنها را میتوان در موزه خودروهای تاریخی ایران مشاهده کرد (موزهای که پس از مدتها انتظار، افتتاح و آغاز به کار رسمی آن در آبان ماه سال جاری رقم خورد و با حاشیههایی همراه بود) و برخی دیگر از این خودروهای ارزشمند نیز در برهههای زمانی گوناگون و بعضاً به طرقی عجیب و پرسشبرانگیز از کشورمان خارجشده و سر از حراجیهای معروف (و همچنین کلکسیون افراد ثروتمند و مشهوری مثل نیکلاس کیج یا شیخنشینهای حاشیه خلیجفارس) در آوردند!
تصویر صفر
در تازهترین مورد اما حراجی معتبر و پرآوازه بونهمز (Bonhams) در ایالاتمتحده، خودرویی را در لیست حراجیهای آینده خود قرار داده است که مالکیتش به اشرف پهلوی (خواهر دوقلوی محمدرضا شاه) نسبت داده میشود؛ یک دستگاه مرسدس-بنز ۳۰۰SL رودستر مدل ۱۹۶۰ با رنگ زرد اورانیوم (Uranium Yellow) که تنها SL300 رودستر در جهان است که بهصورت فابریک و توسط کمپانی با این رنگ ساخته و تحویل مشتری شده است.
طبق اسناد آرشیوی کمپانی، این ۳۰۰SL رودستر با رنگ زرد اورانیوم و تریم داخلی چرم مشکی و سقف کانورتبیل مشکی در بیستم ژوئن سال ۱۹۶۰ میلادی خط تولید مرسدس در اشتوتگارت را ترک گفته است. مطابق توضیحات بونهمز (منتشرشده و موجود در وبسایت رسمی این حراجی) و بر مبنای گفتههای مالک خودرو، این مرسدس برای مدتی در اختیار و تحت استفاده اشرف پهلوی قرار داشته تا اینکه یکبار در جاده و مسیر حرکت به سمت سواحل خزر دچار نقص فنی شده و خودرو برای مدتی زمینگیر میشود. سپس این خودرو توسط آقای علی فولادی (که مالک یکی از نمایندگیهای مرسدس در تهران بوده) از گاراژ سلطنتی خریداریشده و پس از انجام تعمیرات اساسی در اوایل دهه ۱۹۶۰، نهایتاً در سال ۱۹۷۸ از تهران به فرانسه و در اوایل دهه ۱۹۸۰ از فرانسه به آمریکا و جنوب کالیفرنیا انتقال داده میشود و بنابراین برای مدت حدوداً ۵۰ سال نزد همین مالک خود و در کلکسیون شخصی وی باقی میماند تا اینکه در سال ۲۰۱۲ و با کارکردی کمی بیشتر از ۲۰ هزار کیلومتر (که طبق ادعای مالک، کارکرد واقعی و دستنخورده این مرسدس است) به مالک بعدی و سپس به متخصصان بازسازی سپرده میشود تا خودرو را به فرم ایدئال خود برگردانند. بازسازی دقیق، اساسی، اصولی و باحوصله این مرسدس- بنز SL با صرف ۵ سال وقت (از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸) و ۶۰۰ هزار دلار هزینه توسط یک کارگاه تخصصی بازسازی خودروهای کلاسیک در جنوب کالیفرنیا انجام پذیرفته که Hjeltness Restoration نام دارد و بهطور تخصصی در زمینه بازسازی خودروهای کلاسیک اروپایی ساختهشده بین دهههای ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ (با تخصص ویژه در بازسازی مرسدسهای SL کلاسیک) به فعالیت میپردازد.
ناگفته نماند که بین روایت و ادعاهای مطرحشده در وبسایت رسمی بونهمز و برخی منابع آگاه و موثق داخلی (نظیر کلاسیکوپدیا) در مورد این خودرو مغایرتهایی وجود دارد؛ چراکه این منابع داخلی (به نقل از افراد مطلع) معتقدند که این مرسدس ۳۰۰SL رودستر پس از وقوع انقلاب (و این یعنی طبعاً پس از سال ۱۹۷۹) همچنان در ایران باقیمانده و مصادره شده بود و در زمان مصادره نیز در اختیار خانواده خرم قرار داشته است و مالک جدید (که نامش بهطور دقیق مشخص نشده و تنها با عبارت “یکی از پیشکسوتان مطرح اتومبیلرانی” به ایشان اشارهشده) پس از خرید خودرو در مزایده، رنگ این ۳۰۰SL رودستر را به مشکی تغییر داده و خودرو را از ایران خارج میکند.
در پایان، گفتنی است که این خودرو در سوم ماه مارس سال جاری میلادی (معادل دوازدهم اسفندماه سال ۱۴۰۰) در مزایده آملیا آیلند فلوریدا به فروش گذاشته خواهد شد و پیشبینی میشود قیمت پایهای در حدود ۲ میلیون دلار داشته باشد.