قطعات خودرو

وحید کرامتیان: چالش اصلی ما با اتحادیه نیست

به گزارش قطعات خودرو _ وحید کرامتیان، یکی از فعالان صنف قطعات خودرو و صاحب امتیاز برند فرانکو در خصوص بازار لوازم یدکی و چالش‌های تولید و واردات گفت: بهتر است کالای خود را که با وجود چالش‌های فراوان به بازار عرضه می‌کنیم تحت عنوان یک برند باشد. در این حالت علاوه بر هدر نرفتن نتیجه‌ی تلاش هایمان، از مصرف کننده نیز حمایت می‌کنیم. زیرا هر برندی دارای اعتبار و پشتوانه ای است که می‌‎تواند پاسخگوی مصرف کننده‌ی نهایی باشد.

از واردات تا تولید

وحید کرامتیان در خصوص پیشینه‌ی خود گفت‌: من متولد سال ۱۳۵۷بوده و برند فرانکو را ۱۴ سال پیش به  ثبت رساندم که فعالیتش در حوزه‌ی واردات قطعات یدکی خودرو است. بنده در ابتدای فعالیتم در بازار تهران، در برج تهران خودرو، به طور سنتی کار می‌کردم. بعد از دو سه سال تصمیم گرفتم که قطعات را تحت عنوان یک برند مشخص به بازار عرضه کنم. از ابتدا ارتقاء کیفیت از شاخص‌های اصلی کسب وکار ما بوده و تصمیم گرفتیم ارتقاء کیفیت را با برند سازی همراه کنیم تا ماندگار شود. برای همین با ثبت رسمی برند و دریافت کارت بازرگانی، واردات را از کشور ترکیه آغاز و به کشورهای چین و هند گسترش دادیم.

وی ادامه داد: ما در سه بخش تولید، بازرگانی داخلی و واردات فعال هستیم که بخش بازرگانی داخلی تحت عنوان برند دیگری در حال فعالیت است. در چند سال اخیر نیز با توجه به سیاست حمایت از کالاهای داخلی، به بازرگانی داخلی رو آوردیم و کالاهای باکیفیتی که در ایران تولید می‌شود را جمع‌آوری کرده و تحت عنوان برند خودمان عرضه می‌کنیم. در حال حاضر سبد کالای ما شامل ۸۰۰ نوع کالا است.

برندسازی یعنی حفظ ارزش کالا

این فعال صنفی در خصوص برند سازی توضیح داد: کسانی که به آینده فکر کرده و می‌خواهند به درستی فعالیت کنند باید به برندسازی توجه کرده و کالاهایشان را در قالب برند عرضه کنند تا ارزش آن حفظ شود. ابتدای مسیر سخت و دشوار است اما بعد نتیجه‌ی بسیار خوبی دارد. برند دارای پشتوانه و هویت است. یعنی پشت هر برندی، یک فرد یا مجموعه‌ای با اعتبار وجود دارد که در زمان لازم، پاسخگوی مصرف کننده بوده و سبب می‌شود که مصرف کننده نهایی ضربه نخورد. بارها شاهد عرضه‌ی قطعه‌ای به بازار بودیم که اصل یا فیک بودنش قابل تشخیص و پیگیری نبود. اما برند مشخص در قبال کالای خودش پاسخگوی مشتری است.

کرامتیان افزود: این کار مانع از ورود کالاهای تقلبی و به اصطلاح زیر پله ای که حاشیه‌ی سود بالایی دارد به بازار می‌شود. در این سه چهار سال اخیر، بازار تغییر کرده و اگر به طور خود جوش به سمت برندسازی حرکت کند، کیفیت کالاها خود به خود بالا می‌رود. در ابتدای فعالیت برند فرانکو، لنت پژو 405  از ترکیه با قیمت 14هزار تومان می‌آوردیم. فروشنده می‌گفت که همین قطعه با همین برند 8 هزار تومان است و در تیراژ هزار عددی عرضه می‌شود. من باید توضیح داده و ثابت می‌کردم این قطعه اصل بوده و از ترکیه وارد شده و با آن قطعه‌ی 8 هزارتومانی تفاوت زیادی دارد.

البته باید به بازار نیز حق بدهیم. بازاریان از بعضی از برندها ضربه خورده‌اند. برندهایی که در ابتدا قطعه‌ی اصل به بازار عرضه کردند ولی بعد از مدتی با عرضه‌ی قطعات بی‌کیفیت، مشکلات زیادی برای نمایندگی‌ها، فروشنده ها و مصرف کننده ها ایجادکرده و سبب از بین رفتن اعتماد شدند.  باید به این واقعیت آگاه باشیم که برندسازی در ابتدا دشوار بوده و سبب کاهش فروش می‌شود اما در ادامه نتیجه‌ی بسیار خوب و رضایت بخشی خواهد داشت. برندسازی نمونه بارز آهسته و پیوسته رفتن است.

مقصر وزارتخانه است نه اتحادیه!

این فعال حوزه‌ی واردات قطعات خودرو در خصوص نقش اتحادیه توضیح داد: من خارج از این سیستم با دو اتحادیه‌ی دیگر در دو صنف مجزا، ارتباط تنگاتنگی دارم. انصافا اتحادیه‌ی صنف لوازم یدکی بسیار پویا، قدرتمند و پیگیر بوده و بسیار دلسوزانه عمل کرده و به معنای واقعی پیگیر مشکلات، نامه‌ها و چالش‌ها هستند. من اعتقاد دارم که ما با سازمان‌های بالا دست اتحادیه مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت دچار چالش هستیم و مشکلات ایجاد شده از ناحیه‌ی آنهاست. برای مثال بنده برج دو، ثبت سفارش کالا انجام دادم اما کد 8 رقمی بعد از گذشت سه ماه، طی چند روزگذشته به دست من رسید. در این سه ماه بار من مانده بود و سازمان می‌گفت مشکل از سیستم‌ است.

وی ادامه داد: اتحادیه در تمام بخش‌ها از جمله قاچاق کالا، اجناس تقلبی ، واردات، تولید و امثالهم وارد شده و حضور دارد. البته هر چند مشکل اصلی سازمان‌های بالا دستی هستند اما من معتقد هستم که این کار به خود اتحادیه ها نیز بستگی دارد. اتحادیه‌ای که حق طلب باشد، سکوت نکند، پیگیر بوده و به دنبال احقاق حق باشد نتیجه‌ی بهتری نیز بدست می‌آورد. برای مثال در مورد بسته شدن ثبت سفارش، اتحادیه خیلی ایستادگی کرد و ما نیز اتحادیه را همراهی کردیم که این حمایت اعضا از اتحادیه بسیار موثر بود.

وحید کرامتیان در خصوص چالش‌های تولید و واردات توضیح داد: واردات و تولید، فرآیند پیچیده‌ای داشته و  سیطره‌ی بسیار وسیع و چالش‌ها متعددی مانند گمرک، استاندارد، تخصیص ارز، بانک مرکزی و امثالهم را در بر دارد. متاسفانه با این که سیستم منظمی نداریم اما یاد گرفته‌ایم چگونه با مشکلات کنار بیاییم. برای مثال در اردیبهشت ماه سال جاری، تعرفه‌ها بسته و غیر مجاز شد. ما دچار چالش بزرگی شده و اصلا نمی‌دانستیم که چه  کاری باید بکنیم. با باز شدن دوباره‌ی سیستم در برج پنج و ثبت سفارش، کارخانه سه ماه زمان می‌خواهد تا کالا را تحویل دهد در نتیجه عملا سال را از دست می‌دهیم. البته در چند سال اخیر عادت کرده‌ایم که هر روز صبح با یک اتفاق جدید روبرو شویم.

وی گفت: تحریم ها وجود دارد، اما خودتحریمی‌ها بیشتر است. اگر تعرفه‌ها سه ماه بسته شود، بازار دچار نوسان و افزایش قیمت می‌شود. در این بازار میزان تقاضا بالا است. اگر عرضه و تقاضا از تعادل خارج شود، تعادل قیمت و بازار از بین می‌رود.کسانی که کالا دارند، در این سه ماه به اندازه چهار سال سود کسب می‌کنند. بعد از باز شدن تعرفه‌ها نیز هجوم کالاها به بازار سبب ایجاد رقابتی که اصلاً  شایسته نیست می‌شود. متاسفانه ما نیز مجبور به تسلیم شدن هستیم چراکه زورمان به جایی نمی‌رسد.

شرط اول موفقیت در این بازار، داشتن علاقه است

وحید کرامتیان در پایان در خصوص ورود جوانان به این حوزه گفت: من همیشه به جوانان می‌گویم که به کاری وارد شوید که به آن علاقه دارید. من با تحصیلاتم وارد صنف لوازم یدکی شده و تحصیل کرده این بازار هستم. در ابتدا خیلی تو ذوقم زده و می‌‌گفتند، تولید فایده ندارد. واقعا هم راست می‌گفتند چون ساختار تولید متفاوت است. اما من با عشق و علاقه شروع به کار کرده و با چالش‌ها مواجه شدم. مشکلات را به جان خریدم چون علاقه داشتم. برای همین توصیه می‌کنم که اگر جوانان به این حوزه علاقه دارند وارد شوند .

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *