به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، در سال ۱۹۹۷، ژاک ناصر رئیس وقت فورد پیشبینیهایی در مورد آیندهٔ خودروها و صنعت خودروسازی داشت که امروزه به حقیقت پیوسته است.
ژاک ناصر (Jacques Nasser)، بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ با عنوان مدیر عامل اجرایی (CEO) فورد فعالیت کرد. او اصالت لبنانی دارد و به مدت ۲۰ سال، کارمند و مشاور مالی فورد بوده است.
اظهارات جالب ناصر برای خودروسازی در ۱۴ مارس ۱۹۹۷ منتشر شد. در آن زمان، مردی که عملیات جهانی فورد را اداره میکرد گفته است منتظر شیشههای ضدگلوله در لیست آپشنهای خودروها باشید. وی همچنین افزایش سریع ویژگیهای ایمنی در خودروها و همینطور نابودی نمادهای خودروسازی آمریکا را در ۲۰ سال آینده پیشبینی کرده بود. ناصر در موسسهٔ فناوری سلطنتی ملبورن یعنی جایی که دکترای افتخاری دریافت کرد به حضار گفت:
امنیت شخصی به یک ویژگی مهم در خودروها تبدیل خواهد شد و مواردی مثل شیشههای ضدگلوله، سیستمهای ردیابی و تماس اضطراری در خودروها ظاهر خواهند شد.
رئیس جهانی فورد همچنین پیشبینی کرده بود که کره جنوبی در صادرات خودرو از ژاپن پیشی خواهد گرفت و چین تا سال ۲۰۳۰ بزرگترین بازار خودروی جهان خواهد بود. وی اظهار داشت که تا آن زمان در شهرهای غربی ممنوعیت تردد خودروهای شخصی آغاز خواهد شد:
شهرها خصوصاً در اروپا، ژاپن و کالیفرنیا تردد وسایل نقلیهٔ شخصی در مناطق شهری را محدود خواهند کرد مگر اینکه از برق یا سیستم هیبریدی استفاده کنند.
یکی دیگر از پیشبینیهای جالب ناصر نیز در مورد شیوهٔ خرید خودرو بوده است. به اعتقاد وی، در آینده اکثر خودروها به سفارش خریداران و با ترکیبی شخصی از ویژگیهای مدنظر آنها ساخته میشوند و خریداران در مراکز آنلاین اقدام به خرید خودرو خواهند کرد. وی گفته بود:
شما خودروها را بهصورت هولوگرام سهبعدی در نمایشگاههای مجازی تجربه خواهید کرد.
البته برخی از این پیشبینیها هنوز به واقعیت تبدیل نشدهاند اما چندان هم دور از ذهن نیستند. آیا تا همین ۱۰ سال پیش کسی فکر میکرد که خودروسازان کرهای ۳۰ درصد از بازار خودروی استرالیا را در اختیار بگیرند؟ ناصر این را پیشبینی کرده بود.
همچنین هرچند بهجز تسلا سایبرتراک هنوز شیشههای ضدگلوله را بهصورت استاندارد در خودروهای معمولی ندیدهایم ولی بسیاری از پیشبینیهای ناصر به وقوع پیوستهاند. سیستمهای ردیابی و تماس اضطراری خودکار در خودروهای امروزی کاملاً متداول شدهاند درحالیکه حرکت به سمت الکتریکیسازی بهزودی باعث ممنوعیت تردد خودروهای درونسوز در مراکز شهرهای اروپایی خواهد شد.
همچنین خرید آنلاین خودرو نیز متداولتر میشود زیرا برندهای بیشتری در حال فاصله گرفتن از نمایندگیهای سنتی هستند و خریداران میتوانند پیش از خرید خودرو بهصورت آنلاین اقدام به شخصیسازی و پیکربندی خودروی خود کنند.
اشتهای سیریناپذیر چین به خودرو نیز سالها است که این کشور را به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل کرده است و اکثر خودروسازان جهان هماکنون در چین برای تأمین نیاز بازار این کشور خودرو تولید میکنند. حتی خود صنعت خودروسازی چین هم پا را از مرزهای بازار داخلی فراتر گذاشته و خودروهای چینی بیشتر و بیشتر در حال سفت کردن جا پای خود در بازارهای صادراتی هستند. همهٔ اینها نشان میدهد که پیشبینیهای جک ناصر درست بوده و تا حد زیادی به واقعیت بدل شدهاند.