جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

واردات بیش از پنج‌هزار خودرو تجاری در سال ممکن نیست

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،طی ماه گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی؛ عضو این کمیسیون از تصویب واردات خودرو در سال بعد خبر داد. بر این اساس قرار بود به دولت اجازه داده ‌شود به‌منظور تامین مالی شبکه راه‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز با رعایت سیاست‌های کلان نظام، از محل ارز غیرصادراتی (خود یا دیگران) با نظارت بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال آینده نسبت به واردات 50هزارخودرو سواری و 10هزار ماشین‌آلات سنگین با تعرفه ورودی مصوب هیات وزیران، اقدام کند. سقف درآمدی این بند نیز تا 600هزار میلیاردریال تعیین شده بود. این درحالی است که طی هفته گذشته کمیسیون تلفیق از این طرح عقب‌نشینی کرد و واردات 60هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری را مورد تایید قرار دارد. با این حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو کشور واردات این حجم از خودرو را غیرممکن دانست و به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «حتی به شرط واردات خودرو و با حذف تمام محدودیت‌ها باز هم رسیدن به این تعداد از واردات امکان‌پذیر نیست.» وی معتقد است حتی درصورت واردات همان 50هزار دستگاه سواری هم درآمد 60هزار میلیارد تومانی برای دولت حاصل نمی‌شود.

کمیسیون تلفیق مسئول شناسایی درآمد ناشی‌از مصوبه است

فربد زاوه درخصوص مصوبه کمیسیون تلفیق به منظور واردات 50 تا 60 هزار دستگاه انواع خودروهای سنگین عنوان کرد: «کمیسیون تلفیق مسئول مصوبه نیست و پیش از این هم تنها درآمد ناشی‌از آن را شناسایی کرده بود. این‌که چه خودرویی براساس این مصوبه وارد شود، دست کمیسیون تلفیق نیست.»
این فعال صنعت خودرو کشور در این خصوص توضیح داد: «پیش از این کمیسیون تلفیق شناسایی کرده بود به‌ازای هر دستگاه خودرو سواری یک‌میلیارد و 200میلیون تومان درآمد حاصل شود که این رقم نشان می‌داد باید 50هزار دستگاه پورشه وارد کشور شود تا چنین درآمدی به‌دست بیاید اما این امر شدنی نبود و شاید به‌همین‌خاطر نوع خودروهای وارداتی را از سواری به تجاری تغییر دادند.» وی افزود: «این کمیسیون حالا شناسایی کرده است که این درآمد از طریق واردات خودروهای تجاری به دست می‌آید که پیش از این شناسایی نشده بود.»

واردات 50هزار خودرو تجاری ممکن نیست

زاوه در ادامه با بیان این‌که واردات 50هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری به کشور امکان‌پذیر نیست، گفت: «نهایتا می‌توان روی واردات 5هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری در سال حساب باز کرد. بیش‌از این بعید به نظر می‌رسد که منابع مالی ایجاد شود.» وی در ادامه عنوان کرد: «همین 5هزار دستگاه خودرو تجاری هم نزدیک به نیم‌میلیارد یورو منابع مالی نیاز دارد که رقم بزرگی است.» وی افزود:‌ «هر دستگاه اتوبوس 7هزار یورو قیمت دارد که به ازای واردات 5هزار دستگاه از آن نیاز به 500هزار تا 600هزار یورو حجم بازار دارد.» این کارشناس صنعت خودرو در ادامه بیان کرد: «این در حالی است که اقتصاد ایران درحال‌حاضر بسیار کوچک است و این رقم برای این اقتصاد بسیار بزرگ است.» وی همچنین اظهار کرد: «حتی بعید است که 5هزار دستگاه هم در سال امکان واردات داشته باشیم.»

درآمد دولت یک‌سوم رقم پیش‌بینی‌شده خواهد بود

زاوه درخصوص درآمد حاصل از اجرای این طرح به «دنیای‌خودرو» گفت: «درآمد دولت از این 5هزار دستگاه با توجه به تعرفه 15 تا 20درصدی، حتی با دلار 20هزار تومانی هم به ازای هر خودرو 300 تا 400 میلیون تومان است.» وی بیان کرد: «رقمی که در این طرح پیش‌بینی شده است با این اعداد به دست نمی‌آید. حتی اگر همان 50هزار دستگاه سواری هم وارد شود، دستیابی به 60هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی‌شده امکان‌پذیر نیست.» زاوه در ادامه افزود: «در بهترین حالت با واردات سواری‌ها هم 25هزار میلیارد تومان درآمدزایی می‌شود، مشروط بر آنکه محدودیت‌های واردات مدل‌های آمریکایی و شرط نمایندگی‌ و… برداشته شود، وگرنه هر محدودیتی این درآمد را کاهش می‌دهد.» وی بیان کرد: «باید این موضوع را در نظر گرفت که مردم پول چندانی ندارند و قدرت خرید آن‌ها بالا نیست. بازار کشور هم با توجه به افت شدید قدرت خرید مردم هرگز به اندازه‌ای که گفته می‌شود، بزرگ نیست.» وی در پایان بیان کرد: ‌«از این نظر، برداشته شدن شرط سنی 3 سال برای واردات خودرو و افزایش آن تا 5 سال برای ناوگان مثبت است، اما روی درآمد دولت تاثیری نخواهد داشت.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار