قطعات خودرو

نصوحی: با افزایش حقوق کارگران، کارفرمایان دچار مشکل نخواهند شد

به گزارش قطعات خودرو محمد نصوحی، تولید کننده و فروشنده‌ی قطعات یدکی خودروهای سنگین گفت: متاسفانه حقوق پایین کارگران باعث شده تا تولید کنندگان از نیروی کار کافی برخوردار نباشند. در حال حاضر بزرگ ترین چالش ما، کمبود نیروی کار و کارگر است.

محمد نصوحی در خصوص سابقه‌ی فعالیتش در حوزه‌ی قطعات یدکی خودروهای سنگین گفت:  پدرم از سال    ۱۳۲۶در این حرفه، فعالیت داشت. از سال ۱۳۳۹ برادرم نیز وارد این حرفه شد و من هم از سال ۱۳۶۳ با مهاجرت به تهران، در این حوزه شروع به فعالیت کردم. قبل از آن در تبریز، نمایندگی لوازم یدکی ایران ناسیونال و رادیاتور ایران را داشتم.

وی ادامه داد: برادرم قبل از مهاجرت به تهران، در بخش تولید فعالیتش را آغاز کرده و در سال 1363 با کمک مهندسان ماشین سازی تبریز، مجموعه‌ی‌‌ دنده‌چی را تاسیس کرد که واحدی تولیدی بود و در حال حاضر نیز همچنان فعال است. کار ما، تولید اکسل ماشین‌های سنگین و دیگر قطعات این ماشین هاست. البته با سایر کارگاه‌ها نیز همکاری می‌کنیم.

نصوحی، کمبود کارگر را بزرگ ترین چالش امروز تولید کنندگان عنوان کرده و افزود: از آنجایی که حقوق کارگران بسیار پایین است، کارگران فنی و متخصص، حاضر نیستند با دستمزد پایین کار کنند بنابر این مجبور هستیم کارگران مبتدی را استخدام کرده و به آنها از پایه آموزش دهیم. متاسفانه این گروه از کارگران نیز بعد از مدتی به کارهایی چون رانندگی اسنپ که درآمد بیشتری دارد، روی می‌آورند. امروزه بزرگ ترین مشکلی که با آن روبرو هستیم، کمبود کارگر است.

وی گفت: تهیه و تامین مواد اولیه نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی بخش تولید است. من در حوزه‌ی واردات کار نمی‌کنم و برادرم در این بخش فعال است. البته واردات نیز مشکلات خاص خودش را دارد. برای مثال، وارد کنندگان جنسی را خریده و بهایش را می‌پردازند اما کالا بعد از گذشت چهار پنج ماه به دستشان می رسد.

محمد نصوحی افزود: ما در بخش فروش مشکلی نداریم. برای برخی از قطعات تولیدی، قرار داد صد درصدی با فروشندگان داریم و باقی قطعات نیز در فروشگاه های خودمان توزیع می‌شوند.

وی در خصوص افزایش حقوق کارگران و توانایی پرداخت کارفرماها یادآور شد‌: اگر حقوق کارگران دو یا سه برابر شود، کارفرماها در پرداخت آن با مشکل مواجه نخواهند شد چرا که قیمت تمام شده‌ی کالا افزایش می‌یابد اما از جهت دیگر، میزان تقاضا کم شده و مشتریان ما نیز قطعات را با قیمت بیشتری عرضه خواهند کرد چرا که در غیر این صورت در پرداخت قیمت کالا با چالش مواجه می‌شوند. در واقع این افزایش، تمام چرخه‌ی عرضه و تقاضا را در بر می‌گیرد.

محمد نصوحی در خصوص قیمت منابع انرژی در ایران گفت: متاسفانه علی رغم وجود منابع انرژی فراوان در کشورمان، قیمت تمام شده قطعات تولیدی در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد است. برای مثال در کشور ترکیه، هزینه‌ی انرژی بسیار بالا است اما ما نمی‌توانیم با آنها در قیمت تمام شده رقابت کنیم. هم‌چنین  در چند وقت اخیر نیز به دلیل عدم توانایی در رقابت با نمونه‌ی تایوانی، در مورد تولید یکی از قطعاتمان دچار مشکلاتی شده‌ایم. اما باید تاکید کنم، علی‌رغم افزایش قیمت تمام شده، هیچگاه از کیفیت قطعات نکاسته و همیشه در چارچوب استاندار‌های خودمان که بر اساس استاندارد مرسدس بنز استوار است، فعالیت می‌کنیم و  کیفیت تولیدات ما بالا بوده و درجه یک هستند .

وی در خصوص نگاه نادرست به کالای ایرانی، گفت: ما در بخش فرهنگی دچار مشکل هستیم. در کشور ما نسبت به خرید کالای ایرانی، فرهنگ سازی نشده و مردم ما آموزش های لازم را ندید‌ه‌اند. درکشورمان کالاهای  ایرانی درجه یک تولید می‌شوند اما مردم از این قضیه آگاهی درستی ندارند.

نصوحی افزود: نسل ما با سود 10 تا 15 درصدی کالاهایشان را فروخته و کاملا راضی بودند اما جوانان امروزی  به دنبال کسب سود 50 تا 60 درصدی از فروش هستند. این تفاوت، همراهی هم‌نسلان من با جوانان امروزی را دشوار می‌کند زیرا درک دیدگاه آنها برای من ممکن نیست.

وی در خصوص عملکرد اتحادیه از گذشته تا زمان حال گفت : من نمی‌دانم تعریف اتحادیه در ایران چیست. آنچه که می دانم این است که اتحادیه باید برای اعضا، پشتوانه‌ای باشد. متاسفانه ما در ایران هیچگاه این مفهوم         را درک نکرده و تنها شاکله‌ای از اتحادیه را حس کرده‌ایم. هر چند با اعضای هیئت مدیره‌ی جدید آشنا هستم اما شناخت کاملی از آنها ندارم  زیرا در این زمینه اطلاع رسانی کافی انجام نشده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *