به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، در حال مخدوش کردن این فرض هستند که ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی نسبت به راهحلهای سنتی سوخترسانی به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. به گزارش thetruthaboutcars، این مطالعه که ۶۵۷ کانکتور جداگانه را بین ۱۸۱ ایستگاه شارژ سریع عمومی در منطقه خلیج سانفرانسیسکو مورد بررسی قرار داد، نشان داد که حدود ۲۳ درصد آنها غیر کاربردی هستند.
به نظر میرسد که این مقدار کمی بیشتر از تعداد پمپهای بنزینی است که ممکن است در هر پمپ بنزین معینی خراب شوند. سوال اساسی این است که چرا آن ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی غیرقابل کار بودند.
برخلاف پمپ بنزینها که احتمالاً دارای تعدادی اپراتور و حداقل چند فروشگاه در کنار خود است، ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی اغلب در اطراف پارکینگها و خروجیهای بزرگراه بدون نظارت روزانه قرار دارند.
دیوید ریمپل، یکی از استادان دانشگاه برکلی که این مطالعه را نویسندگی کرده است، به اتوموتیو نیوز گفت:
شارژرها باید به خوبی کار کنند و عملکرد آنها باید در سطح بالایی باشد تا بتوان از خودروهای برقی در مقیاس بزرگ استفاده کرد. آیا واقعاً انتظار دارید که رانندگان خودروهای برقی به سراغ یک شارژر بروند و چون کار نمیکند، با شماره ۱-۸۰۰ تماس بگیرند و سپس ۴۵ دقیقه از یک شارژر به شارژر دیگر بروند و از آن راضی باشند؟ نه.
فرض اولیه مبنی بر اینکه شارژرهای خودروی الکتریکی به سادگی از تعمیر و نگهداری کافی برخوردار نیستند، تنها یک توضیح ممکن است. به نظر میرسد مطالعه برکلی نشان میدهد که حداقل برخی از ایستگاههای شارژ، عمر طولانیای که ارائهدهندگان آنها پیشنهاد کردهاند را ارائه نمیکنند. این چیزی است که به گفته محققان باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا دولت ایالات متحده آماده است تا صنعت خودروهای برقی را با یارانه های اضافی از جمله حدود ۵ میلیارد دلار برای گسترش شبکه شارژ این کشور کمک کند.
انتظار میرود دفتر مشترک انرژی و حملونقل که برای توزیع این بودجه در ایالتها ایجاد شده است، حداقل استانداردها و الزامات شارژرهای برقی را در روزها یا هفتههای آینده صادر کند. طبق یک وبسایت دولتی، ایالتها تا اوایل آگوست فرصت دارند تا طرحهای زیرساختی خودروهای برقی را به این دفتر ارسال کنند؛ دفتری که تا ۳۰ سپتامبر تصویب طرحها را آغاز کرده و توزیع بودجه را آغاز خواهد کرد.
ریمپل گفت:
چند ماه آینده برای کل فرآیند ایجاد زیرساخت قابل اعتماد شارژ خودروی الکتریکی بسیار حیاتی است. قطعهسازان فعال در صنعت خودروسازی باید از این فرآیند بسیار آگاه باشند و اطمینان حاصل کنند که قابلیت اطمینان بالا است و بدانند که سیستمی برای اطمینان از این اتفاق وجود دارد.
هنوز مشخص نیست که این دفتر مشترک که توسط ادارات انرژی و حملونقل ایالات متحده پس از تصویب لایحه زیرساخت در سال گذشته ایجاد شده است، چه استانداردهایی را اتخاذ خواهد کرد.
ریمپل گفت هر قراردادی که ایالتها با ارائهدهندگان شارژ منعقد میکنند باید شامل «توافقنامههای خدمات خوب و با کیفیت» باشد که نیاز به تعمیر سریع شارژرها دارد.
با توجه به اینکه دفتر مشترک انرژی و حملنقل شعبهای تازه ایجاد شده از دولت است که هنوز هیچ دستورالعملی برای ایستگاه شارژ قابل قبول در اختیار ندارد، نگرانیهای زیادی در میان دستاندرکاران صنعت خودرو به چشم میخورد که مبادا وجوه به طور مسئولانه استفاده نشود. به نظر میرسد بسیاری از این ابتکارات دولتی نتیجه معکوس داشته باشند (مانند Cash4Clunkers، برنامه حفاظت از حقوق و دستمزد، مقررات بانکی) که به سختی میتوان نسبت به نتیجهبخش بودن آنها در عمل، اطمینان داشت.
ریمپل گفت:
پولهایی که توزیع میشود باید به صورت تکهای توزیع شود و تا زمانی که نشان داده نشود که همه شارژرها به خوبی کار میکنند، بخش نهایی مبلغ قرارداد نباید به ارائهدهندگان خدمات یا صاحبان سیستم داده شود.
در این مطالعه، ۷۳ درصد از ایستگاههای شارژ سریع DC که در اطراف سانفرانسیسکو بررسی شدهاند (بین فوریه و مارس) کاربردی در نظر گرفته شدهاند، در حالی که ۲۳ درصد آنها «غیر کاربردی» در نظر گرفته شدهاند. ۵ درصد متوسط اما معنیدار نیز دارای نقص طراحی مهم در نظر گرفته شد که استفاده از ایستگاه را برای وسیله نقلیه آزمایشی غیرممکن میکرد، زیرا کابل شارژ بسیار کوتاه یا ناسازگار با درگاه بود.
مطالعات اضافی مانند آنچه توسط Plug In America در ماه فوریه منتشر شد، گزارش داده است که شارژرهای غیرقابل استفاده حداقل یک سوم از دارندگان خودروهای برقی را نگران کردهاند. تقریباً همانطور که بسیاری گفتند، فاصله بین ایستگاههای شارژ نیز مشکل بزرگی است. با این حال، شکایات در میان رانندگان تسلا کاهش یافت، زیرا به نظر نمیرسد متوجه خرابی ایستگاههای شارژ شوند. تنها ۳ درصد از آنها از خرابی ایستگاه شارژ به عنوان نگرانی جدی یاد کردند.
ما باید مطمئن شویم که زیرساختهای خودروی الکتریکی به خوبی کار میکنند، بنابراین نباید اینطور باشد که مردم تحمل کنند و بگویند «من صبر میکنم تا زمانی که سیستم بهتر شود و سپس خودروی برقی میخرم». ما نباید پول زیادی را برای زیرساختهایی که منجر به سیستم ضعیف میشود، تلف کنیم. باید به رقابت اعتقاد داشته باشیم و بدانیم که برای داشتن یک سیستم رقابتی، کل کار باید خوب باشد. علاوه بر سیستم تسلا، شارژرهای عمومی هم باید به خوبی کار کنند.