به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، تحریمهای اعمالشده علیه روسیه، بهخصوص در زمینه صنایع خودرویی، این امکان را به خودروسازان چینی داده است تا به سمت بازار آسیای مرکزی پیشروی کنند. شرکتهای خودروهای چینی درصدد پر کردن جایگاه خالی روسیه در بازار آسیای مرکزی هستند که در نتیجه ضربه سنگین تحریمهای اعمالشده غرب بر صنعت خودروسازی متحمل شده است. بسیاری از مدلهای محبوب ژاپنی و اروپایی که در قزاقستان فروخته میشد، قبلا در روسیه تولید میشدند، اما کارخانههای آنجا مجبور شدند تولید خود را به دلیل تحریمها متوقف کنند.
علاوه بر این، مقامات روسیه صادرات برخی از قطعات را ممنوع کردهاند. اوراسیانت نوشت: اولین خودروهای چینی مونتاژشده در آسیای مرکزی در ازبکستان به جادهها میآیند. همچنین به گزارش وبسایت Spot.uz، در ۲۷ اکتبر، چهار مدل از شاسیبلندهای چری مونتاژشده در کارخانه جیزاخ آدم (ADM Jizzakh) ازبکستان به فروش رسید.
چری وامهای مطلوبی برای کمک به خریداران این وسایل نقلیه ارائه میکند، قیمتهایی که از ۲۶۰۰۰ دلار برای تیگو ۷ پرو ( Tiggo ۷ Pro) تا ۴۰۰۰۰ دلار برای تگو ۸ پرو ماکس (Tiggo ۸ Pro Max) متغیر است. با پرداخت اولیه ۲۵درصد، در صورت بازپرداخت وام در مدت ۳۶ ماه با سود صفر یا ۴۸ ماهه با سود هفتدرصد ارائه میشود.
تا سال ۲۰۲۴، چری قصد دارد ۲۳ نمایندگی خودرو در ازبکستان افتتاح کند. اولین آنها در حال حاضر در تاشکند کار میکند. سالنهای اندیجان، فرغانه، نمنگان و سمرقند نیز در سال جاری افتتاح میشود. بهار گذشته، شرکت خودروسازی چری مستقر در ووهو، که با شرایط مطلوب از جمله تعرفههای گمرکی جذب شده بود، توافقنامهای را برای مونتاژ خودروها در کارخانهای در منطقه آزاد اقتصادی جیزاخ امضا کرد. تولید مونتاژ در مرداد آغاز شد.
شرکت خودروسازی چینی «BYD Auto» نیز اخیرا قراردادی با «UzAuto Motors» برای سازماندهی یک کارخانه مونتاژ خودرو در ازبکستان امضا کرده است. بسیاری از مدلهای محبوب ژاپنی و اروپایی که در قزاقستان فروخته میشد، قبلا در روسیه تولید میشدند، اما کارخانههای آنجا مجبور شدند تولید خود را به دلیل تحریمها متوقف کنند.
علاوه بر این، مقامات روسیه صادرات برخی از قطعات را ممنوع کردهاند. با توجه به اینکه تحویل خودرو از چین به قزاقستان بیش از ۱۸ روز طول نمیکشد، تولیدکنندگان چینی فرصت مناسبی برای پر کردن این شکاف دارند. این امر در مورد کارخانههای قزاقستان نیز صدق میکند. براساس گزارش انجمن بازرگانی خودرو قزاقستان (AKAB)، در سه فصل اول سال جاری، حجم تولید در قزاقستان ۲۵درصد افزایش یافته است. رشد تولید در شرکت «SaryarkaAvtoProm» در شمال کشور، منطقه کوستانایی، که خودروهای برند چینی جک (JAC) را مونتاژ میکند، به ۲۸درصد رسید.
به گزارش آکاب (AKAB)، در ۹ماهه اول سال جاری، خودروهای JAC از نظر محبوبیت در بین خریداران قزاق رتبه پنجم را کسب کردند. شورولت، هیوندای، کیا و لادا از آنها جلوتر بودند.فروش خودروهای چینی در قزاقستان حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین شروع به افزایش کرد. در سال ۲۰۲۱، برندهای چینی ۴/ ۳درصد از فروش خودروهای جدید در قزاقستان را به خود اختصاص دادند که معادل ۴۰۰۰هزار دستگاه بود و دوبرابر سال قبل بود.