جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تراکتورها از کارخانه بیرون نیامده روغن ریزی دارد| تراکتورسازان نظارتی بر کیفیت ندارند

بازار؛ گروه کشاورزی: با اعلام افزایش قیمت ادوات کشاورزی به خصوص تراکتور، تقاضا برای خرید این محصول رو به افزایش است و به گفته برخی کارشناسان، امروز تراکتور تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است. به این معنا که خریداران نه صرفا برای کار و فعالیت که برای سرمایه گذاری اقدام به خرید می کنند و با توجه به روند صعودی قیمت این محصول شاید بتوان گفت یک روش سودآور برای سرمایه گذاری نیز محسوب می شود. با این وجود برخی نیز معتقدند این بالا رفتن تقاضا برای خرید باعث نمی شود که ضعف و ایرادات تراکتور نادیده گرفته شود. به طوری که «مهدی منصوری» نماینده فروش تراکتور سازی در یکی از شهرهای استان تهران در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: ما نماینده هستیم و هر دستورالعملی کارخانه بدهد ما نیز اعمال می کنیم. در واقع تصمیمات را وزارت جهاد کشاورزی و کارخانه تراکتور سازی می گیرند و ما فقط مجری هستیم. با این وجود ما اعتراضات کشاورزان نسبت به کیفیت محصولات را به  آنها انعکاس می دهیم.

تراکتورها از نظر کیفی مشکلات زیادی دارد به طوری که گاهی مواقع گیربکس تراکتوری که تازه از کارخانه آمده و به کشاورز داده ایم مشکل دارد

تراکتورها با ایراد از کارخانه بیرون می آید و تحویل کشاورز می شود| سازندگان دلسوزی و کنترل لازم را ندارند
منصوری ادامه می دهد: مساله اینجا است که از نظر کیفی تراکتورها مشکلات زیادی دارد به طوری که به عنوان مثال گاهی شاهد هستیم گیربکس تراکتوری که تازه از کارخانه آمده و به کشاورز داده ایم مشکل دارد! یا موتور تراکتور روغن ریزی و روغن سوزی دارد. بنابراین مشکلات عدیده ای دارند که باعث تعجب است چون تازه از کارخانه آمده و هنوز کار نکرده است اما با ایراد از کارخانه بیرون آمده است.

او در پاسخ به این سوال که چنین ایراداتی از چه نشات می گیرد، می گوید: قطعا می توان گفت سازندگان دلسوزی لازم را ندارند؛ یعنی در حالی که صفر تا صد را خود کارخانه تولید می کند و به روز هستند اما عدم مدیریت کامل و نداشتن دلسوزی برای اینکه محصول خوب تحویل کشاورز بدهند باعث می شود که چنین مشکلاتی در بدو عرضه تراکتور به کشاورز رخ دهد.

این فعال بخش ادوات کشاورزی خاطر نشان کرد: کارخانه تراکتور سازی باید کنترل بیشتری روی مسائل کیفی محصولات تولیدی داشته باشند، اما متاسفانه عدم مدیریت در همه بخش ها از جمله تراکتور سازی به وضوح دیده می شود.

تراکتور نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد گرانتر شده است،  با این وجود حتی افزایش ۵ درصدی قیمتها نیز برای کشاورز سنگین است

قیمت تراکتور نسبت به سال قبل ۴۰ درصد گرانتر شده است| در مقایسه با تراکتورها خارجی کارخانه تراکتور سازی قیمت محصولات خود را پایین می داند
قیمت تراکتور در ایران در حالی از ابتدای سال دو بار افزایش یافته که به گفته برخی کارشناسان از نظر کیفی و تنوع محصول قابل مقایسه با محصولات روز دنیا نیست. با این وجود این نماینده فروش تراکتور در این خصوص به خبرنگار بازار میگوید: اگر با کشورهای صنعتی بخواهیم مقایسه کنیم فاصله زیاد داریم. اما در مقایسه با کشورهای جهان سوم تقریبا رو به جلو حرکت می کنیم. با این وجود با توجه به امکانات و شرایط منطقه کشاورزی که ما داریم باید بیش از این رشد داشته باشیم چون از آنچه نیاز است و انتظار می رود بسیار عقب تر هستیم و لذا بهتر از این می توانستیم باشیم اما متاسفانه از توانایی های خود عقب هستیم.  

منصوری در خصوص افزایش قیمت تراکتور نیز می گوید: از ابتدای سال جاری تا به حال دو بار اعلام افزایش قیمت شده است. شاید این افزایش قیمت ها چندان توجیه اقتصادی نداشته باشد اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم می بینیم که قیمت یک تراکتور نیوهلند وارداتی برای کشاورز حداقل ۳ میلیارد تمام می شود. اما ما همان تراکتور را با همان قدرت داریم که حدود ۸۰۰ میلیون تومان فروخته می شود. بنابراین در مقام مقایسه به نفع کشاورز است و کارخانه هم معترض است که قیمت ها پایین است و سود دهی ندارد.

او ادامه می‌دهد: در واقع به دلیل اختلاف نرخ ارز و ریال خرید تراکتور خارجی قابل توجیه نیست و کشاورز حتی اگر بخواهند یک تراکتور ضعیف وارداتی را تهیه کنند از نظر قیمتی بسیار سنگین تمام می شود.

این فعال بخش ادوات کشاورزی با بیان اینکه تراکتور نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد گرانتر شده است، می گوید: با این وجود شاهد هستیم که قیمت ها رو به جلو است در حالی که حتی افزایش ۵ درصدی قیمتها نیز برای کشاورز سنگین است. به خصوص اینکه الان کشاورزان در فروش محصولات خود مشکل دارند و هزینه های جمع  آوری و نگهداری محصولات بسیار بالا رفته است.

او ادامه می دهد: با این تفاسیر خرید ادوات کشاورزی با نرخ های فعلی برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد. مضاف بر اینکه الان یکسری محصولات کشاورزی از بازارهای صادراتی برگشت می خورد و این به معنای هدر رفتن زحمت کشاورزان است. به عبارت دیگر برای محصولات کشاورزی بازاریابی خارجی چندانی صورت نمی گیرد و اگر هم انجام می شود به دلایل مختلف برگشت می خورد در حالی که برای بقای کشاورز نیاز است که زمینه های فروش مهیا باشد. در غیر این صورت کشاورز حتی از پس افزایش ۵ درصدی محصولی مانند تراکتور نیز بر نمی آید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار