به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، سیتروئن نسل جدید هاچبک سابکامپکت خود را بهصورت الکتریکی و با نام e-C3 معرفی کرده است. البته این شرکت اعلام کرده که نسخهٔ بنزینی C3 هم همچنان ارائه خواهد شد. به نظر میرسد نسل جدید این هاچبک کوچک اروپایی اشتراکات زیادی با C3 جدیدی دارد که دو سال پیش برای بازار هند و آمریکای جنوبی معرفی شد زیرا فرم اتاق، پروفیل جانبی و تناسبات این دو مدل تقریباً یکسان است. بااینحال، e-C3 اروپایی دماغهای کاملاً بازطراحی شده و نمای عقبی کمی متفاوتی دارد که هردو از کانسپت Oli الهام گرفتهاند.
یکی از ویژگیهای برجستهٔ این ماشین چراغهای جلویی هستند که زبان طراحی جدیدی را برای سیتروئن نشان میدهند. همچنین در میانهٔ جلوپنجرهٔ خودرو هم لوگوی بیضیشکل جدید این شرکت خودنمایی میکند. بهطورکلی، ظاهری e-C3 خشنتر و جعبهتر از نسل قبلی است و همچنین فاصلهٔ زیاد ۱۶۳ میلیمتری از زمین، روکشهای پلاستیکی و ریلهای روی سقف نیز باعث شده این خودرو بیشتر به یک کراساوور کوچک شباهت پیدا کند. e-C3 جدید ۱۹ میلیمتر کشیدهتر، ۶ میلیمتر عریضتر و ۸۰ میلیمتر بلندتر از نسل قبلی شده است.
سیتروئن C3 راحتترین خودرو در کلاس سابکامپکت بود و نسل جدید هم همین مسیر را ادامه داده است. تمام تیپهای این خودرو بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق راحت پیشرفته مجهز هستند که برای اولین بار در کلاس خودروهای شهری ارائه میشود و وعدهٔ سواری شبیه قالیچهٔ پرنده را داده است. یکی دیگر از ویژگیهای مهم این هاچبک کوچک فرانسوی هم صندلیهای جدید راحت پیشرفتهٔ سیتروئن با فوم اضافی است که سفرهای طولانی را برای سرنشینان راحتتر خواهد کرد.
هرچند داشبورد e-C3 نسبت به نسل قبلی آشنا به نظر میرسد اما همهچیز از نو طراحی شده است. اصلیترین ویژگی این داشبورد جدید فقدان صفحه آمپر است. در این خودرو اطلاعات مهم توسط هدآپ دیسپلی جدیدی به نمایش درمیآید. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی برجستهٔ e-C3 میتوان به نمایشگر لمسی بزرگتر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، غربیلک فرمان دو پره با دکمههای یکپارچه و کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه اشاره کرد. علاوه بر این، به گفتهٔ سیتروئن، کابین این ماشین به میزان قابلتوجهی جادارتر از قبل شده و دید بهتری هم دارد درحالیکه ظرفیت صندوق بار با ۱۰ لیتر افزایش به ۳۱۰ لیتر رسیده است.
به گفتهٔ سیتروئن، نسل جدید C3 روی پلتفرم هوشمندی ساخته شده که برای خودروهای الکتریکی توسعه پیدا کرده است. این خودرو به یک موتور الکتریکی در جلو مجهز است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد. با این نیرو، ۱۱ ثانیه طول میکشد تا e-C3 از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد درحالیکه حداکثر سرعت آنهم تنها ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم آهن فسفات ۴۴ کیلووات ساعتی تأمین میشود که برد ۳۲۰ کیلومتری را فراهم میکند. این باطری قابلیت شارژ سریع تا ۱۰۰ کیلوواتی را هم دارد که ظرف ۲۶ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد آن را پر میکند.
به گفتهٔ سیتروئن، برای نسل جدید C3 یک نسخهٔ الکتریکی قویتر و همینطور نسخهای بنزینی هم ارائه خواهد شد که دومی احتمالاً به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری مجهز خواهد بود. سیتروئن e-C3 در کارخانهٔ استلانتیس در اسلواکی تولید میشود و فروش آن در اروپا از سهماههٔ دوم سال ۲۰۲۴ با قیمت پایهٔ ۲۳,۳۰۰ یورو آغاز خواهد شد. سیتروئن تا سال ۲۰۲۵ نسخهای ارزانتر از این ماشین را هم با قیمت ۱۹,۹۹۰ یورو ارائه خواهد کرد که برد کمتری برابر با ۲۰۰ کیلومتر خواهد داشت.