جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

نادر روان؛ فروشنده صاحب‌نام لوازم يدكي ماشين‌آلات: جنس خارجي در رقابت با كالاي ايراني خيلي ارزان‌تر است!

نادر روان در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو توضيح داد: ما دو مقایسه در زمان خرید و فروش داريم؛ مقایسه میزان کیفیت و ماده‌ای که در کالا مصرف می‌شود و تکنولوژی‌اي که برای ساخت این کالا استفاده شده است. تکنولوژی می‌تواند در کیفیت، ساخت و ظاهر کالا و طول عمر آن تاثیر بگذارد.

اتاق‌هاي بازرگاني و واردات تكنولوژي

او درباره ساز و كار واردات تكنولوژي به كشور، اظهار كرد: این کار در صورتي امکان‌پذیر است که اتاق‌های بازرگانی فعال باشند تا قراردادهایی که نوشته می‌شوند ضمانت كنند که بعد از چند سال، تکنولوژی را به کشور انتقال دهند. زمینه آن هم وجود بازار با ثبات و اقتصاد با ثبات است. در چنین بازاری می‌توان تکنولوژی را انتقال داد.

وي ادامه داد: طبیعتاً جنس‌هایی که در داخل می‌خریم، بعد از تحریم‌ها قیمت‌های‌شان افزایش می‌یابد، یعنی جنسی که امروز در بازار داخلی تهیه می‌کنید، می‌توانید با یک‌سوم، یک‌چهارم یا حتی یک‌پنجم قیمت، مشابه خارجی مخصوصاً چینی آن را تهیه کنید. این امر نشان می‌دهد که قیمت‌های ما به‌شکل غیرطبیعی بالاست. اين موضوع صرفاً تقصیر تولیدکننده نیست. ممکن است میزانی از آن به سود تولیدکننده مربوط باشد، اما میزان دیگری از آن به‌دلیل حامل‌های انرژی و مواد اولیه است که گران به‌دست تولیدکننده می‌رسند.

اين فروشنده پيشكسوت لوازم يدكي بيان كرد: کسی که اکنون مواد اولیه دارد، ترجیح می‌دهد آن را با قیمت گران بفروشد و برنامه‌ریزی ندارد برای آن‌که مواد اوليه را به قیمت ارزان به دست تولیدکننده برساند و تولیدکننده هم بتواند کالای ارزان تولید کند و بازار داخلی را پوشش دهد.

او افزود: من می‌گویم از ابزار تعرفه هم استفاده شده، ولی آنقدر جنس خارجی ارزان است که واردات آن همچنان توجیه دارد.

روان با تاكيد بر اين‌كه ما باید به زیرساخت‌های خودمان در داخل نگاه کنیم، گفت: یک قسمت از گران شدن کالا به‌خاطر نبودن تکنولوژی روز در کشور است؛ بسیاری از ماشین‌آلات هستند كه با سرعت بیشتر، قیمت پایین‌تر و تکنولوژی بالاتر، کالا را به مرحله نهایی تولید می‌رسانند؛ ولی امروز ما آن ماشین‌آلات را نداریم. ماشین‌آلات ما با تکنولوژی يك تا چهار دهه پيش، کالا را تولید می‌کنند. ما قابلیت این را داریم که تکنولوژی روز را از هر جایی وارد کنیم و این به بصیرت بازرگانان ما مربوط است و همچنین برنامه‌ای که در دراز مدت دارند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آیا دور زدن تحریم‌ها همچنان امکان پذیر است؟ تاكيد كرد: بله، صد درصد.

توسعه صنفي

اين بازرگان پيشكسوت در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه برخی معتقدند باید بخش تامین به اتحادیه اضافه شود و بازرگانان و تولیدکنندگان قطعات یدکی زیرگروه این اتحادیه شوند، در اين‌باره چه نظري داريد؟ گفت: اکنون بسیاری از کالاهای داخلی را به‌جز مواردی که از کارخانه‌ها معروف هستند و همه آن‌ها را می‌شناسند، از تولیدکنندگان می‌خریم که آن‌ها صنفی هستند. این‌ها به‌شکل صد درصد مرتبط با تقاضای این بازار هستند و تقاضای بازار، آن‌ها را به حرکت درمی‌آورد.

او ادامه داد: اگر یک متولی باشد و این‌ها بتوانند تحت یک پوشش فعالیت کنند و این فرآیند داخل یک دایره قرار بگیرد که مسئولیت آن با هدر رینگ باشد، کنترل از نظر کیفیت، استاندارد و بازرسی راحت‌تر انجام خواهد شد، نسبت به این‌که دو گروه مختلف باشند و دو حرف مختلف از آن‌ها بشنویم.

روان همچنين در پاسخ به پرسشي درباره انتخابات هيئت مديره اتحاديه و ديدگاهش در اين‌باره، گفت: در هر رسته کاری به‌طور طبیعی جانشین‌پروری انجام می‌شود. این کار را از هر زمانی که شروع کنیم، قابلیت اجرا دارد. در زمان‌های گذشته، قابلیت‌هایی را باید ایجاد می‌کردیم که این کار را نکرده‌ایم؛ ولی الان این کار قابل اجراست. طبیعتاً بدنه پیشکسوت صنف و بدنه پیشکسوت هیئت مدیر حمایت می‌کنند که در آينده، این گروه جوان‌تر در هيئت مديره کار کند. بدنه پیشکسوت صنف و هیئت مدیره می‌تواند این حمایت را ایجاد کند.

او ادامه داد: البته هیئت مدیره آینده باید به وظیفه جانشین‌پروری بپردازد، تا وقتی ماموریت آنها تمام می‌شود، گروهی بیاید که به همه مسائل اشراف دارد. کسانی که در این دوره کاندیدا شده‌اند، با كمك اعضاي هيئت مديره قبلي، مقداری اطلاعات دارند و به‌نوعی در این سیستم، جانشین‌پروری شده است؛ ولی باید جانشین‌پروری را به‌صورت صد درصد در صنف در نظر بگیریم.

وي تاكيد كرد: من به این موضوع به چشم یک فرصت نگاه نمی‌کنم، بلکه به چشم يك الزام به آن می‌نگرم.

هيئت مديره چهار ساله!

اين فروشنده پيشكسوت لوازم يدكي درباره اولويت‌هاي كاري هيئت مديره اتحاديه نيز گفت: اولین اولویت هیئت مدیره جدید این است که یک برنامه راهبردی و یک برنامه استراتژیک برای صنف و هیئت مدیره اتحادیه تدوین کند. این برنامه باید چهار ساله باشد تا در پایان دوره‌ای که خدمت هیئت مدیره منقضی می‌شود، گزارش آن برنامه را به اعضاي صنف بدهند. اگر از امروز گروه‌ها با یک برنامه مدون پیش بروند، قطعاً در آینده نزدیک اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.

او در پاسخ به اين‌كه چقدر طول می‌کشد تا این برنامه نوشته و تدوين شود، اظهار كرد: آن‌ها در یکی – دو ماه اول می‌توانند به تدوین برنامه بپردازند. اگر گروهی در حال برنامه‌ریزی براي هيئت مديره اتحاديه هستند، باید از حالا به فکر برنامه‌شان باشند. هر کسی احساس می‌کند که احتمال انتخاب شدنش زیاد است، باید به این کار بپردازد، چون هر گروهی که برنامه نداشته باشد، نمی‌تواند این کار را انجام می‌دهد و نیت آن‌ها نمی‌تواند خدمت باشد. گروهی که با فکر و برنامه‌ریزی وارد می‌شود، در واقع، مي‌‌خواهد کار انجام دهد.

وي همچنين توضيح داد: اولویت اول هيئت مديره اتحاديه، سازمان‌دهی صنف است. اکنون میزان رسته‌های مختلف ما در صنف مشخص نیست. به‌صورت دقیق نمی‌دانیم رسته‌های مختلف چه تعداد عضو دارند. اطلاعات داخل صنف باید به‌صورت دقیق و منسجم جمع‌آوری شود. نیروهای توانمند از ميان اعضای صنف باید شناسایی شوند. کمیسیون‌های مختلف باید به سرعت شناسایی و تشکیل شوند. در ادامه، صنف باید جهت ارتقا به جایگاه اصلی خود تلاش کند، چون جایگاه فعلی، جایگاه اصلی ما نیست. اولویت ديگر این است که حتماً نماینده‌ای در اتاق تهران یا ایران داشته باشیم.

او افزود: با توجه به گردش مالی صنف و با توجه به تعداد اعضا و گستردگی صنف، شما هيچ نمونه مشابهی را نمی‌توانید پیدا کنید که اینقدر محیط کسب و کارش گسترده باشد و تهران را پوشش داده باشد.

روان تاكيد كرد: حمل و نقل امروز مهمترین مقوله صنعت کشور است. ضروری‌ترین شاخص رشد اقتصادی، داشتن راه و حمل و نقل است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه وزن اين صنف در صنعت حمل و نقل كشور چقدر است؟ گفت: می‌توانید بگویید ما لوکوموتیو و هواپیما داریم؛ اما خیلی از قطعات لوکوموتیوها از داخل همین بازار ما تهیه می‌شود. یا قسمت‌هایی که در بخش هندلینگ فرودگاه‌ها هستند و ماشین‌آلاتی که در فرودگاه‌ها فعالیت می‌کنند اگر این‌ها را حذف کنید، یک هواپیما یا یک واگن قطار به تنهایی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟!

رانت را حذف كنيم

روان در ادامه گفت: ما نباید اجازه دهیم كه در بازار رانت به‌وجود بیاید. امروز دولت بايد واقعاً از تولیدکننده حمایت کند. مواد اولیه ارزان، ماشین‌آلات به‌روز و ارزان و امکانات ارزان در اختيارشان قرار دهد. همچنين دولت توليدكنندگان را تشویق کند که در نمایشگاه‌ها شرکت کنند و دست كم بخشي از هزینه‌ها را پرداخت کند. در اين صورت، انگیزه در بخش تولید ایجاد می‌شود. به اين ترتيب، مطمئن باشید ما جزو صادرکنندگان برتر دنیا خواهیم بود.

وي در اين‌باره افزود: البته اکنون نيز با این شرایط و گرانی‌ها، برخی کالاها را صادر می‌کنیم. اگر مواد اولیه تولید ارزان به‌دست توليدكنندگان ما برسد، ترجیح به واردات از بین خواهد رفت.

روان در پاسخ به پرسشي درباره فعاليت‌هاي کمیسیون اقتصادی که در اتحاديه تشکیل شده است، گفت: کمیسیون اقتصادی در اتحاديه موفق شده با سازمان های ذی‌ربط ارتباط موثر بگیرد. اكنون سازمان‌های ذی‌ربط نيز اتحادیه لوازم یدکی خودرو را به‌عنوان یک متغیر موثر در نظر مي‌گیرند. با سازمان‌هايي مانند وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا، اداره استاندارد و …. ارتباط گرفته شده است و به‌سادگی نمی‌توان از این دستاوردها گذشت.

او ادامه داد: در بحران سال 97 سازمان صمت همکاری کرد و اتحادیه را به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده برای بازرگان‌های دارای اصالت مشخص کرد که خود را در اتحادیه معرفی کنند. اتحادیه هم آنها را دوباره به سازمان صمت معرفی کند و بگويد این اشخاص و کالاها دارای اصالت هستند. به این ترتیب، مشکلات بسیاری از بازرگانان حل شد.

او اضافه كرد: در بحث قوانین شناسه کالا و کد رهگیری این ارتباط همچنان برقرار است. رایزنی‌ها و تعامل‌های خوبی هم از طریق سازمان‌های ذی‌ربط انجام شده است. این اقدامات نيز انجام نمی‌شد مگر با تشکیل این کمیسیون، درایت خود اتحادیه و کسانی که هدایت اتحادیه را در دست داشتند. آنها سبب شدند كه تشکیلاتی در دل اتحادیه ایجاد شود و کمک کند امروز مشکلات بازار به گوش مسئولان ذیربط برسد و همچنين با رایزنی و چاره‌اندیشی دوجانبه بتوان مسائل را حل کرد.

روان به اين پرسش كه كميسيون اقتصادي در بخش اطلاع‌رسانی چقدر توانسته است اقدامات خود را به گوش اعضا برساند، اين‌گونه پاسخ داد: در واتس‌آپ گروهی از بازرگانان جمع شده‌اند. آن‌ها در هر اتفاقی و هر مشکلی که برای‌شان پیش می‌آید، گروه اقتصادی را با خبر می کنند و گروه اقتصادي هم آن‌ها را از اتفاق‌ها باخبر مي‌كند.

او افزود: چند دوره نيز اطلاع‌رسانی شده است. به صورت طبیعی برخی برای شرکت در اين گروه علاقه‌ای ندارند؛ اما کسانی که عضو این گروه شده‌اند، بازرگان هستند. گروهی هم هستند که ترجیح می‌دهند که وارد مشکلات گروه بازرگانی نشوند.

روان در پايان سخنانش گفت: امیدواریم با کمک شما، فضای همدلی به‌وجود آوریم و بتوانیم شایسته‌ترین و کارآمدترین افرادي را که می‌شناسیم انتخاب کنیم و آن‌ها را به‌عنوان شاخص‌های صنف به هیئت مدیره بفرستیم.

«نادر روان» بازرگان است و همچنين مدیر تولید، فروشنده خرد و عمده نيز به‌شمار می‌آید. رسته کاری او موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات راهسازی، کشاورزی، موتور ژنراتور، کامیونت و بیل‌های مکانیکی بوده است.


این مطلب از قطعات خودرو شماره ۱۵ گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار