به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «منوچهر منطقی» در گفتوگویی ضمن یادآوری اینکه متخصصان از ۱۰ سال پیش، مطالعه پیرامون خودروهای برقی متناسب با ایران را شروع کرده و معاونت علموفناوری و شرکت مپنا نیز تلاشهای بسیاری در این زمینه داشتهاند، خاطرنشان کرد: فعالیتهای صنعتی و تحقیقاتی خودروهای برقی از حدود یک دهه قبل آغاز شده و در بخش سیاستگذاری و تصمیمگیریها نیز حدود شش سال پیش، دولت لایحهای در این خصوص (برقیسازی خودروها) تدوین کرد؛ اما در نهایت، به علت عدم اعتقاد برخی نهادهای حاکمیتی به این موضوع، تصویب نشد.
ضرورت حمایت دستگاهها و نهادهای مختلف در برقیسازی خودرو
این معاون وزیر صمت تصریح کرد: بدین ترتیب به جرائت میتوان گفت که در تصمیمگیریها برای ورود به حوزه خودروهای برقی تاخیر وجود داشته؛ اما در بخش تحقیقاتی و صنعتی تأخیر و تعللی وجود نداشته است.
منطقی ضمن تاکید بر اینکه جمع بزرگی از دستگاهها و نهادها باید در حوزه خودروهای برقی به ایجاد زیرساختها و پشتیبانی پرداخته و حمایتهای لازم را داشته باشند، گفت: آئیننامه خودروهای برقی شامل وظایف دستگاههای مختلف و تعریف مشوقها، بایستی در هیئت دولت به تصویب برسد؛ علاوه بر وزارت صمت، سایر وزارتخانهها نیز بایستی پای کار باشند؛ وزارت نفت باید مشوقهایی را ارائه کند، وزارت نیرو بایستی به تکمیل زیرساختها و وزارت علوم نیز به تغییر مفاد درسی و مباحث جدید بپردازد. همچنین معاونت علمی و فناوری هم بایستی بحث تکمیل زنجیره تأمین خودروهای برقی و طراحیها و فناوریهای جدید و پشتیبانی را دنبال کند.
یادآوری میشود که به تازگی معاون وزیر صمت از ورود خودروهای برقی به صورت ۱۰۰۰ دستگاهی از آبان ماه سال جاری به بعد و برقیسازی ناوگان تاکسیرانی با همکاری شهرداریها خبر داد و گفت: با همکاری شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای خودروسازی و همکاری مشترک مجموعههای بین المللی تا افق ۱۴۰۴ به سمت طراحی و ساخت خودروهای بومی خواهیم رفت.