به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک ، تویوتا هایلوکس یکی از بهترین و مشهورترین وانت پیکاپهای دنیاست که مدلهای مختلف آن تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در بازار ما حاضر بودند و بسیار مورد توجه مشتریان حقیقی و حقوقی ایرانی قرار گرفتند.
حالا و در دور جدید واردات خودرو محدودیت سقف قیمت ۲۰ هزار دلار در نظر گرفته شده که باعث میشود بسیاری تصور کنند تویوتا هایلوکس دیگر نمیتواند در کشور ما حاضر شود؛ زیرا بیشتر مدلهای هایلوکس در بازارهای جهانی قیمتی بیش از ۲۰ هزار دلار دارند. اما باید بدانید که برخی نسخههای این محصول در بازار کشور قطر با قیمت فوب کمتر از ۲۰ هزار دلار به فروش میرسند که در این مقاله به معرفی و بررسی مشخصات آنها خواهیم پرداخت.
جالب آنکه با چنین قیمتی (کمتر از ۲۰ هزار دلار)، حتی با احتساب تعرفه صد در صدی نیز قیمت نهایی هایلوکس در ایران در محدود ۱.۲ میلیارد تومان خواهد بود و چنین قیمتی به معنی مواجه بسیار سنگین این وانت محبوب با خودروهای چینی است.
نسل اول تویوتا هایلوکس از سال ۱۹۶۸ به عنوان یک وانت شهری به خطوط تولید کمپانی تویوتا اضافه شد و از آن زمان تا سال ۲۰۱۵ هفت نسل این خودرو به دست مشتریان در سراسر جهان رسید. نسل هشتم تویوتا هایلوکس نیز از سال ۲۰۱۵ با کد شناسایی AN۱۲۰,۱۳۰ روانه میدان شد. نسخههای ۲۰۱۶ این خودرو به صورت محدود به بازار کشورمان وارد شدند اما مدتی بعد ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا دیگر اثری از هایلوکس و دیگر محصولات خارجی جدید در بازار کشور مشاهده نشود.
اما حالا که واردات خودرو از سر گرفته شده است، نسخه فیس لیفت ۲۰۲۰ این پیکاپ ژاپنی که با طراحی تهاجمی و خشنتر وارد میدان شده است، میتواند با مدل ۲۰۲۲ به دست مشتری ایرانی نیز برسد؛ زیرا قیمت فوب برخی از تیپهای این مدل در بازار کشور قطر کمتر از ۲۰ هزار دلار است و با این حساب میتوان برخی نمونههای تویوتا هایلوکس نسل هشتم مدل ۲۰۲۲ را به بازار کشور ما نیز وارد کرد. در ادامه با مشخصات این تیپهای تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ آشنا خواهید شد.
تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ دوکابین ۲.۰L ۴x۲
ارزانترین نسخه تویوتا هایلوکس در بازار کشور قطر قیمتی نزدیک به ۱۸ هزار دلار دارد. این نسخه از تویوتا هایلوکس از نوع دوکابین بوده و با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه شده است. متاسفانه سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع تک دیفرانسیل عقب بوده و سامانه چهارچرخ محرک برای آن در نظر گرفته نشده است.
.
موتور ۲ لیتری تویوتا هایلوکس قدرتی معادل ۱۳۴ اسب بخار و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به محور چرخهای عقب انتقال میدهد. شتاب صفر تا صد این نسخه از تویوتا هایلوکس حدود ۱۶ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز به حوالی ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این مدل برابر با ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و بهواسطه باک سوخت ۸۰ لیتری میتواند تا حدود ۸۰۰ کیلومتر را بدون سوختگیری طی کند.
تهویه مطبوع دستی، ایربگهای جلو به اضافه کیسه هوای زانوی راننده، ورود بدون کلید، کنترل سرعت در سرپایینی، حسگر فشار باد تایرها، ترمز ضد قفل ABS ، پورت AUX و USB از شاخصترین امکانات این مدل تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ به حساب میآیند.
تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ تک کابین ۲.۷L ۴x۲
نسخه دیگری از تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ در بازار کشور قطر موجود است که صرفا به صورت تک کابین یا دو سرنشین عرضه شده و تناسب بیشتری با انجام خدمات باربری و به خدمت گرفته شدن در امور کشاورزی، دامداری و حمل بار خواهد داشت. این خودرو به قیمت فوب ۱۸۲۶۰ دلار به دست مشتریان در کشور قطر رسیده است. پیشرانه این مدل از نوع ۲.۷ لیتری تنفس طبیعی بنزینی به قدرت ۱۶۴ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر است. انتقال قدرت تویوتا هایلوکس نیز به صورت دیفرانسیل عقب بوده و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این وظیفه را بر عهده خواهد داشت.
با توجه به وزن کمتر ناشی از حذف کابین عقب و همچنین استفاده از موتور پرقدرتتر، شاهد هستیم که این مدل از تویوتا هایلوکس نسبت به نسخه پایه دوکابین با موتور ۲ لیتری، شتاب و چابکی بسیار بهتری را ارائه میدهد. طبق اعلام شرکت سازنده این نسخه میتواند ظرف ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. میانگین مصرف سوخت آن کمی بالاتر است و معادل ۱۰.۹ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد میشود. بیشترین سرعت این مدل برابر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اندازهگیری شده و از باک سوخت ۸۰ لیتری در اینجا نیز استفاده شده است.
تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ تک کابین ۲.۷L ۴x۴ GLX
این نسخه از تویوتا هایلوکس با موتور ۲.۷ لیتری مشابه نسخه قبلی عرضه میشود اما در بخش گیربکس و سامانه انتقال قدرت با نسخه پیشین تفاوت دارد؛ زیرا در اینجا از گیربکس شش دنده دستی به همراه سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل استفاده شده است. با این حساب این خودرو کارایی بیشتری در امور بیراهه نوردی، حمل بار و … خواهد داشت و گزینه مناسبی برای سفرهای آفرود یا استفاده در نهادهای عمومی به شمار میرود. از لحاظ قیمت نیز باید گفت که این مدل از تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ باقیمت ۱۸۲۶۰ دلار در بازار کشور قطر به فروش میرسد.
تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ دو کابین ۲.۴L DLS
گرانترین مدل تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ که میتواند مجوز واردات به ایران را دریافت کند، مدل دو کابین با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری دیزل است. این پیشرانه میتواند قدرتی برابر با ۱۴۲ اسب بخار و گشتاور ۳۴۲ نیوتن متر تولید کند. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع ۶ دنده دستی بوده و سامانه انتقال قدرت نیز به صورت دیفرانسیل عقب طراحی شده است. تویوتا هایلوکس ۲۰۲۲ با موتور ۲.۴ لیتری دیزل میتواند ظرف مدت ۱۳.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و در نهایت تا سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت به پیش برود. میانگین مصرف سوخت این مدل برابر با ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است و چیزی نزدیک به ۹۰۰ لیتر فضا نیز در بخش قسمت بار آن وجود دارد.
یک ماشین افسانه ای!
هایلوکس به عنوان یک وانت پیکاپ مشهور و بادوام در سراسر دنیا شناخته میشود و قطعا حضور آن در ایران با شعف و استقبال مشتریان مواجه خواهد شد. اما مشکلی که در این میان مشاهده میشود تک دیفرانسیل بودن نسخههای دو کابین و نیز تک کابین بودن نسخه دو دیفرانسیل این خودرو است که باعث میشود کارایی آن در ایران کمی کاهش پیدا کند؛ زیرا با توجه به نوع سلیقه و کاربرد مشتریان ایرانی از یک وانت پیکاپ، به نظر میرسد اینگونه خودروها بیشتر به صورت دو دیفرانسیل و دو کابین در کشور ما مورد استفاده و استقبال کاربران قرار میگیرند.
حداقل قیمت مدل دو دیفرانسیل و دو کابین این خودرو در بازار کشور قطر بیش از ۲۱ هزار دلار است که با توجه به محدودیت سقف قیمت ۲۰ هزار دلاری، فعلا نمیتوان به ورود آن به کشور امیدوار بود. البته شاید رایزنیهایی که شرکت واردکننده با وزارت صنعت در این مورد انجام دهد، بتواند گشایشهایی را در این مورد ایجاد کند و به طور استثنا تویوتا هایلوکس با قیمت بیش از ۲۰ هزار دلار نیز به دست مشتری ایرانی برسد؛ همانطور که قبلا مدلهای ۲.۷ لیتری با وجود محدودیت ورود خودروهای با حجم پیشرانه بیش از ۲.۵ لیتر نیز به دست مشتریان ایرانی میرسیدند. به هر حال فعلاً باید منتظر بود و دید که آیا شرکت واردکننده محصولات تویوتا قصد دارد وانت پیکاپ هایلوکس ۲۰۲۲ را نیز به لیست محصولات خود اضافه کند و آن را به دست مشتری ایرانی برساند یا ترجیح میدهد به سراغ محصولات سدان و نهایتا کراس اوور برود.