به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، سوال آخر اینکه آزادسازی واردات خودرو به کشور میتواند منجر به تنظیم بازار شود؟ محسن صالحینیا رئیس ایدرو در یک برنامه تصویری با حضور برخی مدعوین به این سوالات پاسخ داده است.
معاون وزیر صمت در پاسخ به این سوال که چه نهاد یا اشخاصی میتوانند اقدام به واردات کنند، تاکید کرده که دولت به شرکتها یا اشخاصی که بر اساس ضوابط فنی مشمول واردات خودرو هستند اجازه خواهد داد در این زمینه اقدام کنند.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی در ارتباط با شرایط مدنظر دولت برای واردات میگوید: معمولا شرکتهایی که قصد واردات خودرو را دارند باید از قبل شرایطی را از لحاظ امکان ارائه خدمات فروش، خدمات پس از فروش و تامین قطعات مناسب در طی فرآیند بهرهبرداری توسط متقاضیان داشته باشند، بنابراین شرکتهایی که بتوانند این ضوابط را رعایت کنند میتوانند در زمینه واردات فعال شوند.
صالحینیا همچنین در ارتباط با واردات توسط دو شرکت بزرگ خودروساز نیز گفت: دو خودروساز بزرگ در سالهای قبل معمولا تعداد محدودی واردات خودرو برای تکمیل سبد محصولاتی خود داشتهاند، بنابراین در شرایط فعلی اگر آنها هم بتوانند ضوابط یاد شده را طی کنند و درخواست واردات داشته باشند، میتوانند خودرو وارد کنند. صالحینیا در ارتباط با اینکه چه خودروهایی میتوانند سال آینده وارد کشور شوند گفت: خودروهایی که بتوانند استانداردهای موجود را پاس کنند این امکان را دارند که وارد کشور شوند.
رئیس ایدرو درباره میزان ارز موردنیاز برای واردات گفت: در سالهای گذشته که واردات خودرو آزاد بود به طور معمول خودروهایی با متوسط قیمتی حدود ۲۰ تا ۲۲هزار دلار وارد کشور شدند.
بر اساس برآورد صالحینیا برای واردات ۷۰هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ در حدود ۴/ ۱میلیارد دلار ارز نیاز است. معاون وزیر صنعت درباره تعرفه واردات در سال آینده گفت: تعرفه واردات در سال ۱۴۰۱ فعلا تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفههای قبلی یعنی بازه ۴۰درصد تا ۷۵درصد بر اساس حجم موتور خودرو انجام خواهد شد.
در این نشست تلویزیونی، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان نیز حضور داشت. دبیر انجمن واردکنندگان در پاسخ به این سوال که آیا ۷۰هزار خودرو عدد مناسبی برای واردات است، گفت: در دهه ۹۰ شمسی به طور متوسط سالانه ۵۵هزار دستگاه وارد کشور شده است، بنابراین عدد اعلامی برای واردات در سال آینده عدد معقولی محسوب میشود.
دادفر تاکید کرد: واردات ۷۰هزار دستگاه در سال آینده نمیتواند تاثیر چندانی در پر کردن فاصله میان تیراژ تولید شرکتهای خودروساز با نیاز بازار داشته باشد. به اعتقاد دبیر انجمن خودروسازان نیاز سالانه بازار به طور متوسط حدود یکمیلیون تا یکمیلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو است.