جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

هزینه بازسازی اتوبوس بی‌ کیفیت برابر با هزینه واردات اتوبوس باکیفیت است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، این روزها همچنان بحث واردات اتوبوس های دست‌دوم خارجی به کشور داغ است و این طرح همچنان موافقان و مخالفان زیادی دارد. در حالی‌که برخی مسئولان در شهرداری و شورای شهر تهران با این طرح موافق هستند اما مجلسی‌ها نگاه مثبتی به این مقوله ندارند؛ ازجمله رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که چندی قبل از مخالفت مجلس با خرید اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی خبر داد و گفت: «اگر ظرفیت داخل جوابگو نباشد، حتما باید اتوبوس‌های نو از خارج خریداری کنیم.» اما کدام طرح واقعا در عمل گره از مشکلات روزمره پایتخت نشین‌ها و آلودگی هوای روزافزاون شهر، باز می‌کند؟

 

ظرفیت تولید اتوبوس در داخل، تامین‌کننده نیازها نیست

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که یکی از مفیدترین کارها برای کنترل آلودگی هوا و کاهش ترافیک پایتخت، اضافه کردن اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی است، اظهار کرد: «وقتی یک دستگاه اتوبوس به خطوط اتوبوسرانی اضافه می‌شود، صرف‌نظر از اینکه با چه استانداردی کار می‌کند و چه کیفیتی دارد، روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مسافر را هم جابه‌جا می‌کند و می‌تواند از تردد حدود ۳۰۰ دستگاه خودرو شخصی جلوگیری کند. حال این اتوبوس حتی اگر از نظر آلایندگی، استاندارد لازم را نیز نداشته باشد، اما میزان تولید آلودگی آن از مجموع آلاینده‌هایی که این تعداد خودرو شخصی تولید می‌کنند، کمتر خواهد بود.»

 

 

بهرامی تصریح کرد: «فعالیت یک دستگاه اتوبوس در یک خط پُرمسافر، معادل تردد ۳۰۰دستگاه خودرو شخصی است. پس اگر بتوانیم تعداد اتوبوس‌ها را بیشتر و شبکه اتوبوسرانی را گسترش دهیم، علاوه‌بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، می‌توانیم در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی چشمگیری داشته باشیم و از همه مهم‌تر، رضایت‌مندی شهروندان را فراهم کنیم.»

 

 

وی تصریح کرد: «مبلغ سهم شهرداری تهران بابت دریافت ۶۴۷ دستگاه اتوبوس را به وزارت کشور پرداخت کردیم و تاکنون ۱۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفته‌ایم، اما واقعیت این است ظرفیت تولید داخل به‌گونه‌ای نیست که تولیدکنندگان بتوانند اتوبوس‌های مورد نیاز ما را در کوتاه‌مدت تحویل دهند.»

 

 

معاون شهردار تهران گفت: «موانع فراوانی پیشِ رویِ واردات اتوبوس قرار دارد و به این منظور بارها به کمیسیون‌های زیربنایی و اقتصادی دولت رفتیم و طرح موضوع کرده‌ایم، اما با واردات اتوبوس مخالفت شده است.»

 

 

بهرامی افزود: «با وضع فعلی که ۶۵درصد سفرهای درون‌شهری با خودرو شخصی انجام می‌شود، نارضایتی مردم روزبه‌روز بیشتر شده و چاره‌ای نداریم، جز آنکه اتوبوس‌های فاقد کیفیت و یورو صفر را بازسازی کنیم و به خطوط بازگردانیم؛ اما وقتی می‌خواهیم اتوبوس‌های یورو ۴ و یورو ۵ وارد کنیم، مانع می‌شوند و می‌گویند فقط می‌توانید اتوبوس یورو ۶ وارد کنید!»

 

 

وی تاکید کرد: «یعنی مجاز هستیم از اتوبوس‌های بی‌کیفیت، فاقد یورو و بازسازی‌شده استفاده کنیم، اما اجازه نداریم از اتوبوس‌های یورو۴ و یورو ۵ استفاده کنیم. هزینه بازسازی یک دستگاه اتوبوس بی‌کیفیت برابر با هزینه واردات یک دستگاه اتوبوس باکیفیت است.»

 

 

معاون شهردار تهران بیان کرد: «در حوزه اتوبوسرانی، حتی اگر بخواهیم همه نیازهای خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم، آنها اتوبوس آماده به تعداد مورد نیاز ما ندارند که تحویل دهند.»

 

 

در این شرایط فقط واردات اتوبوس‌های دست‌دوم راهگشاست

از طرف دیگر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز چندی پیش به تشریح اهمیت خرید اتوبوس‌های دست‌دوم در شرایط فعلی اقتصادی کشور و مدیریت شهری پرداخت و گفت: «درحال‌حاضر مدیریت شهری با افزایش تقاضا و مشکل عرضه مواجه بوده و در این شرایط فقط واردات اتوبوس‌های دست‌دوم راهگشای مشکل است.»

 

 

پرویز سروری بیان کرد: «اگر اتوبوس جدیدی به ناوگان اضافه نشود، جابه‌جایی شهروندان در شهر دچار مشکل خواهد شد. باتوجه به شرایط فعلی باید اقدامات نوسازی، بازسازی و استفاده از اتوبوس‌های بخش خصوصی به ترتیب اولویت عملیاتی شود، اما بخش خصوصی اعلام کرده است خرید هر دستگاه اتوبوس به مبلغ پنج میلیارد تومان و فعال کردن آن در خطوط اتوبوسرانی سود و آورده‌ای برای آنها ندارد.»

 

 

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران از اتوبوس‌های دست‌دوم مطابق با استانداردهای محیط زیستی استفاده خواهد کرد، افزود: «اگر عمر مفید اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی ۱۰ سال باشد و درحال‌حاضر ۵سال سن داشته باشند، می‌توان به جای خرید هر دستگاه اتوبوس نو به مبلغ ۵میلیارد تومان، پنج دستگاه اتوبوس به مبلغ یک‌میلیارد تومان خریداری کرد. به عبارت دیگر به جای خرید یک دستگاه اتوبوس نو، می‌توان پنج دستگاه اتوبوس دست‌دوم و مطابق با استانداردهای محیط‌زیستی کشور خریداری کرد و با همین عمل وضعیت ناوگان را بهبود بخشید.»

 

 

وی ضمن اشاره به مخالفان واردات اتوبوس‌های کارکرده بیان کرد: «برخی افراد حرف‌های غیرکارشناسی در این باره می‌زنند که به نظر من مخالف منافع مردم سخن می‌گویند.»

 

 

سروری واردات اتوبوس‌های دست‌دوم را یک عامل کمکی در این شرایط عنوان کرد و افزود: «باید به زمانی برسیم که درآمدهای شهرداری اجازه تکمیل ناوگان را بدهند و حداقل اتوبوس‌های ناوگان را به تعداد چهار سال گذشته (۶ هزار دستگاه اتوبوس) برسانیم. همچنین مابه‌التفاوت هزینه اتوبوس دست‌دوم با نو، امکانی را برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند که بتواند حمل‌ونقل را ساماندهی و ناوگان را تقویت کند. سپس با منابع مالی جدید ایجادشده، می‌توان اتوبوس‌های نو خریداری و اتوبوس‌های دست‌دوم را خارج کرد.»

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار