به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک، تعرفه واردات خودرو نقش مهمی در قیمت نهایی خودرو وارداتی بازی می کند. به خصوص که حالا تعرفه واردات خودرو با ارز مرجع نیمایی محاسبه می شود. و دیگر خبری از ارز 4200 تومانی برای محاسبه تعرفه واردات خودرو نیست. تعرفه واردات در صورتی که بالا باشد می تواند هدف اصلی واردات یعنی واردات خودروهای اقتصادی را منحرف کند. از این رو در این مقطع از واردات، تعرفه واردات اهمیت بیشتری دارد.
واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی
به گزارش خودروتک، در یکی دو هفته اخیر که پیش نویس آیین نامه واردات در دست تدوین بود از گوشه و کنار شنیده می شد که خودروهایی با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی قرار است با تعرفه 10 درصد وارد شوند. با این حال دیروز آخرین وضعیت تعرفه واردات 1401 در برخی رسانه ها منتشر شد که در آن حرفی از خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی به میان نیامده بود.
البته در پیش نویس آیین نامه تعرفه 5 درصدی هم برای برخی خودروهای هیبریدی و برقی در نظر گرفته شده است. اما نکته این است که قیمت اغلب خودروهای هیبریدی و برقی در ردیف خودروهای حدود 20 هزار دلار قرار می گیرد و خودروهای هیبریدی معروف جهان هم قیمتی بالاتر از این دارند.
به این ترتیب در صورتی که واردات خودروهای زیر 1000 سی سی با تعرفه 10 درصد منتفی شده باشد، با توجه به دیگر هزینه های واردات و نرخ کنونی ارز عملا هدف اصلی از واردات که واردات خودروهای اقتصادی برای تمام دهک های جامعه است، برآورده نخواهد شد.