به گزارش قطعات خودرو با توجه به سیگنالهای دولتی اصلاح قیمت بنزین، حالا این سوال مطرح است که در قدم اول باید اصلاحات در خودروسازی کشور انجام شود و بعد اصلاح قیمت بنزین رخ دهد یا همزمان؟
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، و معاون اول وی طی چند روز گذشته اظهارنظرهایی در خصوص غیرمنطقی بودن قیمت بنزین و مصرف بیرویه آن داشتند که به نظر میرسد این اظهارات میتواند سیگنالی برای اصلاح قیمت بنزین باشد. اما برخی تاکید دارند که با توجه به مصرف بالای خودروهای داخلی و عدم تنوع و رقابتپذیری در خودروهای تولیدی، افزایش قیمت بنزین به ضرر مصرفکنندگان داخلی است. بنابراین سوالی که مطرح میشود این است که آیا در قدم اول باید ساختار خودروسازی کشور تغییر کند و شهروندان حق انتخابی بین خودروی کممصرف و پرمصرف داشته باشند؟ یا پیش از اصلاح ساختاری خودرو، در ابتدا باید قیمت بنزین اصلاح شود و به مرور با ارتقای تکنولوژی در خودروسازیها، تولیدکنندگان نسبت به خودروهای کممصرف اقدام کرده و با واردات این نوع خودروها، میزان مصرف بنزین در کشور کاهش یابد.
این دو سوال در شرایطی مطرح است که خودروهای تولیدی کشور به دلیل عقبماندگی از تکنولوژی روز دنیا قادر به تولید محصولات کممصرف نیست. در موتورهای جدیدی که خودروسازان جهانی از آنها بهره میبرند برای افزایش قدرت و گشتاور خروجی با حجم کوچکتر که مصرف سوخت کمتری دارند از تکنولوژی موتورهایی با سیستم (GDI) استفاده میشود. این قابلیت برای موتور خودروها باعث میشود بنزین کمتری مصرف میشود.
در گزارشی که چندی پیش از سوی مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شد بر این نکته تاکید شده بود که در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵لیتر بنزین و حدود ۰.۸۸لیتر گازوئیل مصرف میشود. مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به ازای هر نفر تقریبا ۲برابر متوسط جهانی است.
گزارش مرکز پژوهشها توضیح میدهد: رشد مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته در ایران حدود ۲۶۵درصد بوده است درحالیکه کشورهای ترکیه، آلمان و فرانسه در ۳۰ سال گذشته رشد منفی در مصرف بنزین را تجربه کردهاند و مصرف بنزین خود را کنترل کردهاند که در اروپا این امر سبب بسته شدن بعضی از واحدهای پالایشگاهی شده و بعضی دیگر از پالایشگاهها نیز تغییر فرایند داده و تبدیل به پالایشگاههای زیستی (Bio-refinery) شدهاند.