قطعات خودرو

موافقان و مخالفان نمایشگاه بین‌المللی قطعات‌خودروی‌تهران؛ چالش‌های نمایشگاه و غرفه‌داران

به گزارش قطعات خودرو-شفق محمدحسینی  نوزدهمین نمایشگاه قطعات‌خودروی‌تهران، در شرایطی برگزار می‌شود که بخش بزرگی از تولیدکنندگان داخلی از وضعیت موجود در کسب‌و‌کار خود، ناراضی هستند. آنها که فروش خود را از ابتدای سال تاکنون حتی ضعیف‌تر از سال گذشته می‌بینند، حالا با مشکلات مجموعه خود دست به گریبان هستند و دیگر مجالی برای اندیشیدن به شرکت در نمایشگاه برایشان نمی‌ماند. آنها هنوز در پرداخت دستمزد کارگر و تامین مواداولیه مشکل دارند، دیگر چه رسد به هزینه‌های بالای نمایشگاه.

البته همه به این صورت نیستند. برخی تولیدکننده‌ها و پخش کننده‌های بزرگ هم هستند که این رقم‌ها برایشان عددی نیست. همان‌ها که بهترین بخش نمایشگاه را دارند.

یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو، درباره عدم حضور خود در نمایشگاه گفت: بازخوردی که از نمایشگاه داشتیم خیلی بالا نبوده و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که دیگر در نمایشگاه شرکت نکنیم.

محمدرزم پوش، مدیر شرکت اراک یدک نیز به عنوان بازدیدکننده‌ای که هرسال در نمایشگاه حضور دارد به “قطعات خودرو” گفت: من به عنوان بازدیدکننده‌ای که این نمایشگاه مرتبط با فعالیتم است، از آن راضی هستم. به خصوص بخش لوازم بدنه، که مستقیما به رسته من مربوط است. همکاران ما در بخش‌های مختلف چه تولیدکننده و چه پخش‌کننده‌های بزرگ در این نمایشگاه غرفه دارند و حضور پررنگی دارند.

نظرات شرکت‌کننده‌ها و هم‌چنین بازدیدکننده‌های این نمایشگاه، متفاوت است، اما آنچه بیش از دیگر مسائل به چشم می‌آید و نقطه مشترک نارضایتی است. مثلا از جانمایی غرفه‌ها توسط برگزارکننده است.

ضعف‌های سایت نمایشگاه و مشکلات ثبت نام

طاهری، کارمند فروش شرکت پولاسا با بیان اینکه در نمایشگاه امسال شرکت نکرده‌است، انتقاداتی به برگزارکنندگان آن داشت و گفت: گلایه ما از برگزارکنندگان نمایشگاه است. بحث غرفه و فضایی که به ما اختصاص داده‌شده‌بود.

وی درباره نحوه ثبت نام و سایت نمایشگاه نیز افزود: بنظرم سایتی که برای نمایشگاه درنظرگرفته می‌شود، باید قوی تر از اینی که هست باشد. سایت هنوز جای کار دارد. این سایتی که می‌بینید باتوجه به حجم کار و اعتبار نمایشگاه همخوانی ندارد. مثلا شما حتی یک فروشگاه کوچک را هم وقتی سایت آن را می‌بینید شکل و شمایل بهتری دارد، اما این سایت حتی در بخش آپلود و دانلود هم نواقصی دارد. دسترسی لازم را به ما نمی‌دهد و ضعف‌هایی دارد.

 

نگاه رتبه بندی شده به شرکت ها

این عضو شرکت پولاسا درباره برخودر برگزارکنندگان با شرکت‌ها نیز گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه یک‌سری رتبه‌بندی‌هایی دارند که براساس آن برای شرکت‌ها تمایز قائل می‌شوند. فضای مناسب‌تر را به افراد خاص می‌دهند.

وی همچنین به‌عنوان شرکتی که تقریبا 10دوره گذشته را در نمایشگاه شرکت داشته‌اند، درباره فضای دریافتی غرفه‌ها در ادامه بیان‌کرد: درنهایت بعد از مراحل ثبت درخواست، ما نصف مساحتی را که می‌خواستیم دریافت‌کردیم.

طاهری با بیان اینکه بازدیدکننده‌ها در دوره‌های مختلف خوب بودند، گفت: فقط زمان کرونا بود که کمی از حجم بازدیدکننده‌ها کاسته شد، وگرنه در دیگر دوره‌ها، چه بازدیدکننده‌های داخلی و چه خارجی، خوب بودند.

ایشان عدم حضور شرکت پولاسا در نمایشگاه امسال را تنها سیاست‌های داخلی خود شرکت و تصمیم مدیریت دانست و افزود: شرکت ما باتوجه به حضور فعالی که در شهرستان‌ها دارد، ترجیح داد که در آن نمایشگاه‌ها حضور داشته باشد.و این تنها به تصمیم‌های مدیریتی برمی‌گردد.

وی با اعلام اینکه که به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه حضورخواهد داشت، حضور همکاران خود را هم در نمایشگاه بسیار محتمل دانست.

نارضایتی اغلب غرفه‌داران از فضای نامناسب غرفه‌های اختصاص یافته

شرکت بازرگانی بین‌المللی ایدرو، سالهاست که برگزارکننده نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو است. غرفه‌داران و تولیدکنندگانی که در نمایشگاه‌های قبلی حضور داشتند، اغلب از هرچه محدودترشدن فضای اختصاص‌یافته برای غرفه‌ها ناراضی بودند.

فضای نمایشگاه بین المللی تهران، فضای محدودی است، باتوجه به شرکت‌کننده‌هایی که درنمایشگاه قطعات خودرو حضور دارند، که به گفته یکی از کارشناسان امور نمایشگاه شرکت ایدرو، هرسال برتعداد آنها افزوده می‌شود. همین مساله سبب می‌شود که به هر غرفه فضای محدودی اختصاص داده شود.

شرکت‌ایدرو با اعلام اینکه گلایه غرفه‌داران را صحیح می‌داند، تنها دلیل کم شدن متراژها را تعداد روبه‌افزایش شرکت کننده‌ها می‌داند. کارشناسان این شرکت معتقدند که اغلب غرفه‌داران، هنوز ترجیح می‌دهند که در همان دوسالن اولی که از دوره اول نمایشگاه در آنجا برگزار می‌شد حضور داشته باشند و این درحالی است که هرسالن یک ظرفیتی دارد و همه نمی‌توانند آنجا باشند.

این درحالی است که برگزارکنندگان نمایشگاه، مشارکت را به حدی بالا و روبه افزایش می‌دانند، که حتی فضای کافی برای همه آنها وجود ندارد.

اما مساله زمان و تاریخ نمایشگاه هم مطرح است که هرسال جابه جا می شود و این تصمیم گویا از عهده برگزارکنندگان هم خارج است و تنها از طریق نهادهای بالایی اعمال می‌شود. نمایشگاهی که سه سال قبل در آبان برگزار شد، سال گذشته به مرداد و امسال هم در اواخر خرداد برگزارخواهد شد. این تغییرات دلایل متعددی دارد که گویا قرار نیست بازگو شود.

مساله‌دیگری که دراین میان وجود دارد، عدم تبلیغات و اطلاع رسانی از نمایشگاه و بازخورد آن است، به صورتی که هرچه جست‌و‌جو کردیم، مطلب جالب توجهی درباره نمایشگاه‌های سال گذشته ، ثبت و نوشته نشده‌بود. تنها همان اخبار کوتاهی که فلان وزیر آمد و فلان معاون رفت! حتی برگزارکنندگان هم اجازه انتشار و یا بازگوکردن گزارش‌های مربوط به نمایشگاه را نداشتند و در جواب سوالات ما تنها گفتند که با ارسال نامه کتبی و انجام سلسله مراتب اداری می‌توانید گزارش را اگر اجازه داده‌شود، دریافت‌کنید.

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *