به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری تسنیم، طرح برخورد با عرضه قطعات یدکی قاچاق و تقلبی خودرو و جمعآوری آنها از بازار 15 فروردین اجرایی شده است. بر اساس این طرح، در مرحله اول باید باتری و کمکفنر تقلبی خودرو از بازار جمعآوری شود.
این طرح که بهموجب پیشگیری از قاچاق کالا و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی میشود، اکنون وارد فاز دوم شده است و بهموجب آن 53 قلم کالایی نیز باید دارای شناسه و کد رهگیری شوند.
در همین ارتباط علیرضا نیکآیین بهعنوان رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با ابراز اینکه “ما موافق طرح برخورد با فروش قطعات یدکی قاچاق و تقلبی خودرو هستیم”، افزود: اما متأسفانه نوع اجرایی این طرح ایراد دارد و هنوز تلاشی برای رفع ایرادات صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه “در زمان حاضر حدود 40 درصد بازار قطعات یدکی در اختیار برندهای تقلبی و قاچاق است”، گفت: زمانی که این حجم از کالا را از بازار حذف میکنید باید جایگزینی برای آن تعریف شود.
امروز هر کس جنسی هم دارد بهدلیل نداشتن شناسه کالا تمایلی به فروش ندارد و همین امر بازار را با کمبود قطعه روبهرو ساخته است.
بهگفته نیکآیین، کمبود قطعه در بازار باعث رشد 7 تا 8 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو شده است.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تصریح کرد: مراحل دریافت کد شناسه هنوز برای صنف فروشندگان لوازم یدکی و تعمیرکاران ناآشناست کسی هم در این رابطه اطلاعرسانی لازم را انجام نمیدهد.