به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : گزارش وزارت صمت از رشد تولید ماهانه و فصلی خودروی سواری تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ حکایت دارد. آنچه مشخص است تامین نقدینگی خودروسازان به واسطه افزایش قیمت کارخانهای و همچنین پیشفروش در سامانه یکپارچه در این زمینه بسیار موثر بوده است. بر این اساس اگر چه تولید رشد محسوسی به خود میبیند، اما واردات خودرو در سه ماه بهار کارنامه قابل توجهی نداشته است.
آمارهای منتشرشده توسط وزارت صمت از رشد تولید ماهانه و فصلی خودروی سواری تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ حکایت دارد. گزارشی که در این زمینه انتشار یافته، تاکید بر این دارد که تولید محصولات سواری به طور ماهانه ۱۳درصد (خرداد نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲)، به طور فصلی ۲۹درصد و خرداد امسال نسبت به خرداد سال ۱۴۰۱ نیز ۱۱درصد رشد را تجربه کرده است.
بدین ترتیب خودروسازان در سهماهه بهار امسال ۲۷۶هزار و ۸۶۸ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند. این درحالی است که در سهماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ میزان تولید خودروی سواری در کشور ۲۱۵ هزار و ۱۱۶ دستگاه بوده است. در خردادماه امسال نیز خودروسازان ۱۱درصد بیشتر از خردادماه سال گذشته خودروی سواری تولید کردهاند. بنا بر آمار منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت در سومین ماه از سال جاری ۱۱۲هزار و ۸۴ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است. در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۱هزار و ۳۴۵ تولید خودروی سواری انجام شده بود. بنابراین چه در خردادماه و چه در آمار سهماهه نسبت به سال گذشته تولید خودرو افزایش یافته است.
همانطور که عنوان شد، تولید خودروی سواری در خردادماه نسبت به اردیبهشتماه نیز رشد داشته است. بر این اساس در اردیبهشتماه ۹۸هزار و ۹۴۲ دستگاه خودروی سواری تولید شده بود؛ بنابراین در آخرین ماه از بهار امسال خودروسازان ۱۳هزار و ۱۴۲ دستگاه معادل ۲/ ۱۳درصد بیشتر از اردیبهشتماه تولید خودروی سواری داشتهاند.
نگاهی به آمارهای ارائهشده نشان میدهد خردادماه امسال نسبت به هر مبدا قیاسی، چه سال گذشته و چه ماه گذشته، رشد تولید رقم خورده است. چند عامل مختلف را میتوان در این رشد تولید موثر دانست که مهمترین آنها تامین نقدینگی نسبت به وضعیت سال گذشته است. رشد نقدینگی خودروسازان از دو طریق در بهار امسال عملیاتی شد. یکی از این موارد رشد قیمت خودرو توسط شورای رقابت بوده است. آذرماه سال ۱۴۰۰ آخرین تحول قیمتی محصولات خودرویی بود، این در شرایطی است که تا فروردینماه امسال هیچ افزایشی در قیمت کارخانهای خودروها اتفاق نیفتاد.
اما انتظار چندینماهه خودروسازان درنهایت در فروردینماه به اتمام رسید و قیمت کارخانهای خودرو ۱۰ تا ۴۲درصد رشد یافت. گرچه تولیدکنندگان خودرو از میزان رشد قیمت بعد از مدتها فریز راضی نبودند، اما همین موضوع موجب شد که نقدینگی بیشتری وارد شرکتهای خودروساز شده و به رشد تولید کمک کند. البته باید توجه داشت که همچنان خودروسازان کشور با زیان اقدام به تولید خودرو میکنند. بنا بر گزارش روز گذشته «دنیای اقتصاد»، دخلوخرج تولیدکنندگان خودرو با ۳۰هزار میلیارد تومان کسری مواجه بوده و تولید هر دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور به طور میانگین با ۲۹میلیون تومان زیان همراه بوده است.
علاوهبراین، میزان نقدینگی خودروسازان از طریق دیگری نیز افزایش یافت. در سه ماه گذشته دو مرحله پیشفروش بزرگ از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شد که گرچه تعهدات زیادی را روی دوش خودروسازان قرار داد و احتمالا در آینده برای آنها مشکلساز شود، اما در کوتاهمدت به تامین نقدینگی آنها کمک کرده است. همچنین خودروسازان برای رشد تولید از دو سو تحت فشار هستند، از طرفی تعهدات زیادی برای آنها از طریق فروش یکپارچه ایجاد شده که باید بتوانند این تعهدات را ایفا کنند و از طرف دیگر دولت به طور مداوم برای رشد تیراژ به این تولیدکنندگان فشار وارد میکند. بنابراین خودروسازان چاره دیگری جز این نمیبینند که تا حد توان میزان تولید خود را افزایش دهند. البته اخباری نیز به گوش میرسد که تولید خودروهای ناقص در برخی از خودروسازیها دوباره کلید خورده است، که این امر نیز میتواند در آمار رشد تولید خودرو موثر بوده باشد.
همچنین طبق گزارش منتشرشده توسط وزارت صمت از آمار تولید کل خودرو در بهار سال جاری، تولید در سهماهه ابتدایی سال ۳۲درصد نسبت به مدت مشابه سال افزایش داشته است. بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۲۴هزار و ۵۸۳ دستگاه انواع خودرو تولید شده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۲۴۵هزار و ۶۱۸ دستگاه خودرو بوده است.
افت ماهانه تولید ایرانخودرو
نگاهی به آمار تولید ایرانخودرو بیندازیم. این خودروساز بزرگ کشور در سهماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۹هزار و ۶۴ دستگاه معادل ۱۸درصد بیشتر خودروی سواری تولید کرده است. در سهماهه امسال تولید خودروی سواری توسط ایرانخودرو ۱۲۷هزار و ۸۰۸ دستگاه بوده است. این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۱۰۸هزار و ۷۴۴ دستگاه بود. این در حالی است که تولید خودروی سواری در ایرانخودرو در خردادماه نسبت به خردادماه سال گذشته کمتر بوده است. بر این اساس گرچه آبیپوشان جادهمخصوص در آخرین ماه از بهار سال گذشته ۵۶هزار و ۶۳۹ دستگاه خودروی سواری تولید کرده بودند، اما در خرداد امسال این رقم به ۵۱هزار ۶۴۹ دستگاه کاهش پیدا کرده است که به معنای افت چهارهزار و ۹۹۰ دستگاهی و ۹درصدی در تولید خودروهای سواری ایرانخودرو است.
همچنین این خودروساز بزرگ کشور در تولید انواع خودرو در سومین ماه از سال نیز با افت پنجدرصدی مواجه بوده است. بر این اساس در خردادماه امسال ایرانخودرو ۵۴هزار و ۹۵۲ دستگاه انواع خودرو تولید کرده است، درحالیکه این رقم برای مدت مشابه سال گذشته ۵۷هزار و ۹۹۱ دستگاه بوده است که نشان از کاهش حدود سههزار دستگاهی تولید انواع خودرو ایرانخودرو در سهماهه ابتدایی امسال دارد. اما آمار تجمعی انواع خودرو نشان میدهد ایرانخودرو که در سهماهه ابتدایی سال گذشته ۱۱۱هزار و ۶۶۶ دستگاه انواع خودرو تولید کرده بود، امسال توانسته این رقم را به ۱۳۵هزار و ۶۸۶ دستگاه برساند که حاکی از رشد ۲۲درصدی تولید انواع خودرو توسط ایرانخودرو دارد. همچنین در سهماهه امسال بیشترین تیراژ تولید خودرو مربوط به ایرانخودرو بوده است.
بنابر آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت، ایرانخودرو در سه ماه ابتدایی امسال بیشترین تولید خود را به مدلهای پژو اختصاص داده است. آمار میگوید ایرانخودروییها تولید پژو ۲۰۶ را تقریبا متوقف کردهاند، زیرا در سه ماه ابتدایی امسال تنها دو دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. البته گفته میشود پژو ۲۰۶ قرار است بار دیگر به خطوط تولید آبیهای جادهمخصوص بازگردد، بااینحال به نظر میرسد ایرانخودرو فعلا ظرفیت تولید ۲۰۶ را به ۲۰۷ اختصاص داده، چه آنکه تیراژ این محصول در سه ماه ابتدایی امسال با رشدی ۹۴درصدی به ۳۴هزار و ۸۰۴ دستگاه رسیده است.
همچنین تولید انواع پژو ۲۰۷ در خردادماه امسال ۱۳هزار و ۵۴ دستگاه بوده که نسبت به آمار ۹هزار و ۷۲۲ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته ۳۴درصد رشد را نشان میدهد. در بین دیگر محصولات پژو، تولید مدل ۴۰۵ به طور کامل متوقف شده اما پارس تیراژی بالغ بر ۴۲هزار دستگاه داشته است. این رقم در سهماهه سال گذشته ۳۷هزار و ۶۰۵ دستگاه بوده است. تمام پارسهای ایرانخودرو در سایتهای شهرستانی این شرکت تولید میشوند. در بین دیگر محصولات ایرانخودرو، سمند سورن تیراژ ۱۲هزار و ۶۹۱ دستگاهی را از خود به جا گذاشته که نسبت به دو ماه نخست سال گذشته کاهش پنجدرصدی را نشان میدهد. سمند تنها در سایت تبریز ایرانخودرو به تولید میرسد. ایرانخودروییها سال گذشته تولید سمند در مدل پایه را متوقف کردند.
بنابر آمار منتشرشده، دنا نیز در سه ماه نخست امسال ۲۰هزار و ۶۲۲ دستگاه تولید داشته است. در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، تولید دنا ۳۷درصد رشد را به خود میبیند. ایرانخودرو ظرفیت تولید سمند (در مدلی که متوقف شده) را به دنا اختصاص داده است، زیرا این خودروها از یک خانواده هستند. رشد تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایرانخودرو به نام رانا با افت تولید سنگینی در سه ماه نخست امسال مواجه بوده است.
ایرانخودروییها تا پایان خرداد امسال سههزار و ۶۲۰ دستگاه رانا را به تولید رساندهاند که نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته افت ۵۴درصدی را نشان میدهد. همچنین در آمار خردادماه نیز ۳۲درصد افت تولید رانا نسبت به خرداد سال گذشته دیده میشود. از رانا که بگذریم، ایرانخودرو محصولی چینی به نام هایما دارد که تولید آن در سه ماه نخست امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۲درصد رشد داشته است. طبق آمار، در سه ماه ابتدایی امسال، ایرانخودروییها چهارهزار و ۲۴۸ دستگاه هایما را در سایت خراسان خود تولید کردهاند. سری هم به تارا بزنیم. طبق آمار وزارت صمت، ایرانخودرو در سه ماه ابتدایی امسال ۹هزار و ۷۰۰ دستگاه تارا تولید کرده، محصولی که در سه ماه مشابه سال گذشته تنها دوهزار و ۲۴۷ دستگاه تیراژ داشته است. بنابراین تولید تارا در سه ماه ابتدایی امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۳۳۲درصد رشد را نشان میدهد.
در لیست محصولات ایرانخودرو، نام ریرا، خودروی جدید این شرکت، نیز به چشم میآید که سال گذشته رونمایی شد و ظاهرا قرار است نیمه دوم امسال راهی بازار شود. طبق آمار، در سه ماه ابتدایی امسال تنها پنج دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است.
رشد تولید در سایپا و پارسخودرو
از ایرانخودرو بگذریم و به سراغ سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در سه ماه نخست امسال به ساینا اختصاص داشته است. تولید ساینا در سه ماه نخست امسال بالغ بر ۲۸هزار و ۷۴۴ دستگاه بوده که بیشتر آن به سایت کاشان تعلق دارد و بخش کوچکی هم در پارسخودرو تولید شده است. مقایسه این عدد با آمار سال گذشته نشان میدهد تولید ساینا رشدی ۹۲درصدی را در سه ماه ابتدایی امسال تجربه کرده است. سایپاییها در بازه زمانی تحت بررسی، ۲۳ هزار و ۴۳۰ دستگاه کوئیک را نیز به تولید رساندهاند که نسبت به سه ماه نخست پارسال رشد ۱۶۲درصدی را نشان میدهد. این شرکت ۱۳هزار و ۲۲۸ دستگاه تیبا نیز تولید کرده که این آمار از افت ۳۲درصدی تیراژ آن نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته حکایت دارد. گویا قرار است تولید تیبا برای همیشه متوقف شده و ظرفیت تولید آن به دیگر محصولات این شرکت بهویژه اطلس اختصاص یابد.
سایپاییها در آمار تولید سه ماه امسال خود اطلس را هم به عنوان محصول جدید در لیست خود دارند که ۱۵ دستگاه از آن به تولید رسیده است. بنابر آمار منتشره، در سه ماه نخست امسال شاهین تیراژ ۱۳هزار و ۲۸۸ دستگاهی را به ثبت رسانده، بااینحال در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته ۱۱۲درصد رشد تولید داشته است. سری هم به پارسخودرو زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا بزنیم؛ شرکتی که در سه ماه نخست امسال علاوه بر تولید انواع کوئیک، ۱۶ دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارسخودرو است که سال گذشته رونمایی شد و قرار است امسال راهی بازار شود.
در کارنامه تولید پارسخودرو بیشترین تعداد تولید طی سه ماه امسال به کوئیک در مدل R اختصاص دارد. طبق آمار، در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۷هزار دستگاه از این محصول در پارسخودرو به تولید رسیده است. در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته، تولید خودروی موردنظر ۱۹درصد رشد کرده است. در مجموع ۳۰هزار و ۹۵۰ دستگاه کوئیک در پارسخودرو تا پایان خرداد امسال به تولید رسیده که در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته رشد ۱۵درصدی را نشان میدهد.