به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، حسن کریمی سنجری، افزود: اتفاقی خوبی سال گذشته افتاد، بعد از ۴ سال شرکتهای خودروساز موفق شدند تولید خود را از حدود ۹۰۰ هزار در سال به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه برسانند، ضمن اینکه برنامهای که امسال برای خودروسازان خصوصی و دولتی پیش بینی شده یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودروست.
وی اضافه کرد: اگر شرکتهای خودروساز در بحث نقدینگی و قیمت گذاری دستشان باز باشد، ظرفیت تولید این تعداد خودرو وجود دارد؛ مشکل اصلی شرکتهای خودروسازان بحث نقدینگی است، اگر نقدینگی اصلاح و قیمتها متناسب شود و آنها از زیان خارج شوند، تولید افزایش خواهد یافت.
کریمی گفت: از سال ۹۷ که بحث تحریم مطرح شد، شرکتهای خودروساز مقداری روی بحث تولید دچار مشکل شدند بنابراین برای رفع کامل مشکلات و افزایش تولید، نیاز به زمان بیشتری است تا بتوانند خودشان را به نیاز بازار برسانند، همانطور که سال گذشته این اتفاق رخ داد یعنی سال گذشته، افزایش تولید از ۹۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه اتفاق افتاد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری باعث شد خودروسازان زیان کنند و اکنون این زیان مانع تولید آنها شده است، افزود: طبق آمار کدال زیان خودروسازان به ۲۰۰ همت رسیده که این زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری است، برای جبران این زیان نیاز است قیمت گذاری دستوری حذف شود.