به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور با برنامهریزی خاصی که بر اساس فرامین 8 مادهای رئیسجمهور و نظارت مستقیم وزیر صمت و پیگیریهای مستمر مدیرعامل گروه از بهمنماه سال گذشته انجام داد، توانست طی 8 ماه از زمان آغاز فعالیت تیم مدیریت جدید، اقدامات ویژه و مهمی را در این راستا انجام دهد.
1. افزایش تولید
گروه خودروسازی سایپا با حضور تیم مدیریتی جدید از ابتدا افزایش تولید محصولات را در دستور کار خود قرار داد و با برنامهریزی منسجم و دقیق توانست در مدت 8 ماهه، تولید محصولات را کاملا هدفمند افزایش دهد، بهنحویکه در انتهای مردادماه سال جاری تولید این گروه خودروساز به 171هزار دستگاه رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال 1400 با تولید 168هزار خودرو رشد بسیار مناسبی داشته است و این افزایش تولید در حالی رقم خورد که محصولات قدیمی و پرتیراژ این گروه چون تبیا، تیبا2 و ساینا بدون برنامهریزی قبلی از سبد محصولات خارج شد.
علاوهبر این تیم مدیریتی، از ابتدای هدایت گروه سایپا رویکرد تولید اقتصادی را بهعنوان یکی از اصلیترین برنامههای خود قرار داد و بر همین اساس افزایش 40درصدی تولید محصولات اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از دیگر دستاوردهای گروه سایپا در این مدت است. در همین مدت تولید روزانه خودرو از هزار و 57 دستگاه در بهمنماه 1400 به هزار و 832 دستگاه در مردادماه 1401 رسید و رشد 73 درصدی را به همراه داشت.
از دیگر برنامههای مورد نظر گروه سایپا در سال جاری تولید خودرو کامل بود. در گذشته خودروها بهصورت ناقص تولید و در پارکینگها نگهداری می شد که این نوع تولید علاوه بر کاهش کیفیت، هزینههای هنگفتی را به سایپا تحمیل می کرد و از همین رو تولید خودرو بهصورت کامل در دستور کار قرار گرفت و افزایش 90درصدی نرخ عبور مستقیم درگروه سایپا از 10درصد در دی ماه 1400 به صددرصد در مردادماه 1401 رسید به نحوی که از ابتدای مردادماه سال جاری تمام محصولات تولید شده به صورت کامل بوده و این روند با افزایش 131درصدی تولید خودرو بهصورت کامل نسبتبه مدت مشابه سال گذشته در این ایام به دست آمده است. علاوهبر این تکمیل خودروهای ناقص موجود در پارکینگها نیز همزمان با تولید کامل محصولات انجام شد و 80 هزار خودرو ناقص موجود در پارکینگها در بهمن ماه سال گذشته با گذشت 6 ماه و در انتهای تیرماه به صفر رسید.
2. افزایش کیفیت خودروها
گروه سایپا برای ارتقای کیفی محصولات، 42 پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تامین تعریف کرد؛ بهنحویکه در حوزه زیرساخت 3 پروژه، در حوزه قطعات و مجموعهها، 29 پروژه، در حوزه فروش و خدمات پس از فروش 5پروژه و در حوزه فرآیند خودروساز هم 5پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت. در این حوزه خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا2 و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامهریزی قبلی انجام شد و بهمنظور افزایش کیفیت محصولاتی که در پارکینگها در گذشته بهصورت نیمهکامل تولید شده بود،PDI مجدد خودروهای تکمیلکاریشده صورت پذیرفت.
حذف قرعهکشی
روند افزایشی تولید، یک دستاورد مهم دیگر نیز برای گروه سایپا داشت و آن حذف قرعهکشی همه محصولات بود. این در حالی است که روند کاهشی تولید در سالهای گذشته شرایط را به نحوی ایجاد کرده بود که تمامی متقاضیان محصولات گروه سایپا میبایست در شرایط سخت قرعهکشی حضور می یافتند و صرفا در صورت برندهشدن در قرعهکشی امکان ثبت نام فراهم میشد.
کاهش قیمت تمامشده
گروه خودروسازی سایپا در سال 1401 موفق شد با وجود نرخ تورم 41.5درصدی و افزایش نرخ دلار در این سال، با مدیریت هزینهها هیچگونه افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته و نسبت به سال گذشته عملکرد موفقتری در تولید و عرضه محصول به بازار داشته باشد.
اصلاح ساختار مدیریتی و واگذاری سهام
یکی دیگر از اقدامات مفیدی که در گروه سایپا انجام و باعث افزایش بهرهوری و راندمان کاری در این گروه شد، اصلاح ساختار مدیریتی و واگذاری سهام خودروسازان بود. چراکه با این روند سایپا توانست علاوه بر کاهش هزینههای مازاد، درآمد ایجادشده را در مسیر تولید هدایت و بهرهبرداری مناسبی در جهت برنامه های تولیدمحور خود داشته باشد برهمین اساس اصلاح ساختار مالی و سهامداری سایپا و شرکتهای زیرمجموعه در دستور کار قرار گرفت، بهنحویکه اکنون آگهی واگذاری «سهام در اختیار» منتشر شده است.
همچنین واگذاری دارایی و اموال غیرمولد و مازاد شرکتهای گروه در دستور کار قرار دارد و کنترل هزینههای غیرضروری و انضباط مالی نیز در تمامی سطوح از اهم کارهایی است که مورد نظر بوده و در حال انجام است. اصلاح ساختار مالی شرکت سایپا و شرکتهای گروه هم در دستور کار قرار گرفته، بهشکلیکه در سه ماه اول سال جاری شرکت سایپا توانسته کاهش 11درصدی زیان که در حدود 140میلیارد تومان است را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب کند.