به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، خودروسازان اروپایی از اتحادیه اروپا خواستند اقدامات فوریای را به منظور کمک به بهبود وضعیت صنعت خودرو انجام دهد. این صنعت مهم و حیاتی با چالشهای زیادی که میراث همهگیری کرونا هستند روبرو شده است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، کمبود نیمهرساناها و بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین باعث شدهاند پیشبینی فروش صنعت خودروی اروپا در سال جاری با افت ۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به حدود ۹.۶ میلیون دستگاه برسد.
اگرچه این رقم افت ناچیزی را نشان میدهد اما در واقع حاکی از افت ۲۶ درصدی فروش نسبت به دوران قبل از همهگیری کروناست و نگرانی زیادی را برای خودروسازان اروپایی ایجاد کرده است.
انجمن سازندگان خودروی اروپا ACEA در ابتدا انتظار داشت میزان فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ بهبود یابد اما حالا و در سایه افزایش تورم و ترس از رکورد ACEA مجبور شده پیشبینیهای خود را تغییر دهد و آماده کاهش فروش برندهای اروپایی شود. اولیور زیپس مدیرعامل بی ام و که رئیس ACEA نیز هست میگوید:
به منظور اطمینان از بازگشت به رشد فروش که شامل افزایش سهم خودروهای الکتریکی از بازار نیست هست باید چارچوب کاری درستی داشته باشیم.
زیپس به برخی پیشنیازهای مهم از جمله انعطافپذیری بیشتر زنجیرههای تأمین اروپا و قانون مواد خام اتحادیه اروپا اشاره میکند. قانون یاد شده دسترسی استراتژیک به مواد خام موردنیاز برای حملونقل الکتریکی را تضمین خواهد کرد. همچنین در اظهارات این مدیر بلندپایه صنعت خودرو به وجود زیرساختهای شارژ خودروهای الکتریکی در قاره اروپا نیز اشاره شده است.
تضمین دسترسی به مواد خام استراتژیک از جمله لیتیوم و فلزات کمیاب یکی از اصول اصلی تولید خودروهای الکتریکی است اما به یک مشکل برای اروپا تبدیل شده و اورسولا ون در لین رئیس کمیسیون اروپایی اخیراً گفته است این موضوع ریسکهایی را برای اهداف اتحادیه اروپا که تبدیل شدن به اولین قاره کربن خنثی در جهان است در پی خواهد داشت.
ACEA روی سادهسازی روندها و بهبود دسترسی به منابع مالی موردنیاز برای استخراج، پالایش، فرآوری و بازیافت استراتژیک تأکید دارد. به نظر میرسد وضعیت صنعت خودروی اروپا حداقل در آینده نزدیک به شرایط ایده آل نخواهد رسید هرچند زمان مشخص میکند اروپاییها خواهند توانست از پس این چالشها برآیند یا خیر.