به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به فرسودگی و کمبودهای موجود در ناوگان حملونقل عمومی کشور درخصوص نوسازی و واردات اتوبوس در کلانشهرها بهویژه شهر تهران توضیحاتی را مطرح کرد. محمد سرگزی باتوجه به فرسودگی ناوگان مسافری درون و برونشهری کشور و ضرورت نوسازی این بخش اظهار کرد: «نوسازی و واردات اتوبوس از آنجا که با حوزه خدمات عمومی، تامین منافع شهری و نه منافع اشخاص خصوصی مرتبط است، باید در پایتخت و سایر شهرهای کشور به دلیل کمبود در ناوگان عمومی و به منظور ارتقای کیفیت حملونقل تسهیل شود.»
وی درخصوص اینکه واردات اتوبوس برخلاف شعار حمایت از تولید داخل نخواهد بود، گقت: «با وجود ادعای خودروسازان مبنیبر برخورداری از ظرفیت تولید، ناوگان عمومی کشور با کمبود مواجه است. ازسویدیگر شهرداریها نیز خرید اتوبوس را مطالبه میکنند، اما این نیاز همچنان تامین نمیشود، بنابراین در چنین شرایطی این پرسش نیز مطرح است به چه علت ظرفیت کامل مجموعههای خودروسازی فعال نمیشود.»
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص پیشنیازها و اقدامات لازم برای استفاده صد درصدی از ظرفیت سازندگان داخلی در ادامه با خطاب قراردادن خودروسازان، اظهار کرد: «تمامی قواعد داخلی اکنون مبتنیبر حمایت از تولید داخل است و براساس قانون، امکان واردات محصولات خارجی مشابه داخل وجود ندارد. بنابراین در این میان خودروسازان باید شفافسازی کنند که علت عدم عرضه و تامین نیاز ناوگان حملونقل عمومی کشور از مسیر ساخت داخل چیست.»
سرگزی تصریح کرد: «اگر توان تولید خودرو کیفی و مقرونبهصرفه وجود دارد، عقل و اقتضای قانون ایجاب میکند که از تولیدات داخل استفاده شود اما در صورت عدم تناسب کیفیت و قیمت یا تیراژ پایین، قاعدتا ناچار از واردات اتوبوس هستیم تا به این ترتیب تقویت ناوگان حملونقل عمومی مقدور شود.» وی درپایان در خصوص مطابقت خودروهای وارداتی با آب و هوای کشور خاطرنشان کرد: «وضعیت استاندارد این خودروها باید مورد بررسی و تایید قرار گیرد. ضمن اینکه بهدلیل محدودیت منابع بودجهای شهرداری، واردات اتوبوس کارکرده با قیمتی بالغبر یک میلیارد تومان در مقابل بهای 5برابری تولیدات داخلی مقرون به صرفه خواهد بود و این موضوع میتواند یکی از دلایل انصراف شهرداری از استفاده از تولیدات داخل و در مقابل استقبال از واردات باشد.»