واردات لنت با وجود تولید بیش از نیاز کشور

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، میثم لاجوردی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج گفت: درحال حاضر، ۸۵ تولید کننده رسمی در حوزه لنت ترمز و کلاج در کشور فعالیت می‌کنند و با توجه به آنکه این قطعه جزو کالاهای فوق ایمنی است این تولیدکنندگان مجوزهای لازم را برای تولید از سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت اخذ کرده اند.

وی با اشاره به میزان تولید و بازار مصرف لنت ترمز در کشور افزود: در حال حاضر ۱۰۷ هزار تن لنت ترمز و کلاج برای انواع خودرهای سواری، سنگین، ماشین آلات صنعتی و کشاورزی، توربین‌های بادی و قطارها در کشور تولید می‌شود و بازار مصرف این کالا نیز ۷۰ هزار تن است.

لاجوردی با اشاره به واردات این کالا علیرغم تولید مازاد در کشور گفت: از سال ۱۳۹۷ براساس سیاست وزارت صمت، واردات لنت ترمز و مشتقات اصطکاکی از طریق کارتابل فنی انجام می‌شود و این واردات تنها از طریق چند استان صورت می‌گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج گفت: برای تولید لنت ترمز که کالایی فوق ایمنی است به ناچار باید بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از خارج‌ کشور تامین کنیم، زیرا یا امکان تولید بخشی از این مواد اولیه در داخل کشور وجود ندارد یا معدنی که بتوانیم این مواد اولیه را از آن استخراج کنیم، نداریم.

وی افزود: شاید برخی مواد اولیه در داخل کشور وجود داشته باشد، اما به دلیل اینکه این کالا، کالای فوق ایمنی است و استانداردهای خاصی را باید رعایت کند، ممکن است معادنی که این مواد اولیه در آن وجود دارند استانداردهای لازم را نداشته باشند، بنابراین ناچاریم این مواد اولیه را وارد کشور کنیم.

لاجوردی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به خصوص پارسال و امسال علیرغم اینکه پیام مقام معظم رهبری حمایت از تولید داخل بوده است، اما سیاستگذاری پیش رو برای تولیدکنندگان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر وقت و انرژی تولیدکنندگان صرف حل مسائل و معضلاتی می‌شود که اصلا با تولیدکنندگان مرتبط نیستند؛ تولیدکننده نباید بدنبال تامین ارز برود یا بدنبال اصلاح قوانین گمرکی و بسیاری مسائل دیگر باشد، چراکه اگر تولیدکننده این مسائل را حل نکند، به ناچار باید تولیدش را متوقف کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج گفت: قوانین گمرکی، قوانین بدی نیستند، اما اجرای این قوانین تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند و در بسیاری از موارد هم باید خود قوانین اصلاح شود؛ برای مثال طبق قانون امور گمرکی باید هر استعلامی در یک هفته جواب داده شود، اما در حال حاضر این قانون اجرا نمی‌شود.

لاجوردی افزود: حال باید توجه داشته باشیم که کالاها در گمرک، ماه‌ها معطل است، زیرا گمرک برای ترخیص کالاها نیازمند تائیدیه از سایر سازمان‌ها و نهادها مثل محیط زیست یا استاندارد یا وزارت دفاع و نهادهای مختلف است؛ پاسخ دهی این سازمان‌ها به گمرک روند طولانی دارد و ترخیص کالا را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیز با مشکل تعرفه واردات کالا مواجه هستیم، زیرا کالای مورد نظر تولید داخل ندارد چه با کیفیت چه بی کیفیت؛ و تعرفه آن به گونه‌ای است که اجازه واردات به آن کالا داده نمی‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج گفت: در حال حاضر با وجود آنکه تولید داخل بیش از نیاز کشور است، تعرفه وارادت لنت ترمز و کلاج را ۲۰ درصد تعیین کرده اند؛ هرچند که تولید کنندگان با واردات در صورتی که رقابت ایجاد کند و طرح نظارت و توزیع به درستی اجرا شود، مشکلی ندارند.

وی افزود: رقابت در شرایط برابر معنا پیدا می‌کند یعنی اگر طرح نظارت و توزیع درست اجرا و واردات هم آزاد شود، مشکی با واردات نداریم؛ زمانی که هیچ ثباتی در تولید، منابع انسانی، نهاده‌های تولید وجود ندارد و قیمت ارز در روز نوسانات بسیار زیادی دارد، واردات به تولید داخل آسیب می‌زند.

لاجوردی درباره دغدغه‌های تولیدکنندگان که در سال‌های گذشته با آن‌ها مواجه بوده اند گفت: اگر تاجر یکصد قلم وارد کند و اگر یک قلم آن وارد نشود می‌تواند ۹۹ قلم کالای دیگر را به فروش برساند، اما تولیدکنندگان اگر یکصد نوع مواد اولیه وارد کشور می‌کنند و یک نوع آن وارد نشود ۹۹ نوع مواد اولیه وارداتی برای تولید، قابل استفاده نیست؛ زیرا تولید کننده از مجموع آن مواداولیه، کالا تولید می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج افزود: از اسفندماه سال گذشته تا امروز سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، دریافت ارز را برای تولیدکننده با چالش جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بانک‌ها و صرافی‌ها ارزی ندارند که به تولیدکننده بدهند یا مدت زمان تخصیص ارز به قدری طولانی شده که اگر تولید کننده ارز مورد نیاز خود را تامین کند، مواد اولیه به موقع در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌گیرد.

لاجوردی با اشاره به مشکل تامین مالی تولیدکنندگان لنت افزود: بانک‌ها یا از ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان خودداری می‌کنند یا سهم آن‌ها را از تسهیلات به یک دهم یا یک صدم کاهش و کارمزد آن را نیز افزایش داده اند که موجب شده نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی و سرمایه در گردش چند برابر شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج در پایان گفت: در همه جای دنیا برای صادرات کالا امتیازهای فراوانی را برای تولیدکنندگان قائل می‌شوند یعنی حداکثر در مدت یک ماه ارزش افزوده کالاهای تولیدی را مسترد می‌کنند، جایزه صادراتی تولیدکننده را متناسب با نوع کالای تولیدی عرضه می‌کنند، قوانین و مقررات صادرات را که شامل ورود موقت کالا و موارد دیگر را جاری می‌کنند حال سوال اینجاست که کدام یک از این اقدامات در داخل کشور برای تولید کننده اجرا می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *