به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، خودروی سواری بیش از ۸۷درصد تولید خودروسازان را در نیمهابتدایی سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است. در این مدت ۵۱هزار و ۳۴۰دستگاه وانت تولید شد که نشاندهنده رشد ۴۵درصدی است. همچنین بیشترین رشد تولید در ون با ۵۸۳درصد به ثبت رسید. به گزارش وزارت صمت، تولید خودروی سواری در این مدت با رشد یکدرصدی به ۴۴۹هزار و ۵۶۴دستگاه رسید.
خودروسازان داخلی تا پایان شهریورماه یکهزار و ۳۸۶دستگاه ون تولید کردند. همچنین در مدت یادشده، ۴۷۶دستگاه مینیبوس و میدلباس (افت ۵درصدی)، ۵۲۴دستگاه اتوبوس و ۱۲هزار و ۹۱۶دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۱۸۲درصدی) تولید شد.
آمارهای ارائهشده دربرگیرنده تولید خودروهای کامل و ناقص است. بر پایه این گزارش، گروه صنعتی ایرانخودرو با تولید ۲۲۸هزار و ۸دستگاه خودرو تا پایان شهریورماه عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آن خود کرد. آمار تولید آبیپوشان جاده مخصوص در همسنجی با پارسال افت ۶درصدی را نشان میدهد.
نارنجیپوشان جاده مخصوص یا گروه سایپا نیز با تولید ۲۰۹هزار و ۳۱۰دستگاه خودرو (کاهش یکدرصدی) بهعنوان دومین خودروساز بزرگ کشور باقی ماندند. رشد چشمگیر تولید خودروسازان بخش خصوصی یکی از نقاط عطف تولید ۶ماه اخیر به شمار میرود، بهطوری که آنها با ثبت رشد ۱۴۰درصدی، ۷۸هزار و ۸۸۸دستگاه خودرو تولید کردند.
سهم تولید بخش خصوصی در ۶ماه ابتدایی امسال از ۷درصد به ۱۵درصد افزایش یافته است. بررسی آمار تولید، تحویل و تعهدات خودروهای سبک (سواری و وانت) دو خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد که تولید خودروهای کامل در ۶ماه ابتدایی امسال ۳۸۸هزار و ۸۵۵دستگاه بوده که حاکی از رشد ۲۸۴درصدی است.
این در حالی است که تولید خودروهای ناقص با کاهش ۸۸درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۴۱هزار و ۶۳۳دستگاه رسیده است. ایرانخودرو و سایپا در همین مدت ۵۱۷هزار و ۷۳۲دستگاه خودروی سواری و وانت تحویل مشتریان دادند که رشد ۲۸درصدی نشان میدهد. تعداد تعهدات معوق این دو خودروساز نیز ۴هزار و ۵۲۰دستگاه است.