تقی سودبر مدیرعامل گروه بازرگانی سودبر است. همانطور که از شیوه نامگذاری پیداست، این گروه یک کسبوکار خانوادگی است، اما شایان توجه است که تقی سودبر نسل دوم تجارت را که پدرش اصرافیل سودبر پایهگذاری کرده بود، رهبری میکند. گروهی که امروز نمایندگی 22 برند اروپایی را دارد. آنچه در پی میآید، گفتوگویی کوتاه است درباره شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو.
برگزاری نمایشگاه را چطور میبینید؟
نمایشگاهها همیشه محلی برای ملاقات تأمینکنندگان و مصرفکنندگان بوده و هست. در این مدت کوتاه چندروزه، تمام فعالان زنجیره تأمین با یکدیگر آشنا میشوند و در خصوص قیمت و کیفیت کالاها و قطعات مذاکره میکنند. از زمانی که این الگوی برگزاری نمایشگاهها در دنیا شروع شده، تجارت جهانی بزرگتر شده و تصویر کلان و اقتصاد آن بازار برای فعالان زنجیره شفافتر شده است. همین اتفاق برای تجارت داخلی ایران هم افتاده و نمایشگاهها همیشه محلی برای عرضه تواناییها و قابلیتهای تولیدکنندگان و واردکنندگان بوده است.
آیا این نمایشگاه را با نمونههای کشورهای دیگر میتوانید مقایسه کنید؟
اما یک اتفاق خوبی که در نمایشگاههای کشورهای دیگر میافتد و در ایران به ندرت آن را مشاهده میکنیم، ارتباط مستقیم مدیران نهادهای مدنی صنعت با فعالان آن است. معمولاً در حاشیه برگزاری چنین نمایشگاههایی، سیاستگذاران و مدیران تشکلها و اتحادیههای صنفی و تولیدی به صورت مستقیم با فعالان آن صنعت صحبت میکنند و در خصوص مسائلی به جز قیمت و کیفیت بحث و تبادل نظر میکنند.
به عنوان مثال، در خصوص چالشها و روندهایی که آن صنعت را در آینده نزدیک یا دور تحت تأثیر قرار میدهد، گفتگو میکنند و نظرات آنها را جویا میشوند و اطلاعاتی را که دارند با آنها به اشتراک میگذارند تا اینکه هم فعالان بتوانند کسبوکار خود را در جهت آن روندها و مقابله با چالشهای پیش رو مدیریت کنند و هم آن مدیران و سیاستگذاران بتوانند نظرات فعالان را بشنوند تا مبادا نکاتی در برنامههای آنان نادیده مانده باشد.
فکر میکنید این مشکل را به طریقی میشود حل کرد؟
در همین راستا پیشنهاد میکنم تا اتحادیه فروشندگان قطعات خودرو و ماشینآلات تهران در این راه پیشقدم شده و به صورت حرفهای سلسلهنشستهایی را در این چند روز نمایشگاه به صورت هدفمند و منسجم در قالب پانل، سخنرانی آزاد، مناظره و یا هر بستر دیگری شروع کند. با این کار، بحث بین خود فعالان شروع میشود و این کمک میکند که تا حدودی فعالان زنجیره صنعت قطعات یدکی خودرو با چالشهایی که اکنون درگیر آن هستند و یا در آینده نزدیک با آن مواجه خواهند شد، آگاه شوند و از طرف دیگر میتوانند نظرات آنها را نیز جویا شوند. اینگونه برقراری ارتباط نه تنها فعالان این بازار را با آنها همراه خواهد کرد، بلکه چالشهای مدیریتی خود آنها را نیز تا حد زیادی کاهش میدهد.
فکر میکنید کدام مسائل باید در اولویت باشد؟
این روزها مشکلات و ناهماهنگیهایی که در مدیریت نظام تأمین و توزیع قطعات یدکی خودرو دیده میشود کم نیستند. از آن مهمتر این که بسیاری از فعالان این بازار از این چالشها یا آگاهی کامل ندارند یا اینکه آن را جدی نگرفتهاند. این وظیفه ذاتی و تعریفشده تشکلهایی مثل اتحادیه است تا از این فرصتها استفاده کرده و در حوزه تحت مدیریت خود اطلاعرسانی کافی و شفاف انجام دهد. هر چقدر واحدهای صنفی از مسائل بیشتر آگاهی داشته باشند، چالشها و پروندههای شکایات کمتر شده و بازار قطعات یدکی خودرو از زیر فشارهایی که به ناحق به آن وارد میشود، بیرون میآید.