قطعات خودرو

نگرانی تویوتا از بازگشت بدترین مشتری خود، گروه طالبان!

خودرو بانک – تویوتا قطعاً مسئول علاقه تروریست‌ها به پیکاپ تراک‌های خود نیست، اما اصلاً از فروخته شدن خودروهایش به آن‌ها استقبال نمی‌کند. به نوعی می‌توان گفت که این خودروساز ژاپنی از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان آگاه بود و نهایت تلاش خود را برای رهایی از اینکه در آسیب رساندن به مردم افغانستان دست داشته باشد انجام داده است.

در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، وقتی که نیروهای طالبان پس از دو دهه اشغال آمریکا به افغانستان بازگشتند، کابل پایتخت این کشور سقوط کرد. با بازگشت طالبان به قدرت، شاهد بازگشت روندی هستیم که تویوتا بسیار از آن پشیمان است: اینکه پیکاپ‌ تراک‌های آن‌ها فقط برای رانندگی آفرود نیستند، بلکه در جنگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در پایان ماه ژوئیه، رسانه‌های محلی در ژاپن ادعا کردند افرادی که لندکروزر ۳۰۰ جدید را سفارش داده‌اند، باید توافقنامه‌ای را امضا کنند که طی آن حداقل تا یک سال پس از تحویل، خودرو را نفروشند و آن را صادر نکنند. عدم انجام این کار مشکلاتی برای صاحبان خودروها و نمایندگی‌هایی که خودروها را به آن‌ها فروخته‌اند به وجود می‌آورد.پیکاپ تویوتا

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بودند که تویوتا این اقدام را برای جلوگیری از گران شدن بیش از حد خودروهای جدید انجام داده است، اما واقعیت پس از مدتی آشکار شد. تویوتا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این توافقنامه این بوده است که لندکروزرهای جدید به دست کسانی که تهدیدی برای امنیت جهانی هستند نیفتند.

تویوتا نمی‌خواست تروریست‌ها از این پیکاپ تراک‌های جدید استفاده کنند، چون می‌دانست که طالبان همیشه از مدل‌های قدیمی آن استفاده کرده است. گویا تویوتا می‌دانست که طالبان به قدرت باز می‌گردد و این روند دوباره ادامه پیدا خواهد کرد.

یکی از معایب تولید خودروهای قابل‌اعتماد، محکم و مقرون به صرفه این است که می‌توان به راحتی و با هزینه کمی آن‌ها را خرید و نگهداری کرد: شما نمی‌توانید تعیین کنید که چه کسی در نهایت از آن‌ها استفاده کند. طالبان از دو دهه پیش از خودروهای تویوتا برای کاربردهای جنگی استفاده کرده است، چون آن‌ها برای محیط‌های خشک عالی هستند، محکم و با ابهت هستند، فضای زیادی برای حمل و نقل شبه‌نظامیان و سلاح دارند و مقرون به صرفه هستند. تویوتا هر کاری کرد نتوانست از این مخمصه فرار کند.پیکاپ تویوتا

پیش از حملات ۱۱ سپتامبر، که منجر به هجوم نیروهای آمریکایی به افغانستان برای از بین بردن القاعده شد، تویوتا طی پنج سال فقط ۱ خودرو یعنی یک لندکروزر ۱۹۹۷ را به افغانستان صادر کرده بود. این شرکت در بیانیه‌ای در آن زمان اعلام کرد: “تویوتا شبکه فروش یا توزیعی در افغانستان ندارد و ما هیچ خودرویی به آن کشور صادر نمی‌کنیم.”

اما به نظر می‌رسید که کل مردم این کشور تویوتا دارند: کرولا برای شهروندان و هایلوکس و لندکروزر برای شبه‌نظامیان. اما مورد آخر تویوتا را شدیداً به دردسر انداخت. زمانی که طالبان در سال ۱۹۹۶ کابل را تصرف کرد، با پیکاپ تراک‌های تویوتا این کار را کرد که از طریق پاکستان به این کشور قاچاق شده ‌بودند. نیویورک‌تایمز این معامله را یک رسوایی واردات-صادرات میلیارد دلاری توصیف کرد که توسط واردکنندگان فاسد در پاکستان انجام شد که صدها پیکاپ تراک را در دبی و کویت سفارش داده بودند و ادعا کردند که حین ترانزیت از طریق افغانستان از پشت تریلی پایین افتاده‌اند. این کسب و کار سودآوری بود که به طالبان اجازه می‌داد پیکاپ تراک‌های بسیار ارزان و با کیفیت خوب را خریداری کند.

یکی از سخنگویان تویوتا پس از انتشار عکسی از اسامه بن‌ لادن در کنار یک لندکروزر که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، اظهار داشت: “این بهترین جایگاه برای محصول ما نیست. اما نشان می‌دهد که طالبان به دنبال همان ویژگی‌هایی است که هر خریدار پیکاپ تراکی می‌خواهد: دوام و قابل اعتماد بودن.”

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *