به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایسنا : عضو هیاترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مبنی بر اینکه «چرا خودروسازان باید به واردات خودرو دستدرازی کنند و مورد حمایت باشند»، گفت: آنها تولیدکنندههایی مانند ایران خودرو و سایپا را میبینند، ولی حدود ۳۰۰ شرکت در این حوزه فعالند و تبصره دیگری هم آمده که اگر این واردکنندگان خودرو وارد کردند باید پاسخگوی مشکلات بعدی این خودروها نیز باید باشند.
علی جدی در رابطه با انتقاد اخیر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص آییننامه واردات خودرو، گفت: آییننامه قبلی رسانهای شد و آییننامه جدید نیز کاملا رسانهای شده است. در قانونی که مجلس ارائه کرد بندی وجود داشت که مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را بر این اساس که ساماندهی واردات خودرو باید همراه با انتقال دانش و فناوری باشد، اصلاح کرد.عضو هیاترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: این بند باعث میشود کسانی که میخواهند خودرو وارد کنند همزمان باید هم تولید داشته و هم انتقال دانش داشته باشند که این بند آییننامه تا حدودی دست وزارتخانه را بسته است و باعث میشود واردکنندگان نتوانند صرفا به صورت تجاری خودرو وارد کنند.
وی افزود: بنابراین مجموعههای بخش خصوصی و دولتی و همه کسانی که در حوزه خودرو کار میکنند میتوانند همراه با انتقال دانش واردات داشته باشند؛ یعنی واردات را که انجام میدهند در کنار آن مثلا دانش فنی گیربکس یا موتور هیبریدی را نیز میتوانند وارد کنند یا اینکه واردات بعضی از قطعات الکترونیکی را که در کشور نداریم میتوانند در قراردادهایشان با شرکتهای تولیدکننده خودرو که بینالمللی هستند، بگنجانند.جدی در ادامه اظهار کرد: در ماده ۴ قانون ساماندهی واردات خودرو یک تبصره آوردهاند که واردات باید همراه با دانش و فناوری باشد و این موضوع را در آییننامهای که دولت تصویب کرده برابر قانون لحاظ کردهاند که تا حدودی واردات خودرو را از حالت تجاری تبدیل به این کرده که وقتی واردات صورت میگیرد بتوانند مقداری دانش فنی هم از آنها دریافت کنند.
عضو هیاترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با این انتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مبنی بر اینکه «خودروسازان تولیدکننده هستند چرا باید به واردات دستدرازی کنند و مورد حمایت باشند»، اظهار کرد: آنها تولیدکنندههایی مانند ایرانخودرو و سایپا را میبینند، ولی باید گفت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت در این حوزه فعالند و اگر در بررسیها مشخص شود وارداتشان میتواند با دانش و فناوری هم همراه باشد قطعا وزارت صمت هم مخالفت نخواهد کرد.
اما در آنجا تبصره دیگری هم آمده که این واردکنندگان باید بتوانند خدمات پس از فروش را هم ارائه بدهند و اگر خودرو وارد کردند باید پاسخگوی مشکلات بعدی این خودروها نیز باید باشند.وی یادآور شد: البته این موضوع یک مقدار مساله ایجاد میکند، چراکه در گذشته شاهد بودیم واردکنندگان خودروهای چینی را وارد کردند اما قطعات آن وجود نداشت و در نتیجه مردم با مشکل مواجه شدند.