قطعات خودرو

در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی تهران؛ از انتظار طولانی برای آمدن وزیر تا اختصاص بهترین سالن به فرنگی‌ها

به گزارش قطعات خودرو- شفق محمدحسینی ساعت از ده گذشته است. قراراست که وزیر صنعت معدن و تجارت برای افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو به میدان اکسپو بیاید و روبان مراسم را ببرد؛ روبانی که امسال مثل سال گذشته سرخ نیست و به رنگ آبی است. برگزارکنندگان درحال لکه‌گیری نوشته‌های روی تابلوی مراسم افتتاحیه هستند و در پس‌زمینه تابلوی آبی با نوشته‌های سفید، قله توچال می‌درخشد. این منظره مقابل میهمانانی است که خبرندارند قراراست تا ساعتی پیش از اذان ظهر، اینجا منتظر وزیرصمت بمانند.

بلندگوی نمایشگاه درحالی اعلام می‌کند وزیرصمت مشغول افتتاح است، که حتی خودروی وزیرصمت هنوز به اتوبان چمران هم نرسیده‌است!

از ساعت 10 صبح همه منتظریم، تا عباس علی‌آبادی، وزیرصنعت، معدن و تجارت، برسد؛ این شاید آخرین نمایشگاهی باشد که در مقام وزیردولت سیزدهم افتتاح می‌کند.

ولوله ضلع غربی نمایشگاه خبر از آمدن شخصی مهم می‌دهد؛ وزیر بالاخره آمد، اما وزیرنیامده عده‌ای مراسم را ترک می‌کنند. دوربین‌ها  به سمت خودرویی که وزیر را پیاده‌کرده‌است، می‌روند. این طرف اما همه نشسته‌اند، تا مراسم آغازشود.

هنگامی که درنهایت عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت معدن و تجارت، بعد از بیش از دوساعت تاخیر در مراسم حضوریافت، تیم همراه وزیر، مانع از حضور سیداحمدحسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، که به‌عنوان یکی از مقام‌های افتتاح‌کننده ، به‌صورت رسمی دعوت‌شده‌بود، روی سن شدند.

سیداحمدحسینی، رئیس اتحادیه اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در اعتراض به این بی‌احترامی، به همراه اعضای هیات‌مدیره حاضر در مراسم، و روسای کمیسیون بازرسی و شوراهای اتحادیه، مراسم افتتاحیه را ترک‌کردند.

حاضران در مراسم هریک به کار خویش مشغولند؛ یکی موز می‌خورد و دیگری آبمیوه‌اش را سرمی‌کشد. نماینده مجلس با تلفن همراهش صحبت می‌کند و در نهایت وزیر هم با تیم همراهش در ردیف اول جای می‌گیرند تا مجری مراسم، با چندجمله کوتاه، مراسمی که به درازای زمان تقریبا یک روز نمایشگاه شده‌است را کوتاه‌کند.

عباس علی‌آبادی هم سخنانش را در چندجمله کوتاه بیان می‌کند و درنهایت، مراسم افتتاحیه به پایان می‌رسد. حالا ساعت از دو گذشته‌است و ساعت نمایشگاه نوزدهم تا3  بعدازظهر است. یعنی خیلی که زرنگ باشید، نهایت بتوانید از یک سالن بازدیدکنید.

 

روزاول؛ وزیر رفت خلوت شد!

سالن خلیج‌فارس از همان روز اول به‌دلیل بازدید وزیرصمت، که تنها به چندغرفه مطرح کشور رفت، شلوغ است. وزیری که تیم همراهش آنقدر زیاد هستند، که نمی‌شود زیاد به او نزدیک‌شد و تنها یکی دو سازمان خاص می‌توانند مصاحبه‌ای با او داشته‌باشند.

عباس علی‌آبادی پس از چنددقیقه سالن را ترک می‌کند. غرفه‌دارها آرام آرام به غرفه خود بازمی‌گردند تا کم‌کم آماده ترک نمایشگاه شوند و بلندگوی سالن هم اعلام می‌کند که زودتر سالن‌ها را ترک‌کنید.

به‌این‌ترتیب اولین روز از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، در شرایطی به پایان می‌رسد، که چندان شلوغ به نظرنمی‌آید.

دلیل شلوغ نبودن روز اول نمایشگاه می‌تواند بسیار باشد، اما مهم‌ترین مساله این است که بین دو تعطیلی وسط و آخرهفته قرارگرفته‌است. همچنین به دلیل فصل تعطیلی مدارس، قطعا عده‌ای به سفررفته‌اند. این مساله می‌تواند از ضعف‌های زمان برگزاری نمایشگاه باشد.

نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که سال‌ها در آبان‌ماه برگزار می‌شد، ناگهان ازدو دوره قبل زمانش تغییرکرد. به‌طوری‌که دوره گذشته در مرداد، و امسال در خرداد برگزارشد. این مساله قطعا با توجه به اطلاع‌رسانی و تبلیغات نسبتا ضعیف نمایشگاه، بازدیدکنندگان هرساله را کمی سردرگم خواهدکرد.

به‌خصوص که عده‌ای از شهرستان برای بازدید می‌آیند و انتظاردارند نمایشگاه در همان زمانی که در گذشته بود، برگزارشود. این درحالی است که اغلب نمایشگاه‌های بین‌المللی زمان ثابتی دارند.

البته نظر تولیدکنندگان و بخش‌خصوصی این است که بازار لوازم‌یدکی در نیمه‌دوم سال فعال‌تر است و شاید به همین دلیل بوده‌است که این نمایشگاه برای سالیان متوالی در آبان‌ماه برگزار می‌شد.

گرمای هوا نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که بازدیدکننده‌های خاص را نه، اما بازدیدکننده‌های عمومی نمایشگاه را به اینجا نخواهدکشاند. زمانی بود که عده‌ای از اول سال در هر نمایشگاهی که برگزار می‌شد برای بازدید می‌آمدند، اما کم‌کم با کاهش رونق این نمایشگاه‌ها و عرضه محدودتر از تعداد این نوع بازدیدکنندگان کاسته‌شد.

مساله‌ای که در نمایشگاه سال‌های گذشته کمتر دیده می‌شد؛ این بود که امسال به طور مداوم به غرفه‌داران برای رعایت پوشش تذکر داده می‌شد و این درحالی بود که در سالن‌های خارجی، غرفه‌داران با پوشش دلخواه خود حضور داشتند.

روزدوم شلوغ‌تر از دیروز است. شهرستانی‌ها آمده‌اند، چینی‌ها نیزمستقر شده‌اند. غرفه‌دارها هم به برنامه‌های روزانه خود می‌رسند و صندلی‌های داخل غرفه‌ها مدام پروخالی می‌شود.

اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، نیز همایشی با عنوان صلاحیت حرفه‌ای با مشارکت دانشگاه جامع علمی کاربردی، و حضور صاحبان صنایع و دانشگاهیان برگزار می‌کند.

 

سالن‌های مناسب‌تر برای از ما بهتران!

نقشه نمایشگاه را که باز می‌کنی، تا فهرست شرکت‌کنندگان را در پشت روی نقشه ببینی، از 10ستونی که مقابلت قرارمی‌گیرد،5 ونیم ستون مربوط به شرکت‌کننده‌های خارجی است که در سالن38، 38Aو نیز38B مستقر هستند. در بازدید از این سالن‌ها تنها نکته‌ای که بیش ازهمه به چشم می‌آید، حضور پررنگ چشم بادامی‌ها است.

حضور چینی‌ها نه تنها در سالن‌های خارجی که در محوطه نمایشگاه نیز به طرزچشم‌گیری زیاد است. هرکجا نگاه می‌کنی، چندنفر چینی را می‌بینی. راس ساعت12ونیم هرروز ناهار خود را با چوب‌های مخصوص میل می‌کنند و آخروقت هم دسته‌جمعی به سمت در خروجی می‌روند. تنها یک هندی و چندنفر پاکستانی را هم در میان بازدیدکنندگان می‌بینم.

اما بازهم برخی از غرفه‌داران ایرانی ناراضی هستند که چرا سالن خارجی‌ها بهتر است. درحقیقت بهترین سالن نمایشگاه بین‌المللی را به خارجی‌ها اختصاص داده‌اند. این را از لبخند پررنگی که در چهره دارند، می‌شود فهمید. در جواب اینکه از سالن راضی هستند یا نه هم ، آقای سوانگ که در سالن38B غرفه دارد، می گویدکه  اگر در ورودی روبه‌رویی سالن، که می‌شود دقیقا روبه‌روی غرفه آنها باز بود، بهتربود. البته ایشان معتقداست که بازدیدکنند‌ه‌ها زیاد نبودند. این را می‌شود از جمعیت اندکی که در روز سوم، در این سالن حضور دارند هم فهمید.

غرفه‌دار دیگری که از چین شرکت‌کرده‌است و درحوزه قطعات الکترونیک و ملزومات آن است، به نام شرکت CHIHUI، می‌گوید که بازدیدکننده‌ها کمتر از سال قبل بوده‌است و این نمایشگاه را بی‌نظم می‌بیند. ایشان می‌گوید که جانمایی غرفه دوسه بار تغییر کرده‌است، آن هم در چندروز مانده به نمایشگاه و نکته جالب دیگر هم این است که شماره غرفه آنها مشابه با غرفه‌ای دیگر در همین سالن است! و این مساله سبب سردرگمی بازدیدکنندگان تخصصی شده‌است.

روزآخر همه به سیم آخر زدند!

روز پایانی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، آدینه‌ای گرم و شلوغ است، که جمعیت بازدیدکننده‌ها بیش از روزهای دیگر است. حالا قوم و خویش‌های غرفه‌داران هم برای سرگرمی روز تعطیل خود به نمایشگاه آمده اند، تاغرفه‌ها پرتر از روزهای قبل باشد.

وسط این همه شلوغی، برق سالن 44هم چندبار قطع و وصل می‌شود. پله‌برقی طبقه دوم هم خراب است. تا اتفاق تازه‌ای نیفتاده دممان را روی کولمان گذاشته و می‌رویم تا سالن آینده ببینیم برگزارکنندگان چه خوابی برای تغییراتی نو می‌بینند! شاید تصمیم ‌گرفتند در برف و بوران نمایشگاه را برگزارکنند.

حالا باید دید وزیربعدی ساعتش را کمی جلوتر خواهدکشید، یا باز باید دست‌هایمان زیرچانه به قله زیبای توچال آنقدر خیره شویم تا وزیر کم‌کم و نم‌نم با اتول برقی از راه برسد!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *