به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، شرکت پارس خودرو یکی از خودروسازان قدیمی ایران است که محصولات آن همواره به دلیل کیفیت بالا شهرت داشتهاند. پارس خودرو در دوران معاصر همکار شرکتهای نیسان و رنو بود و پس از آن نیز به همکاری با برلیانس روی آورد. خودروهایی همچون نیسان ماکسیما، رنو تندر 90 و خانواده برلیانس H200 و H300 بخشی از تولیدات پارس خودرو هستند. پارس خودرو علاوه بر تاریخچه طولانی تولید انواع خودروهای باکیفیت، سابقه حضور 19 ساله در بورس را نیز دارد. با این حال شرایط این روزهای پارس خودرو چندان مطلوب نیست و نماد خپارس از تابلوی بورس اخراج شده است. علت این اخراج، عدم وجود برنامه برای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت عنوان شده است. در حقیقت پارس خودرو با خطر ورشکستگی روبرو است.
سازمان بورس و اوراق بهادار تهران 25 تیرماه سال جاری نامهای را جهت رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار این شرکت به پارس خودرو ارسال کرد. در این نامه اعلام شده بود که پارس خودرو به مدت هشت ماه فرصت دارد تا موارد قید شده را رعایت کند. پارس خودرو برای جلوگیری از انتقال به بازار پایه، از سازمان بورس مهلت یکساله را برای بهبود وضعیت درآمدی خود درخواست کرد. این شرکت قصد داشت تا با افرایش سرمایه به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، معادل ۲۳ درصد ارزش کل شرکت از ورشکستگی فرار کند. با این حال اقدام پارس خودرو با مخالفت سازمان بورس روبرو شد.
براساس اطلاعیه اخیر سازمان بورس تهران، نماد پارس خودرو یعنی خپارس از تاریخ 19 ام مهرماه 1401 از فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس حذف شد. این نماد اکنون به بازار پایه فرابورس منتقل شده است که با لقب تابلو زرد شناخته میشود.
شرایط نابسمان پارس خودرو
اگر تنها به چند سال پیش نگاه کنیم، پارس خودرو وضعیت متفاوتی نسبت به شرایط فعلی داشت. در آن سالها رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی دو محصول شاخص پارس خودرو بودند که متقاضیان برای خرید آنها صفهای چند هزار نفره تشکیل میدادند. دیگر محصولات پارس خودرو یعنی خودروهای خانواده برلیانس نیز بین مشتریان طرفدارانی داشتند و پس از عرضه خانواده برلیانس H300 با موتور 1.65 لیتری، این استقبال بیشتر شد.
دورههای قبلی فعالیت پارس خودرو نیز با تولید خودروهای شاخصی همچون نیسان ماکسیما، نیسان قشقایی و رنو کولئوس همراه بود. با این حال تحریمهای اقتصادی متعدد و مشکلات مدیریتی در ردههای بالایی این سازمان، پارس خودرو را به زانو در آورده است. عمده تولید پارس خودرو در حال حاضر معطوف به محصولات خانواده کوییک میشود که البته این خودرو نیز از فروش مناسبی در بازار برخوردار است. با این حال به نظر میرسد روند فعالیت پارس خودرو و مدیریت سرمایه این شرکت با مشکلات جدی مواجه شده است.