به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت نیوز، از زمان تولید پراید در دهه 70 در ایران،مگاموتور بیس موتوری خود را بر پایه موتور این خودرو بنا نهاد و تا این لحظه علاوه بر تولید موتور پراید چند موتور دیگر را بر اساس این موتور توسعه داده است تا بتواند استانداردهای روز را پاس کند و روی خودروهای تولیدی این شرکت قرار بگیرد.
بررسی پیشرانههای مگاموتور
اولین بار در سال 1389 سایپا دست به اعمال تغییراتی در مورد پراید زد تا برای فیسلیفت اول پراید یعنی تیبا 1 از موتور بهتری استفاده کند. نتیجه این اعمال تغییرات به وجود آمدن موتوری با نام M15 بود که از لحاظ تکنولوژی هیچ تفاوت خاصی نداشت و اصلیترین تفاوت آن افزایش حجم موتور آن از 1323 سیسی به 1503 سیسی بود.
پس از تصویب الزامی شدن استاندارد آلایندگی یورو 5، سایپا برای حفظ و بقای پراید بر خط تولید مجبور شد تا M13 را پدید بیاورد. M13 از لحاظ افزایش توان و قدرت هیچ تفاوتی با موتور قبلی نداشت، حتی برخی معتقدند که این موتور ضعیف تر هم شده است.
مشکل موتور سایپا جایی بغرنج شد که سایپا تصمیم گرفت یک سدان خانوادگی برای رقابت با ایرانخودرو تولید کند. این سدان که در نهایت شاهین نامگذاری شد، قرار بود تا با موتور برلیانس H330 عرضه شود، اما تحریمها موجب شد تا برلیانس از بازار ایران خارج شود و دست سایپا برای موتور شاهین خالی بماند.
بحران پیشرانه در مگاموتور
سایپا در گام اول دست به دامن ایران خودرو شد، اما این کار هم جوابگو نبود و سایپا مجبور شد تا موتور M15 را به فناوری توربو شارژر مجهز کند که این کار با توجه به قدیمی بودن این موتور موجب بالا رفتن استهلاک شدید این موتور شد.
سایپا پس از دیدن عدم محبوبیت شاهین در بازار باری دیگر ایرانخودرو را به پای میز مذاکره دعوت کرد، اما این بار به دلیل توصیه و پادرمیانی وزارت صمت ایرانخودرو TU5+ را روانه سایپا کرد تا این موتور در سایپا با نام ME16 تولید شود.
سایپا پس از مواجه شدن با مشکلات متعدد که منشا اصلی همهی آنها موتور بود، به این فکر افتاد تا موتورهایی بهروز با آلایندگی کم و راندمان بالا که از تکنولوژی روز بهره میبرند را تولید کند.
چرا DAE از بین رقبای خود انتخاب شد؟
سایپا برای رفع این نیاز فراخوانی را در سطح بینالمللی صادر کرد و پس از بررسی با شرکت تولید قوای محرکه DAE قراردادی را منعقد کرد. DAE چند سالی است که در بازار ایران وارد شده است و معروفترین محصول آن نیز گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است که بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک نصب شد.