به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصادآنلاین- در شرایطی که بازار خودرو با رکود سنگین مواجه است و قرعه کشی های خودرویی برخلاف وعده وزیر صمت همچنان ادامه پیدا می کند، سوال اینجاست که بازار تا چه زمانی به این روند بی ثبات و رکود سنگین خود ادامه می دهد ؟
مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت کنونی بازار و آینده آن به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: با بازگشت به سال ۹۶ که تولید در داخل به حدود ۱.۵ میلیون دستگاه می رسید و در وضعیت تعادلی به سر می برد متوجه می شویم با افت شدید قدرت خرید مردم در این چندسال، تقاضا به شدت افت داشته و عرضه بنگاه ها هم به همین نسبت به زیر یک میلیون دستگاه رسیده است.
پس همزمان با افت تولید ما شاهد افت تقاضا نیز هستیم که می توانست با افت همزمان تولید و تقاضا وضعیت تعادلی بازار که در سال ۹۶ شاهد آن بودیم کماکان ادامه دار باشد. وی همچنین اذعان کرد که رکود در بازار اتفاق تازه ای نیست و در طول سه سال اخیر بازار در اکثر مواقع با رکود تورمی مواجه بوده است.
اما سوال اینجاست که اگر قدرت خرید مردم افت کرده است و همین امر موجب رکود بازار شده، چه عاملی مسبب صف های چند میلیونی در قرعه کشی های خودرویی است؟
به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، اختلاف فاحش قیمت میان کارخانه و بازار موجب ایجاد این تقاضای عجیب و غریب چند میلیون نفری شده است و این تقاضای چند میلیون نفری نه تنها معقول نیست بلکه نشان از تقاضای کاذب در این قرعه کشی ها داردکه حتی با اعمال فیلتر های قرار داده شده برای ثبت نام کنندگان باز هم شاهد چنین تقاضای زیادی در قرعه کشی ها هستیم.
به اعتقاد وی افت تقاضا بیشتر از افت تولید بوده است و ما می توانستیم بازار آزاد را کنترل کنیم. اما با عرضه خودرو از محل قرعه کشی و این اختلاف قیمت فاحش میان قیمت کارخانه و بازار چنین تقاضای سنگینی حتی با وجود افت توان خرید مردم ایجاد کرده است.
وی در خصوص احتمال بهبود وضعیت بازار پس از افزایش عرضه در کنار آزادسازی واردات خودرو گفت: اگر ما به سمت برطرف کردن مشکل قرعه کشی نرویم با این تقاضای سنگین، بازار همواره شاهد تلاطم خواهد بود و این بی اعتنایی بازار به اتفاقات و تحولات قرعه کشی ادامه دار خواهد بود. حالا اگر در چنین شرایطی و بدون اصلاح روند بازار واردات خودرو هم آزاد شود، تنها به صورت موقتی وضعیت بازار را اندکی بهبود خواهد بخشید.
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص آینده می گوید که نه تنها واردات بلکه هر عرضه دیگری از طریق سامانه های خودرویی نمی تواند بر بازار تاثیر گذار باشد که مشکلات بنیادی دارد.