به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، تغییر وضعیت خودروسازان از تولید محصولات احتراقداخلی به برقی، یک دگرگونی بزرگ و هیجانانگیز به شمار میرود که با سرعت بالایی درحال رخ دادن است. تغییرات جدید به افراد بیشتری امکان استفاده از این فرصت را داده تا برای حضور در این صنعت پردرآمد، خود را مطرح کنند. شرکتی مانند تسلا یک دهه پیش این کار را انجام داد.
با موفقیت تسلا، بسیاری از خودروسازان دیگر نیز وارد این حوزه تازه و پر تبوتاب شدند. پیشتر در مطالبی جداگانه، خودروهای سدان، کراساوور، شاسیبلند و وانتهای ۵ سال آینده بازار را معرفی کردیم. در ادامه این مطلب، لیستی از خودروسازان بهنام و تازهوارد را معرفی خواهیم کرد که در آیندهای نهچندان دور، به شرکتهای مشهور عرضهکننده خودروهای برقی تبدیل خواهند شد:
وینفست
وینفست یک خودروساز ویتنامی با دفتر مرکزی خود در کشور سنگاپور محسوب میشود. این برند با ارائه برنامههای جدید مانند خرید اشتراک شارژ بهجای خرید باتری و… قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، نمایندگیهای زیادی را در ایالاتمتحده و اروپا بازگشایی کند؛ البته بسیاری از این نمایندگیها در ایالت «کالیفرنیا» خواهند بود.
نخستین محصولات وینفست که برای این بازارها عرضه خواهند شد، VF 8 و VF 9 نام دارند. این دو شاسیبلند که بههمراه برنامه اشتراک باتری منحصربهفرد این شرکت عرضه خواهند شد، قیمت تهیه خودرو را از هزینه خرید و نگهداری باتری آن جدا میکنند.
فیسکر
طراح خوشذوق بامو Z8، آستونمارتین DB9 و ونتیج،«هنری فیسکر»، با عرضه مدل نیمهبرقی کارما در دهههای نخست قرن ۲۱ میلادی، اقبال زیادی پیدا نکرد اما این شکست باعث دست کشیدن او از تلاش نشد. شرکت «فیسکر اتوموتیو» بعدها با محصولاتی چون کارما رِوِرو و کارما GS-6 همچنان برای عرض اندام در بازار تلاش میکرد اما خبری از نشان تجاریاش نبود و در تعداد محدودی خودرو میساخت.
این نابغه طراحی امروزه اما با بازسازی نام خود، بهجای ساختن سدانهای آیندهنگرانه پلاگینهیبرید، محصولات تمام برقی میسازد. نخستین محصول این شرکت که تا پایان سال جاری میلادی وارد خط تولید خواهد شد، اوشن نام دارد. این شرکت برنامه دارد تا پس از عرضه این کراساوور، مدل ارزانتر پیِر را نیز روانه بازار کند.
کانو
طراحی محصولات کانو متداول نیست و فرمی جعبهای و درعینحال منحنی دارد. این طراحی عجیب اما منحصربهفرد توسط شرکتی ارائه شده است که برای مدتی با مشکلات مدیریتی متعدد و چالشهای گوناگون برای تولید محصولاتش دستوپنجه نرم میکند.
کانو میخواهد ابتدا یک وانتپیکاپ و یک ون را روانه بازار کند. این دو خودرو با طراحی ناآشنای خود، بهگونه ساخته میشوند که راننده و شاگرد را جایی جلوتر از محور جلوی خودرو قرار میدهند؛ این سبک طراحی در خودروهای امروزی چندان رایج نیست.
دلورین
سازنده خودروی فولادی پرنده در مجموعه فیلم «بازگشت به آینده» قصد دارد تا با تولید محصولات مفهومی خود، بهصورت جدی وارد صنعت خودرو شود. دلورین دیگر خودروهای سفرکننده در زمان نمیسازد اما محصولات جدید آن با ظاهر منحصربهفرد خود و پیشرانه برقی روانه بازار میشوند.
کانسپت آلفا۵ یک مدل مفهومی چهار سرنشینی با دو در بزرگ گالوینگ است که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۹۹ ثانیه زمان نیاز دارد. این خودرو نهایتا تا سرعت ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت و مسافت ۴۸۰ کیلومتر رانندهاش را همراهی میکند. دلورین اخیرا اعلام کرده که کانسپت کوپه آلفا۲ را نیز بهخاطر درخواستهای زیاد خریداران وارد خط تولید میکند.
ایندی
«INDI EV» یک شرکت واقعدر ایالت کالیفرنیا است که بهتازگی از محصول خود رونمایی کرده است. نخستین خودروی این شرکت آمریکایی یک کراساوور تمام برقی با طراحی مشابه شاسیبلند برقی تسلا مدل Y و بامو i3 است. این خودرو که «وان» نام دارد، به یک باتری ۹۵ کیلووات ساعتی مجهز میشود تا بتواند با یکبار شارژ کامل مسافت ۴۸۰ کیلومتر را طی کند.
ایندی میگوید که وان به سیستم تعلیق بادی و سیستم چهارچرخ محرک مجهز خواهدشد. ویژگی اصلی محصولش نیز سیستم «سوپرکامپیوتر» آن به شمار میرود. این سیستم نرمافزاری راه را برای ورود انواع نرمافزارهای کاربردی و بازیها باز میکند. نتیجه تلاش این سیستم در یک نمایشگر ۱۵ اینچی به نمایش درمیآید.
خودروهای جدیدی که هماکنون در آمریکا به فروش میرسند
برندهایی که پیشتر از آنها نام بردیم، هنوز محصولات خود را وارد بازار نکردهاند اما در این میان، شرکتهایی هم هستند که چند قدم جلوتر از آنها حرکت کردهاند:
ریویان
ریویان هماکنون دو خودروی R1T و R1S را در بازار دارد. این دو خودرو برقی با چهرهای کاملا مشابه یکدیگر، مشخصات فنی اغواکننده و عملکرد مناسبی دارند که باعث جذب تعداد زیادی از علاقهمندان به کلاس خودرویی شاسیبلند و وانتهای برقی شده است.
پولاستار
پولاستار در مقایسه با بسیاری از استارتاپها و شرکتهای تازهبنیان تولیدکننده خودروهای الکتریکی، پیشینه بیشتری دارد. این شرکت که زیربرند افزایش عملکرد محصولات ولوو سوئد به شمار میرفت، همانند AMG برای مرسدسبنز بهعنوان بخشی جدانشدنی از آن شرکت محسوب میشد؛ تا آنکه مدیران ولوو تصمیم گرفتند تا آن را به خودروسازی مستقل در حوزه تولید خودروهای برقی تبدیل کنند.
این شرکت که هماکنون خودروهایی لوکس، با عملکرد نسبتا بالا میسازد، برخلاف ولوو از سوئد به چین نقل مکان کرده تا تحت مدیریت شرکت مادر، جیلی، به تولید خودرو بپردازد.
لوسید
اگر اخبار پدال را دنبال کرده باشید، با نام لوسید و محصول تحسین برانگیز آن آشایی دارید. لوسید ایر آنقدر عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت که امروزه بهعنوان رقیبی جدی برای خودروهای نامآشنای بازار چون مرسدسبنز EQS، تسلا مدل S پلید و پورشه تایکان تبدیل شده است.
ایر با بهرهوری از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۸۰۰ کیلومتر گستره پیمایش مسیر، بهعنوان یکی از بهترین گزینهها در بازار خودروهای برقی شناخته میشود. تنها مشکل آن قیمت بسیار بالا و پرچمدارگونه آن است. ایر حتی از خودروهای لوکس یادشده نیز گرانتر است و همین مسئله، رقابت را برایش دشوار میکند.
نوابغ صنعت خودرو
اگر حرف تولید هرگونه خودرویی باشد، نمیتوان حضور بزرگان صنعت را در آن حوزه نادیده گرفت. برندهایی چون هیوندای، مرسدسبنز، بامو، مازراتی، جگوار و… همگی وارد بازار خودروهای برقی شدهاند و قصد دارند تا همانگونه که سهم زیادی از تولیدات خودروهای بنزینی را به خود اختصاص دادند، خودروهای الکتریکی زیادی بفروشند.
امروزه تقریبا تمام خودروسازان بزرگ جهان بخشی قابلتوجه از تولید خود را روی نمونههای برقی متمرکز کردهاند؛ بنابراین حتی با عدم ظهور برندهای جدید نیز هیچ کمبودی در مدلهای برقی وجود ندارد.