به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران به بازار گفت: کرمان خودرو با افزایش قیمت محصولات در کارخانه، موتور گرانی خودروهای چینی مونتاژی خود را در بازار روشن کرده است.
به تازگی خبری در خصوص عدم انتشار قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شده است، خبری که یادآور بازار خودرو در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است. متولیان صنعت خودرو به دلیل ناتوانی در امر هدایت بازار، اکنون به دنبال مقصر برای گرانی هستند. بازار خودرو فارغ از تصمیمات خلق الساعه و قیمت گذاری دستوری مسیر خود را دنبال می کند. بازاری که اگر عرضه برای کاهش تقاضای انباشت در آن ایجاد شود، قیمت ها به طور اتوماتیک روند سرکوب را دنبال خواهند کرد. برای بررسی نتایج عدم انتشار قیمت خودرو در فضای مجازی با سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران به گفت و گو پرداختیم:
* در حال حاضر وضعیت قیمت خودرو و معاملات در بازار چگونه است؟
قیمت خودروهای که عرضه بالای به بازار دارند در حالت سکون قرار گرفته است. اما محصولاتی که عرضه محدود به بازار دارند با افزایش چند درصدی قیمت مواجه هستند. در حالت کلی می توان بیان کرد که قیمت خودروها ثابت و بازار راکد است.
* بسیاری از مخاطبان بازار در خصوص کاهش قیمت خودرو سوال می پرسند، به نظر شما به عنوان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران ارزانی خودرو رخ خواهد داد؟
کاهش قیمت خودرو یا هر کالای دیگر بستگی به عرضه آن در بازار دارد، از سال گذشته تا امروز وضعیت خودروهای وارداتی تعیین تکلیف نشده است. هیچ خودرو وارداتی شماره گذاری برای عرضه به بازار نشده، در نتیجه تعادل تقاضا و عرضه وجود نداشته و نمی توان انتظار ارزانی داشت.
* اخیرا خبری در خصوص منع درج قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شده است، نظر شما در این خصوص چیست؟
عدم درج قیمت خودرو در فضای مجازی راه حلی برای کاهش قیمت ها نیست. قیمت گذاری خودرو در بستر مجازی توسط مالکان انجام می شود، چرا که مشتریان انتظار سود از سرمایه گذاری خود روی خودرو دارند. مزید اطلاع مسئولان باید اشاره داشت که در حال حاضر مالکان خودروها برای نمایشگاه داران قیمت خودرو را تعیین می کنند.
* اگر خودروهای داخلی مسیر کاهش قیمت را دنبال کنند، برخی از برندهای چینی روزانه گران تر می شوند، دلیل چیست؟
قیمت خودروهای چینی که عرضه بیشتر به بازار دارند مانند دیگنیتی و فیدلیتی، حدود ۲۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. اما خودروهای که عرضه یا تیراژ محدود دارند قیمت آن ها ثابت یا روبه افزایش است. به طور مثال اکنون یک دستگاه خودرو لاماری از کارخانه تا بازار ۸۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد، این اختلاف قیمت به دلیل تقاضا و عرضه محدود است.
یکی از شرکت های مونتاژ کار که موتور افزایش قیمت را در بازار روشن کرده است، کرمان موتور است
* برخی از کارشناسان مدعی هستند که شرکت های مونتاژ کننده خودروهای چینی بازارسازی می کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟
ابتدا باید اشاره داشت که قیمت خودروهای چینی سه برابر قیمت جهانی در بازار به فروش می رسند. برخی از این محصولات اکنون ۳۰ هزار دلار قیمت دارند، یکی از شرکت های مونتاژ کار که موتور افزایش قیمت را در بازار روشن کرده است، کرمان خودرو است. چرا که این خودروساز محصولی مانند کی ام سی تی ۸ را سه ماه پیش حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان راهی بازار می کرد. اما امروز قیمت این خودرو در کارخانه یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان است، این افزایش قیمت بستر را برای گرانی در بازار فراهم می کند.
در تمام دنیا قیمت تمام شده یک کالا براساس احتساب هزینه های تولید و سود منطقی مشخص می شود، با در نظر داشتن تعرفه واردات سی کی دی برای خودروهای مونتاژی، نباید قیمت محصولات چینی ۳۰ هزار دلار باشد
* خودروسازان نسبت به قیمت گذاری شورای رقابت برای محصولات مونتاژی معترض هستند، نظر شما در این خصوص چیست؟
در تمام دنیا قیمت تمام شده یک کالا براساس احتساب هزینه های تولید و سود منطقی مشخص می شود، با در نظر داشتن تعرفه واردات سی کی دی برای خودروهای مونتاژی، نباید قیمت محصولات چینی ۳۰ هزار دلار باشد. از همین رو معتقدم اعتراض به قیمت شورای رقابت توسط خودروسازان صحیح نیست.
* به عنوان پرسش پایانی، پیش فروش هایی که در بازار انجام می شود، منجربه تحویل خودرو به مشتریان خواهد شد؟
در بازار آشفته فعلی مشتریان خودرو فقط محصول را به صورت نقدی و آنی خریداری کنند. اگر شرکتی یا نمایندگی مدعی پیش فروش و عرضه دو ماهه خودرو شد، این موضوع صحت ندارد. چرا که فروش خودرو توسط خودروسازان فقط از طریق سامانه یکپارچه انجام می شود.