نگاهی بر عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه ماشینبه گزارش قطعات خودرو به نقل از ایبِنا، حضور دلالان در بازار خودرو و ضعف در میزان تولید و عرضه خودرو در سال های گذشته منجر به افزایش التهاب این بازار شده بود، در این شرایط نیاز به یک بستر شفاف و قانونمند برای کوتاه کردن دست رانت‌خواران از بازار احساس می‌شد به همین علت موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد.

 

دولت سیزدهم برای کشف واقعی قیمت کالاهای مختلفی مانند سیمان، زنجیره فولاد و شیشه، آن‌ها را وارد بورس کرد و سرانجام با مصوبه شورای عالی بورس و هم نظری وزارت صمت و اقتصاد خودرو نیز وارد بورس شد.

 

 

فرازو فرودهای عرضه خودرو در بورس کالا طبیعی است

ورود خودرو به بورس کالا منتقدان و مدافعانی داشته و فراز و فرودهایی تجربه کرده، اما طبق صحبت‌های رئیس سازمان بورس هر کالایی که دارای بازار سنتی است زمانی که وارد بورس می‌شود تلاطمی برای آن به وجود می‌آید، اتفاقی که در عرضه سیمان نیز شاهد آن بودیم در حالی که امروز هیچ تلاطم قیمتی برای سیمان وجود ندارد.

 

 

تمامی خودروهای عرضه شده در بورس زیر قیمت بازارند

طرح عرضه خودرو در بورس کالا در ابتدای اجرای خود مانند هر طرح دیگری با مخالفت افرادی همراه شد، منتقدین علت مخالف خود را افزایش قیمت خودرو عنوان می‌کردند، اما این درحالی است که تمامی خودروهای عرضه شده در بورس پایین‌تر بازار آزاد معامله شدند.

 

 

رئیس سازمان بورس در این رابطه تاکید کرد: بورس کالا به هیچ عنوان موجب افزایش قیمت خودرو نشده و از ابتدای ورود خودرو به این بستر، هیچ خودرویی بالاتر از قیمت‌های بازاری معامله نشده است، در دو مورد نیز که قیمت بالاتر از قیمت بازار آزاد رفت، معاملات متوقف شد.

 

خودروهای بورسی مانع سودجویی دلالان

همانطور که گفته شد خودروهای عرضه شده در بورس زیر قیمت بازارند که دلیل آن کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران است، به همین علت به نظر می رسد سودجویان و واسطه گرانی که از تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد سود می‌برند مخالفان ادامه دار بودن این طرح هستند.

 

 

طبق آخرین آمار اعلام شده عرضه خودرو در بورس کالا باعث خروج بیش از ۱۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان سود از جیب دلالان شد.

 

 نگاهی بر عرضه خودرو در بورس کالا| قیمت‌ها نسبت به بازار منصفانه شد

در این رابطه حامد سلطانی نژاد؛ مدیر عامل بورس کالا گفت: عرضه ماشین در بورس کالا بهترین راهکار برای حذف رانت‌های موجود در این بازار است و این سازمان با ماموریت حذف رانت وارد این عرصه شد.

 

احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: نحوه فروش خودرو توسط خودروسازها باعث شناسایی زیان سنگین می‌شد، همچنین از این طریق بیشترین سود را دلال یا واسطه‌ها می‌بردند و سودی به جیب تولیدکننده یا مصرف‌کننده نمی‌رفت.

 

وی افزود: با عرضه ماشین در بورس کالا کشف واقعی قیمت اتفاق می‌اُفتد، این کشف قیمت به توسعه تولید و همچنین مدیریت بهینه قیمت برای مصرف‌کننده کمک می‌کند به این صورت که با افزایش عرضه ماشین در بورس کالا با کاهش قیمت مواجه می‌شویم.

 

 

درمان صنعت خودرو با عرضه منظم در بورس کالا

طبق نظر کارشناسان هر چه عرضه ماشین در بورس کالا بیشتر باشد و به صورت منظم صورت بگیرد، قیمت ماشین منصفانه‌تر می‌شود، اما باید در نظر گرفت که عرضه ماشین در بورس کالا در سایر کشورها سابقه ندارد و به عنوان یک درمان است تا صنعت خودرو به بهبود برسد.

 

به گفته رئیس سازمان بورس عرضه ماشین در بورس کالا بهترین راهکار نیست، اما راه حلی است که اکنون می‌تواند صنعت خودرو را از مرگ حتمی نجات دهد و اگر خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شد این صنعت به سمت تعطیلی حرکت می‌کرد.

 

همچنین امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، عرضه ماشین در بورس کالا را به عنوان ضلع سوم کاهش قیمت دانست و گفت: افزایش تولید در داخل، واردات خودرو از خارج و عرضه ماشین در بورس کالا سه ضلع کاهش قیمت خودرو در سال آینده خواهد بود.

 

در پایان باید اشاره کنیم که مزایای عرضه ماشین در بورس برای همه افراد روشن است، بنابراین مخالفان این روش یا از عرضه به روش قبلی سود می‌برند یا از سازوکار شفاف بورس کالا اطلاعی ندارند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *