پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 03 خرداد 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • شنبه 03 خرداد 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

چراغ سبز ارزی به خودروی برقی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : درحالی‌که خودروسازان بزرگ کشور سال سختی را بابت تخصیص ارز پشت‌سر گذاشته‌اند، طبق اعلام مدیرعامل ایران‌خودرو، بانک مرکزی رویکرد خود را در این ماجرا تغییر داده است، منتها با قید خودروهای برقی.

 

در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید اتوبوس‌های برقی ایران‌خودرو دیزل که اواسط هفته برگزار شد، مدیرعامل ایران‌خودرو خبر از وعده ارزی رئیس کل بانک مرکزی داد. علیمردان عظیمی با اشاره به جلسه اخیر خود با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: با توجه به تامین ارز موردنیاز بخش [خودروهای برقی] از سوی بانک مرکزی، اقدامات موثری را انجام خواهیم داد. وی تاکید کرد:«با توجه به قولی که رئیس کل بانک مرکزی داده، می‌توانیم ۳ برابر آنچه تا پایان سال مورد انتظار است محقق کنیم.» هرچند مدیرعامل ایران‌خودرو جزئیات وعده رئیس کل بانک مرکزی را اعلام نکرده، اما خطاب به وزیر صمت (که وی نیز در مراسم مذکور حضور داشت) گفت: آقای وزیر، آن وعده‌ای که [بابت خودروهای برقی] دادیم، سه برابر کنید.

 

نه مدیرعامل ایران‌خودرو و نه وزیر صمت هیچ‌کدام نگفتند که چه صحبتی بابت خودروهای برقی بین آنها رد و بدل شده، اما به‌هر‌حال با توجه به صحبت‌های عظیمی و همچنین وعده رئیس کل بانک مرکزی، پشت آنها از این بابت گرم شده است. این در شرایطی است که پیش از اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو، رئیس کل بانک مرکزی از تصمیمات این بانک برای تخصیص ارز به خودروهای برقی خبر داده بود. طبق اعلام سایت رسمی وزارت صمت، «توافقی با عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، درباره تامین یک‌میلیارد دلار واردات خودروی برقی صورت گرفته است. علاوه بر این، شهرداری تهران برای تامین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) بسته یک‌میلیارد و ۴۰میلیون یورویی ارائه کرده که بانک مرکزی تامین آن را پذیرفته است.» با این حساب، بانک مرکزی عملا وعده تخصیص بیش از دو‌میلیارد یورو ارز را بابت خودروهای برقی به وزارت صمت و البته خودروسازان و شهرداری داده است.

 

با توجه به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، ظاهرا اصرار وزیر صمت مبنی بر توسعه خودروهای برقی در کشور وارد فاز جدیدی شده است، چه آنکه اگر وعده تامین ارز دو‌میلیارد یورویی محقق شود، می‌توان تعداد زیادی خودروی برقی وارد کرد. البته ممکن است بخشی از ارز اختصاص‌یافته، به واردات قطعات مربوط به خودروهای برقی اختصاص پیدا کند و در این صورت، از تعداد بالقوه واردات خودروهای برقی کاسته خواهد شد.

 

خودروهای برقی ذاتا از مدل‌های بنزینی هم‌رده خود قیمت بالاتری دارند (گفته می‌شود تفاوت ۳۰درصدی در قیمت خودروهای برقی نسبت به بنزینی‌ها وجود دارد)، بنابراین با دومیلیارد دلار یا هر میزان ارز دیگری، خودروهای برقی کمتری در مقایسه با بنزینی‌ها وارد خواهند شد. اگر فرض کنیم مثلا متوسط قیمت هر خودروی برقی ۳۰هزار یورو باشد، با دو میلیارد یوروی مدنظر بانک مرکزی، می‌توان نزدیک به ۶۷هزار دستگاه از این مدل خودروها را وارد کرد. این در حالی است که وزیر صمت اخیرا گفته تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودروی برقی (گویا بیشتر در قالب تاکسی) وارد خواهد شد. اگر این وعده را در نظر بگیریم، واردات ۱۰۰هزار دستگاهی تا پایان سال نیازمند در نظر گرفتن خودروهایی برقی با متوسط قیمت ۲۰هزار دلار است.  این در حالی است که اگر همچنان متوسط قیمت پایه خودروهای برقی را همان ۳۰هزار یورو لحاظ کنیم، احتمالا بالغ بر ۳۰درصد از وعده ۱۰۰هزار دستگاهی صمت محقق نخواهد شد.

 

با همه اینها، آنچه در حال حاضر به عنوان اتفاق اصلی موردنظر است، به موضوع تغییر رویکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز به خودروسازان مربوط می‌شود. به عبارت بهتر، گویا بانک مرکزی روند تخصیص ارز به خودروسازان را با قید تولید و واردات خودروهای برقی، تسهیل کرده است. این امکان وجود دارد که در دولت توافقی کلی بر سر توسعه خودروهای برقی در کشور (با توجه به مزایای مهم آن، ازجمله کاهش آلودگی هوا و افت مصرف سوخت‌های فسیلی) رخ داده و بانک مرکزی نیز به همین دلیل، تصمیم به اختصاص ارزی جداگانه بابت خودروهای موردنظر گرفته است. بانک مرکزی البته پیش‌تر نیز وعده تامین یک‌میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو داده بود، با‌این‌حال روند ورود خودرو به کشور نشانی از تحقق این وعده ندارد. همین دو روز پیش بود که گمرک اعلام کرد تعداد واردات قطعی خودرو به کشور در هشت ماه امسال، سه‌هزار و ۴۸۸ دستگاه بوده است.

 

گمرک البته نگفته که تعداد کل خودروهای واردشده به کشور پس از آزادسازی واردات، چه تعداد بوده، با‌این‌حال دو روایت رسمی و غیر‌رسمی در این مورد وجود دارد. روایت غیررسمی به نقل از فعالان عرصه واردات، ورود تنها پنج‌هزار دستگاه خودرو به کشور است. روایت رسمی اما صحبت‌های وزیر اقتصاد است که چندی پیش خبر از واردات ۱۱هزار دستگاه خودرو به کشور داده بود. اگر همین ۱۱ هزار دستگاه را نیز ملاک قرار دهیم و فرض کنیم متوسط قیمت هر خودروی واردشده (با توجه به سقف قیمتی) حداکثر ۲۰هزار یورو بوده، بانک مرکزی تنها ۲۲۰میلیون دلار (حدود یک‌پنجم) از ارز وعده‌داده‌شده برای واردات خودرو را تامین کرده است. با توجه به وعده‌های جدید بانک مرکزی، حالا این بانک باید بالغ بر دو‌میلیارد و ۸۰۰میلیون یورو ارز را بابت واردات خودرو (اعم از برقی و غیربرقی) تامین کند (البته اگر قرار باشد وعده‌های جدید تنها واردات خودروی کامل را در بر بگیرد و قطعات جزو آن نباشد).

 

جزئیات ارز مصرفی خودروسازان

اما خودروسازان در صورت‌های مالی تلفیقی شش ماه امسال خود، میزان ارز مصرفی‌شان در نیمه ابتدایی سال را اعلام کرده‌اند. در این بین، ایران‌خودرو از ارزهای مختلفی شامل یوآن، دلار، یورو و درهم استفاده کرده که سهم اصلی به یوآن چین مربوط می‌شود. ایران‌خودرویی‌ها در نیمه نخست امسال بالغ بر ۵۹۲میلیون یوآن مصرف داشته‌اند. مصرف دلار آنها اما حتی به سه‌هزار و ۵۰۰دلار نیز نرسیده، با‌این‌حال مصرف بیش از ۱۴میلیون یورویی در صورت‌های مالی‌شان دیده می‌شود. ایران‌خودرو همچنین چیزی حدود ۲۷۷هزار درهم در نیمه نخست امسال مصرف داشته است. دیگر خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا نیز در نیمسال نخست از یورو و یوآن استفاده کرده است.

مصرف ارزی این خودروساز در بخش یوآن، بالغ بر ۲۹۳میلیون و ۵۰۰هزار یوآن بوده است. سایپایی‌ها همچنین بیش از ۶۸میلیون یورو در نیمه ابتدایی امسال مصرف ارزی داشته‌اند. با توجه به ارقام منتشره، کل یوآن مصرفی دو خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال، بیش از ۸۸۵میلیون یوآن بوده است. مجموع یوروی مصرفی دو خودروساز بزرگ نیز بیش از ۸۲میلیون یورو اعلام شده است. اخیرا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد خودروسازان ۵۴۴میلیون دلار بابت واردات قطعه از چین ثبت سفارش کرده‌اند.

  • تاریخ انتشار : 12 آذر 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 100891
  • برچسب ها : ایران خودرو, خودروسازان, خودروی برقی, شهرداری تهران, صنعت خودرو, قطعات خودرو, واردات خودرو
https://ghatatnews.ir/?p=100891
Prevقبلاجبار تحمیلی «کاهش کربن به هر قیمتی» به مردم اروپا!
بعدیاقدامات مهم بعد از تصادف خودروNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

وقتی تابلوها قدیمی‌اند و نقشه‌ها جدید: مسافران دست‌به‌کار می‌شوند!

27 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت؛ فرصتی راهبردی برای قطعه‌سازان

24 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟ نگاه رهبر انقلاب روشن است

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

بازداشت بیش از ۱۰۲ هزار متهم طی سال گذشته

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

درآمد مالیاتی طی ۳ سال ۴ برابر شد

21 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

تسلا: خبری از تغییر مدیرعامل نیست

20 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

سایپا در آستانه واگذاری تاریخی؛ آغاز نبرد قدرت با چاشنی دلار و سیاست
واگذاری سایپا؛ آزمونی دیگر برای اراده دولت در خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودرو
ایران‌خودرو رکورددار رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش
پایان داخلی‌سازی، آغاز مونتاژ هدفمند؟
ابهام در واردات خودرو؛ بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان در سایه بی‌برنامگی نهادها
افزایش قیمت خودروهای نو در آمریکا؛ اثر محسوس تعرفه‌های تجاری در بازار
اعتصاب کارگران فورد در آلمان؛ واکنش به برنامه تعدیل گسترده نیرو
جاه‌طلبی خودرویی عربستان: گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون نفت
تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و قربانی اصلی در تنش‌های تجاری آمریکا
بحران در نیسان؛ اخراج بیش از ۱۰ هزار نفر و عقب‌نشینی از پروژه ساخت کارخانه باتری
ایران‌خودرو ۷ هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی برای خودروهای آسیب‌دیده اختصاص داد
فراری از نخستین خودروی تمام‌برقی خود رونمایی می‌کند؛ تحویل از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود
ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات و مونتاژ خودرو؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟
لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.