به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، “پژو 405 هیچ وقت از بین نمیرود بلکه از مدلی به مدلی دیگر انتقال پیدا میکند” بنظر میرسد که این جمله سرلوحه فعالیتهای بزرگترین خودروساز ایران است. ایران خودرو در گذر زمان هیچگاه قصد دست کشیدن از پلتفرم 405 را نداشته و همچنان هم ندارد. پلتفرمی که 40 سال پیش متولد شد و هیچگاه فکر نمیکرد یک روز به پلتفرم قالب محصولات یک کشور تبدیل شود. طراحان و تولیدکننده این پلتفرم نیز احتمالا در قید حیات نبوده و یا به دلیل کهولت سن طراحی همچنین محصولی را کاملا از یاد برده اند اما ما هنوز شاهد محصولات جدیدی بر روی این پلتفرم هستیم که البته فقط به اسم جدید محسوب میشوند. پژو پارس که به عنوان یک فیس لیفت سنگین پژو 405 به حساب میآید، در آخرین سال دهه 70 شمسی(1379) به عنوان محصول جدید وارد خطوط تولید ایران خودرو شد. مطابق سنت همیشگی طی سالیان گذشته با پسوندهای مختلف مانند سال، دوگانهسوز، ELX، LX و … با کمترین تغییرات ممکن عنوان یک خودرو جدید به خود گرفت و طبیعتا به قیمت آن نیز افزوده شد.
پژو پارس که در ابتدا با نام پژو پرشیا متولد شد در ادامه به دلایلی به نام فعلی پارس تغییر نام داد. این خودرو به اصطلاح جدید که از نظر پلتفرم و ساختار فنی کاملا شبیه پژو 405 است، از نظر ظاهری در نمای جلو شباهت زیادی به خودرو پژو 406 است که طرفداران سینما آن را با فیلم فرانسوی رانندگی محور “تاکسی” میشناسند. در نمای عقب این خودرو در مقایسه با پژو 405 کاملا متفاوت شده است و با قوس و خطوط جدید چهره تازهای به خود گرفته است.
در گذر سالها پژو پارس با تغییرات بسیار اندک روبرو بوده است. تغییر کامل طراحی و شکل داشبورد و همچنین رودریهای آن فضای داخلی را متحویل کرده و البته درادامه تغییرات با کاهش کیفیت متریال ادوات کابین همراه بوده است. به جز این موارد ذکر شده، آپشنهایی مانند کیسههای هوا و ترمز ABS، نیز به صورت اجباری به خودرو پژو پارس اضافه شد.
در گذشته تقریبا دور، خودرو پیکان برای شرکت ایران خودرو حکم معدن طلا یا گاو صد من شیرده را داشت و با بازنشسته شدن سدان قدیمی پیکان، پژو 405 GLX به عنوان پولسازترین خودرو این شرکت شناخته شد. در سال 1399 و بعد از سالیان متمادی تولید پژو 405 متوقف شد و ادامه مسیر درآمدسازی برعهده برادر کوچکتر یعنی پژو پارس قرار گرفت. پژو پارس نیز در این آزمون کاملا موفق و سربلند بود به طوری که تا همین الان با کمترین تغییر و صرف حداقل هزینههای مرتبط با بهروزرسانی راه درآمدزایی را برای ایران خودرو ادامه داده و به دلیل رنج قیمتی مناسب به گزینه اول خرید در بین خریداران محصولات ایران خودرو تبدیل شده است.
در بازاری تشنه و سرشار از کمبود شدید تنوع در رده خودروهای ارزانقیمت، سدان اقتصادی و خانوادگی پژو پارس با قیمت مناسب و هزینه نگهداری قابل قبول همچنان پرطرفدار است. در این رنج قیمتی طراحی ظاهری جوانپسند، فضای جادار کابین و صندوق، کیفیت سواری و هندلینگ پژو پارس در وضعیت مناسبی قرار داشته و همچنین بازار خرید و فروش آن نیز بسیار پر رونق است.
طراحی ظاهری، عمل زیبایی بر روی پژو 405
فیس لیفت پژو 405 به پارس مطمئنا یکی از موفقترین نمونههای فیسلیفت در صنعت خودرو کشور بوده است. تغییراتی که در عین سادگی، پژو 405 قدیمی را با یک چهره جذاب و زیباتر و در عین حال کاملا اصولی و بدور از هرگونه اغراق در تغییرات به بازار ارائه کرده است. چراغهای کشیده در جلو، تغییر در شکل کاپوت و صندوق عقب و اضافه شدن زه کناری پهنتر و آینههای جانبی و قالپاقهای جدید، همه نشان از پیشرفت نسبت به مدل قبلی داشتند.
نمای ظاهری پژو پارس از ابتدای معرفی تا همین لحظه نگارش مقاله طی بیش از دو دهه هیچ تغییری برجستهای را به خودرو ندیده است. تنها تغییرات ظاهری ایجاد شده، آینههای جانبی جدید و تعویض قالپاق در نسخههای اولیه و جایگزین کردن آن با رینگهای آلومینیومی در برخی از نسخههای جدید جمله پژو پارس سفارشی سال بوده است که البته اگر بتوان نام تغییرات بر آنها گذاشت. شکل کلی بدنه همان پژو 405 آشنای قدیمی است اما در نمای جلو المانها از جمله سپر و چراغها یادآور مدل پژو 406 هستند و در نمای عقب چراغها و صندوق عقب جدید چهره خودرو را تغییر داده است.
در مجموع پژو پارس برای زمان پسا پژو 405 و در ابتدای معرفی اتفاق مثبتی از لحاظ طراحی محسوب میشد اما با گذشت زمان و عدم تغییرات، این خودرو در همان زمان باقی ماند و کم کم توان رقابتی از لحاظ طراحی خود را نسبت به محصولات جدید از دست داد.
فضای کابین، فضایی جدید در دل محصول قدیمی
در ابتدای معرفی پژو پارس، فضای داخلی تقریبا 99 درصد مشابه محصول قبلی یعنی پژو 405 باقی ماند و بجز چند تغییر بسیار جزئی و سطحی مانند تعویض غربیلک فرمان، سردنده، استفاده از طرح چوب در برخی قسمتها تریم کابین، تفاوت عمدهای میان این محصول یا به قولی نسخه لوکستر و گرانقیمتتر با نسخه پیشین وجود نداشت و شما با سوارشدن پژو پارس همان حس و حال 405 را تجربه میکردید و موضوعی هیجانانگیزی در این فضای داخلی دیده نمیشد. این یکی از بزرگترین ضعفهای این خودرو محبوب محسوب میشد.
اما داستان در چندسال اخیر فرق کرده است و با وجود تاکید بر عدم تغییرات در ظاهر بیرونی پژو پارس سال، اما فضای داخلی دگرگون شده و چهره مدرن و متفاوتی نسب به مدل قبلی به خود گرفته است البته هنوز نمیتوان آن را یک فضای داخلی جذاب دانست. داشبوردی موسوم به مدل سوناتایی با تم دو رنگ مشکی و کرمی با خطوط طرح چوب جایگزین داشبورد نوستالژیک قبلی شده است. طراحی رودریها کاملا متفاوت شده و به رنگ کرم است. قربیلک فرمان خودرو نیز تغییر کرده و بعضی از کلیدها مانند کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک و کلیدهای کنترلی سیستم صوتی به روی فرمان انتقال پیدا کرده است.
البته این تغییرات فضای داخلی پژو پارس با کاهش بسیار محسوس در کیفیت متریال مورد استفاده و همچنین مونتاژ همراه بوده است که شدیدا چشم میآید. در مجموع فضای جادار کابین، صندوق عقب وسیع و همچنین دید به اطراف مناسب (نقاط کور اندک) از نکات مثبت این خودرو به حساب میآید.
آپشنهای رفاهی و ایمنی
یکی از مواردی که شرکت ایران خودرو با اضافه کردن پسوند “سفارشی” به انتهای نام پژو پارس سال تلاش کرده تا بزرگ جلوه دهد موضوع آپشنهای رفاهی جدید است. البته معنی واژه “آپشن” در تولیدات وطنی با تعریف جهانی از این واژه فرسنگها فاصله دارد و با تولیدات روز دنیا قابل قیاس نیست. با همین پیش درآمد ذهنی میتوانیم حدس بزنیم که لیست آپشنهای این خودرو از چند آیتم آشنا فراتر نخواهد رفت. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس میتوان به مواردی مانند چراغهای مهشکن، آینههای جانبی برقی با راهنما، کلیدهای کنترلی روی فرمان، قفل میکروسوئیچی دربها، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشهبالابرهای برقی، ایموبلایزر، دماسنج، بازکن درب صندوق عقب از داخل، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD و دو کیسه هوا اشاره کرد.
مشخصات فنی، یک قلب کهنه و مشترک
داستان پیشرانه پژو پارس سفارشی سال نیز تکرار مکررات محسوب میشود. پیشرانه نام آشنا، قدیمی XU7 با مقداری تغییرات در قطعات به قول معروف بهینه شده و اکنون با نام XU7P در زیر کاپوت این خودرو جا کرده است و هر از چندگاهی و در نسخههای مختلف جای خود را دیگر موتور قدیمی TU5 عوض میکند. پیشرانه XU7P توان تولید 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتنمتر گشتاور را داراست و به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیروی تولیدی را چرخهای جلویی انتقال میدهد. وزن پژو پارس سفارشی سال در حدود 1165 کیلوگرم و تقریبا سبک محسوب میشود و به شتابگیری بهتر خودرو کمک میکند.
این ماشین در مدت زمان 12 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر میتواند دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر ثبت شده است. این پیشرانه آپدیت شده در رانندگی ترکیبی در هر 100 کیلومتر حدود 7,06 لیتر مصرف میکند که نسبت به موتور XU7 وضعیت مصرف خیلی بهتری دارد. قطعاتی که نسبت به مدل با پیشرانه XU7تغییر کرده است شامل میل بادامک، میل لنگ، پوسته یاتاقان، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مجموعه کلاچ، قالپاق سوپاپها و ورودی هوا به طور کامل تغییر کردهاند.
مشخصات فنی | پژو پارس سفارشی سال |
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1761 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 146 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1165 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4498 طول – 1704 عرض – 1410 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2670 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7,06 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 70 لیتر |
تجربه رانندگی، پژو 405 زنده میشود
پژو پارس سفارشی سال از لحاظ کیفیت رانندگی همچنان همان پژو 405 را برای سرنشینان تداعی میکند و حس و حال عادی مشترک و قدیمی در این خودرو و دیگر محصولات خانواده پارس قابل لمس است. پیشرانه XU7P به دلیل حجیم تر بودن گشتاور بالاتری را در دورهای پایین در اختیار راننده میگذارد و در مقایسه با TU5 از هماهنگی بیشتری با گیربکس و مجموعه فنی خودرو برخوردار است و در نتیجه چابکی بهتری را در این مدل شاهد هستیم. اما این پرحجمی و شتاب بیشتر، مصرف سوخت و استهلاک پژو پارس سفارشی سال را به طور معناداری بالا میبرد و در دراز مدت از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.
نمای جلویی پارس سال سفارشی XU7P
از رقبای اصلی پارس سال سفارشی XU7P ، میتوان راناپلاس و سمند EF7 را نام برد. البته دنا، پژو 206 صندوق دار، رنو تندر 90 و سمند نیز از دیگر رقبای پارس به حساب می آیند. خرید پژو پارس سفارشی با توجه به قیمت مناسب کارخانه و به عنوان یک خودروی خانوادگی گزینه مناسبی است اما در صورتی که نو بودن خودرو برای شما ملاک نیست در بازار خودروهای کارکرده گزینههای خوبی مانند رنو تندر90 با کیفیت تولید بهتر و البته آپشن کمتر و طراحی متفاوت و سادهتر میتواند انتخاب منطقیتر باشد.
پژو 206 صندوقدار برای خانواده 3 نفره یا کمجمعیت که طراحی به روزتر را میپسندند یکی از گزینههای منطقی محسوب میشود. خودرو سمند نیز برای کسانی که سفرهای خانوادکی زیادی دارند به دلیل صندلیهای متفاوت و تعلیق نرمتر گزینه خوبی محسوب میشود که البته اتاق سمند به دلیل وزن بیشتر زودتر به صدا میافتد. در مجموع پژو پارس در گذر زمان و سالهای حضورش در ایران به صورتی میخ خود را کوبیده است که به جرئت یکی از گزینههای اول عمده متقاضیان خرید خودرو ایرانی است و به شدت بازار خرید و فروش قوی دارد.