به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ قیمت خودرو به عاملی جهت استیضاح وزیر صمت تبدیل شده و نشان از عدم تحقق وعده های وزیر صمت طی ۱۰ ماه گذشته دارد. خودروسازان مدعی زیان روز افزون ومشتریان معترض عدم دسترسی به محصول با قیمت معقول هستند. در این میان فقط وزیر صمت مدعی توسعه و بهبود شرایط خودروسازان است. صنعت خودرو ایران به دلیل نداشتن برنامه مدون و دخالت مستقیم وزرا در شرکت های خودروسازی به ویژه در امر فروش، التهاب را در بازار چندین برابر کرده است. از سویی شاهد هستیم برای کاهش التهاب بازار بدنه وزارت صمت حاضر به تسریع در تدوین آئین نامه اجرایی واردات خودرو نیست. عدم تعادل عرضه و تقاضا علیرغم شعار سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت و مدیران متبوعش در خودروسازی ها نمی توانند نیاز بازار را تامین کنند.
رانا پلاس تا پایان هفته گذشته این خودرو در بازار آزاد ۲۹۹ میلیون تومان معامله می شد، اما قیمت این خودرو امروز به بیشتر از ۳۰۱ میلیون تومان رسیده است. شیب افزایش قیمت ملایم این خودرو نشان از گرانی بیشتر این محصول طی روزهای آینده دارد
رانا پلاس ۲ میلیون تومان گران شد
رانا پلاس را می توان جایگزین به حق پژو ۲۰۶ در ایران خودرو شناخت، این خودرو پس از چندروز تثبیت قیمت با افزایش ۲ میلیون تومانی از ابتدا هفته جاری همراه شده است. تا پایان هفته گذشته این خودرو در بازار آزاد ۲۹۹ میلیون تومان معامله می شد، اما قیمت این خودرو امروز به بیشتر از ۳۰۱ میلیون تومان رسیده است. شیب افزایش قیمت ملایم این خودرو نشان از گرانی بیشتر این محصول طی روزهای آینده دارد. تولید عبور مستقیم خودروها نیز باتوجه به دخالت وزارت صمت در فروش، نمی تواند کاهش قیمت ایجاد کند.
سمند ال ایکس تا پایان هفته گذشته با بها ۳۰۳ میلیون تومان معامله می شد، اما در ابتدا هفته جاری قیمت این خودرو به ۳۰۴ میلیون تومان رسیده است. افزایش بها یک میلیون تومانی این خودرو نشان از آن دارد که در هفته جاری باید احتمالا منتظر گرانی بود
سمند در شیب گرانی
سمند ال ایکس یکی از سدان های گروه صنعتی ایران خودرو است که به دلیل عدم رعایت استانداردها بزودی از خط تولید خارج خواهد شد. همزمان با نزدیک شدن به زمان توقف تولید، این خودروبا افزایش قیمت در بازار مواجه شده است. سمند ال ایکس تا پایان هفته گذشته با بها ۳۰۳ میلیون تومان معامله می شد، اما در ابتدا هفته جاری قیمت این خودرو به ۳۰۴ میلیون تومان رسیده است. افزایش بها یک میلیون تومانی این خودرو نشان از آن دارد که در هفته جاری باید احتمالا منتظر گرانی بود.
پژو ۲۰۷ هاچ بک هفته گذشته با بها ۴۱۳ میلیون تومان معامله می شد، در پایان هفته گذشته قیمت آن به ۴۱۱ میلیون تومان رسید و امروز قیمت این خودرو مجدد به ۴۱۲ میلیون تومان رسیده است
قیمت ۲۰۷ چقدر شد؟
پژو ۲۰۷ هاچ بک یکی از خودروهای پر فروش بازار داخلی است که هر روز در فراز و فرود قیمتی قرار دارد. این خودرو مورد علاقه سودجویان در بازار است و عمدتا برای کسب سودآنی معامله می شود، پژو ۲۰۷ هاچ بک هفته گذشته با بها ۴۱۳ میلیون تومان معامله می شد، در پایان هفته گذشته قیمت آن به ۴۱۱ میلیون تومان رسید و امروز قیمت این خودرو مجدد به ۴۱۲ میلیون تومان رسیده است. این کاهش و افزایش قیمت در بازار نشان از موج جدید گرانی پژو ۲۰۷ به دلیل دخالت وزارت صمت در امر فروش دارد.
دنا معمولی از روز گذشته تاکنون با افزایش بها ۴ میلیون تومانی همراه شده است. این خودرو تاپایان ساعت اداری روز گذشته با بها ۴۰۳ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۴۰۷ میلیون تومان رسیده است
دنا از دیروز۴ میلیون تومان گران شد
دنا معمولی یکی از سدان های پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو است، این محصول از روز گذشته تاکنون با افزایش بها ۴ میلیون تومانی همراه شده است. این خودرو تاپایان ساعت اداری روز گذشته با بها ۴۰۳ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۴۰۷ میلیون تومان رسیده است. این گرانی عمدتا به دلیل کاهش تیراژ و عرضه ناشی از دخالت وزارت صمت در شرکت های خودروساز است. هرچند که پارامترهای بازار نشان از افزایش گرانی این خودرو در روزهای آینده را دارد.
ساینا یک میلیون رشد قیمت داشت
ساینا یکی از سدان های پر فروش گروه خودروسازی ساپیا است، این خودرو تا اواخر هفته گذشته با بها ۲۱۲ میلیون تومان معامله می شد. ساینا از ابتدا هفته جاری به قیمت ۲۱۳ میلیون تومان رسیده است. افزایش یک میلیون تومانی قیمت این خودرو نشان می دهد که به زودی رشد قیمت در بازار رخ خواهد داد. گرانی خودرو به دلیل عدم عرضه مناسب به بازار ناشی از دخالت وزارت صمت است.
مجلس شورای اسلامی ورود کند
مدیران شرکت های خصوصی خودروسازی بارها به «بازار» توضیح داده اند که دخالت وزارت صمت در امر فروش می تواند نقدینگی این شرکت ها را با خطر جدی همراه سازد. از سویی وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی باید ناظر به اجرایی برنامه های خودروسازان به جای فروشنده باشد. مقام عالی وزارت صمت سید رضا فاطمی امین، نسبت به تحقق برنامه های خود تاکنون پاسخ قاطعی اعلام نکرده است. صنعت خودرو در شرایط فعلی نیازمند تدوین برنامه راهبردی مبتنی به شرایط به جای شعار است.