به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایسنا : سیدرضا فاطمیامین روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته بیان کرد: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر میگذارد. یکی روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور میکنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش مییابد قیمت تمامشده تولید خودرو نیز بالا رود. ولی این قیمت تمامشده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.
وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا ۲۰۰ الی ۳۰۰میلیون بالاتر از قیمت تولیدکننده است.
آنچه در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمتهای بازار است. قیمتهای بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایهای شده و افرادی که میخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو میروند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا میکند قیمت خودرو نیز بالا میرود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا میکند. در سالهای گذشته نیز دقیقا قیمتهای بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.
وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ما در درجه اول بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم. خوشبختانه میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است. در آبانماه ۱۲۲هزار دستگاه خودروی سواری، وانت و کامیون تولید شده است که در پنج سال گذشته بینظیر بوده است. اکنون تولید خودروسازان هرکدام ماهانه به بیش از ۶۰هزارتا افزایش یافته است.
تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانستهاند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. واردات خودرو نیز از دو ماه پیش کلید خورده است. ما چهار سال سالانه حدود ۵۰۰هزار خودرو در بازار کسری داشتیم. یعنی تقاضا حدود ۵/ ۱میلیون است، اما از سال ۹۷ تا قبل از امسال سالانه زیر یکمیلیون خودرو تولید شده است. پس ما در این بازار تقاضای انباشته داریم.
وی افزود: طبیعی است که رفع این تقاضای انباشته زمانبر است. دو راهکار بیشتر نیست؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو است. در حوزه تولید که رشد زیادی داریم. واردات نیز از آبانماه نهایی شد. دولت در شهریور ماه آییننامه واردات خودرو را مصوب کرد. یکسری ایراد را مجلس به آن وارد کرد. نهایتا سوم آبانماه آییننامه نهایی شد.
همین روزهاست که اولین گروه خودروهای وارداتی وارد گمرک شوند. ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را پیشبینی کردهایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: تا دو هفته پیش شرکتهایی که واردات را عهدهدار بودند کار را جدی نمیگرفتند و فکر میکردند اجرایی نمیشود.
چون سابقه آن را داشتند. مثلا سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد تا سال ۸۴ قریب به دو سال طول کشید تا واردات عملیاتی شود. ولی امسال در عرض دو ماه واردات خودرو انجام شد. درحالیکه الان پیچیدگی واردات خیلی بیشتر شده است. طبق قانون الزام شده تا واردکنندگان باید انتقال فناوری نیز داشته باشند که این مقداری کار را کندتر میکند. خوشبختانه کار در حال پیشرفت است.