بازار؛ گروه خودرو: این روزها با تشکیل کابینه دولت و شروع به کار وزیر صمت، به نظر میرسد تغییر مدیریت در سطوح مختلف صنعت وجود داشته باشد که مهمترین آن به خودروسازی منوط میشود. رسانهها این روزها گزینههای احتمالی مدیران عامل دو واحد خودروسازی را معرفی میکنند. اگر وزیر محترم صمت براساس برنامهای که در مجلس جهت بهبود صنعت خودرو ارائه کرد بخواهد عمل کند، باید مدیرانی را فارغ از سهم خواهیهای سیاسی انتخاب کند. چندی پیش به معرفی گزینههای احتمالی مدیرعاملی ایرانخودرو پرداختیم و در این گزارش به معرفی چهار گزینه احتمالی و جدی مدیریت سایپا میپردازیم.
گفتنی است که اگر لابی برخی افراد بانفوذ در صنعت خودرو اثر گذار نباشد، شنیدهها و شایعات در محافل خودروی افراد مذکور در این گزارش را به عنوان مدیرعامل نقل قول کردند.
جواد نجم الدین در کارنامه کاری خود رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸، مدیرعامل شرکت مگاموتور از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ را دارد
مدیر بدون زیان مالی
نخستین گزینه احتمالی مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا یا گروه صنعتی ایرانخودرو جواد نجم الدین است. نجم الدین فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر است که در دو دهه گذشته باتوجه به سوابق کاری، جز مدیرانی بوده که زیان انباشت در کارنامه مدیریت خود نداشته است. نجم الدین در کارنامه کاری خود رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸، مدیرعامل شرکت مگاموتور از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ و مدیرعاملی گروه صنعتی ایرانخودرو را دارد. در دوره مدیریت نجم الدین در هر دو واحد خودروسازی بزرگ، پروژههای قابل توجه بومی سازی و طراحی محصول شکل و به تولید انبوه رسید.
معصوم نجفیان در کارنامه کاری خود، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور، مدیرعامل ساز گستر سایپا، رئیس هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل در امور شرکتهای گروه خودروسازی سایپا از سال ۱۳۹۸ تا کنون را دارد
مدیر از بدنه سایپا
دومین گزینه احتمالی مدیریت این واحد خودروسازی، معصوم نجفیان است. نجفیان دانش آموخته دکتری صنایع تحلیل سیستم است که در کارنامه کاری خود، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور، مدیرعامل ساز گستر سایپا، رئیس هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل در امور شرکتهای گروه خودروسازی سایپا از سال ۱۳۹۸ تا کنون، عضو هیات مدیره خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل و عضو هیات مدیره و معاونت برنامه ریزی شرکت ملی فولاد ایران را دارد. نجفیان در سال ۱۳۹۷ به عنوان مدیر نمونه جهادی انتخاب شد.
محمد رضا سروش در سال ۱۳۹۷ بیش از سه ماه در گروه خودروسازی سایپا سمت مدیرعاملی را داشت و اکنون زمزمه بازگشت وی به این خودروسازی به گوش میرسد
بازگشت مجدد به سایپا
سومین گزینه احتمالی مدیر عاملی سایپا، محمد رضا سروش است. سروش دانش آموخته کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه شریف در رشته مهندسی صنایع گرایش بهره وری است. سروش در سال ۱۳۹۷ بیش از سه ماه در گروه خودروسازی سایپا سمت مدیرعاملی را داشت. وزیر صمت وقت، سروش را عزل و جواد سلیمانی را جایگزین او کرد، این تغییرات در پی عدم حمایت وزارت صمت برای حل مشکلات سایپا و متعهد نبودن به مشتریان رخ داد. محمدرضا سروش حدود ۱۴ سال سابقه سکان داری گروه بهمن را در کارنامه خودروی خود دارد. بازگشت احتمالی سروش به سایپا شاید بتواند مشکلات فعلی این گروه خودروسازی را به دلیل زیان انباشت و خودروهای کف حل کند. سروش نیز جز مدیرانی هست که برای هر دو واحد خودروسازی نامش مطرح شده است.
علی شیخ زاده در کارنامه کاری خود از سال ۱۳۹۸ تا کنون عضو هیات مدیره قائم مقام مدیرعامل سایپا و مدیرعامل پارس خودرو دارد
از پارس خودرو تا سایپا
آخرین گزینه احتمالی مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا، علی شیخ زاده است. شیخ زاده در کارنامه کاری خود از سال ۱۳۹۸ تاکنون عضو هیات مدیره قائم مقام مدیرعامل در امور تولید، کیفیت و توسعه محصول گروه خودروسازی است. وی در کارنامه کاری خود مدیرعامل پارس خودرو، مدیرعامل شرکتهای قالبهای صنعتی بزرگ ایران خودرو، مدیرعامل صنایع آذر آب و مدیرعامل تام ایران خودرو را در کارنامه دارد.
ورشکستگی خودروسازان
به گفته دبیر انجمن خودروسازان سال گذشته زیان انباشت ۵۰ هزار میلیارد تومانی را دو واحد بزرگ خودروسازی در سال گذشته تجربه کردند و به گفته احمد نعمت بخش اگر زیان در سال جاری ادامه یابد، خودروسازان مشمول ماده ۱۴۱ و ورشکسته تلقی خواهند شد. لذا انتخاب مدیر عامل اصلح و کارامد برای رهایی از بحران در صنعت خودرو سازی بسیار حائز اهمیت است. هرچند که این روزها خودروسازان به دنبال فروش فوری محصولات یا پیش فروش سالیانه هستند که تراز مالی مدیران برای ابقا مثبت شود، اما به نظر میرسد برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی بدنه مدیریت نیازمند پوست اندازیو دمیدن روح تازه ای است که بتواند وزیر صمت جدید (که بیشتر وعده هایش خودرویی است) را سربلند کند.لذا روی کارآمدن مدیرانی که توانایی حل بحران را در شرایط سخته داشته و عملکرد جهادی و عملی دارند، میتواند خودروسازی را از خطر توقف دور کند.