جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

معضل «جای پارک خودرو» و پایتخت‌نشینان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از صمت، این روزها نبود جای پارک خودرو و دور و غیرقابل دسترس بودن پارکینگ‌های عمومی، باعث تشدید ترافیک در اطراف مراکز شلوغ پایتخت شده، این کمبود در حالی است که معمولا برای پیدا کردن فضایی برای پارک خودرو باید بارها و بارها دور زد تا بلکه شانس بیاوریم و جا پیدا کنیم، یا خودرو دیگری از پارک خارج شود و جایش پارک کرده یا دست آخر مجبور به پارک دوبله و سوبله شویم. 

مسئله کمبود فضای پارک و پارکینگ، مخصوص امسال و سال قبل نیست؛ بلکه به یک پدیده تاریخی بدل شده که به نظر می‌رسد برای حل این معضل پیچیده باید نسخه شفابخشی تدوین کرد. هرچند رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از بروزرسانی طرحی در این کمیسیون پیرامون ساماندهی فضای پارک و ایجاد پارکینگ در سطح شهر خبر داد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی درباره مسئله‌ کسری پارکینگ و فضای پارک خودرو در شهر تهران گفت: تهران همیشه با مشکل کسری پارکینگ و فضای پارک مواجه بوده و این مسئله به مرور زمان روی هم تلنبار شده و حالا به صورت تجمعی شاهد کسری گسترده پارکینگ در شهر تهران هستیم.

وی با بیان اینکه مسئله کمبود پارکینگ و فضای جای پارک دیگر جنبه تاریخی پیدا کرده، اظهارکرد: بسیاری از واحدهای تجاری، اداری و حتی مسکونی فاقد تعداد کافی پارکینگ هستند و در نتیجه این خودروها به معابر شهر سرازیر می‌شوند و محل تردد مردم به محل توقف خودروها بدل شده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه حتی فضای پارک خودروها در برخی معابر به انحصار عده‌ای درآمده و می‌بینیم مغازه‌دار یا افراد شاغل در شرکت‌ها و ادارات بخش زیادی از فضاهای پارک را سلب کرده‌اند، گفت: این انحصار در حالی است که فضاهای پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها برای توقف کوتاه‌مدت و اضطراری است و نمی‌توان از صبح تا پایان وقت اداری این فضا را در اختیار یک عده‌ای افراد خاص قرار داد.

کمبود جای پارک خودرو چقدر است؟

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه این معضل تاریخی را تنها با ساخت پارکینگ‌های طبقاتی به وسیله شهرداری نمی‌توان جبران کرد، گفت: عدد دقیقی از تعداد کسری پارکینگ در شهر تهران نداریم؛ حدود ۶ سال قبل مطالعاتی انجام شد که نشان ‌داد حدود ۴۵۰ تا۵۰۰ هزار کسری پارکینگ داریم و به‌تازگی نیز یکی از مدیران مصاحبه‌ای کرده بود که حدود یک میلیون کسری پارکینگ در تهران وجود دارد اما باید کار دقیق و کارشناسی انجام شود؛ البته در کل مسئله ما این نیست که یک میلیون کسری پارکینگ درست است یا ۵۰۰ هزار پارکینگ، بلکه می‌بینیم که در سطح معابر شهری مردم برای توقف، پارکینگ مناسب ندارند و تقریبا تمام نقاط شهر ما به‌جز محلات محدود که تراکم جمعیت آنها کم است با کسری پارکینگ مواجه هستند و این نشان می‌دهد باید کار اساسی برای حل این مشکل تاریخی تهران داشته باشیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه برهمین اساس در این دوره شورا، بررسی‌هایی را آغاز کردیم که چه راهکارهایی می‌توانیم برای حل این مشکل تاریخی داشته باشیم، افزود: از سویی نباید مردم را تشویق به استفاده از خودرو شخصی کرده و همچنین باید نیاز واقعی مردم شناسایی و مشکلات پیش‌روی آن حل شود.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه یک طرح قدیمی در دوره سوم شورای شهر به شورا تقدیم شد که در آن زمان اعضای شورا بخش‌هایی از آن را بررسی کردند و بخش‌هایی نیز فرصت بررسی پیدا نکرد و عملا این طرح که برای ساماندهی پارکینگ و فضای پارک در تهران بود از دستور کار خارج شد، گفت: آن طرح کلیت خوبی داشت به همین علت در حال حاضر دوباره در حال بازنگری و بروزرسانی آن طرح هستیم تا متناسب با شرایط فعلی تهران، شناسایی نیازها و با اتکا به تکنولوژی، این طرح را مورد بازنگری و بروزرسانی قرار می‌دهیم تا به عنوان یک مدل به شورای شهر ارائه شود و امیدواریم بتوانیم رای اعتماد نمایندگان مردم را کسب کنیم تا مشکل تاریخی کمبود پارکینگ در تهران حل شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در توضیح جزئیات این طرح ادامه داد: این طرح شامل چندین بخش است که محوری‌ترین و اساسی‌ترین بخش این طرح این است که بتوانیم ساخت پارکینگ را به عنوان یک کسب‌وکار با توجیه اقتصادی فراهم آوریم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بتوانند در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده و با مشکل نیز روبه‌رو نشوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت زمین در تهران بسیار گران است و ساخت پارکینگ گران تمام می‌شود، گفت: این در حالی است که می‌توان از فضاهای زیرسطحی معابر و مکان‌هایی که معارض زیرسطح ندارند به نحو مطلوب استفاده کرد و محدودیتی نیز در فضاهای زیرسطحی معابر به غیر از احتمال وجود تاسیسات شهری و مترو نداریم و اگر بتوانیم از فضای زیرسطح معابر استفاده کنیم و آنها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم، در واقع قیمت زمین از این مدل سرمایه‌گذاری برای ساخت پارکینگ حذف می‌شود و آن موقع ساخت پارکینگ عمومی به صرفه‌تر خواهد شد و شاهد استقبال بیشتر از این مدل سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: البته پارکینگ‌های مکانیزه نیز عملکرد خوبی داشتند که در یک دوره به صورت مطلوب به آنها پرداخته شد؛ اما متاسفانه دیگر توسعه نیافتند. در حالی که پارکینگ‌های مکانیزه قابلیت این را دارند که در زمین‌های کوچک ظرفیت‌های بالایی را ایجاد کنند و استفاده از این نوع پارکینگ‌ها در طرح در حال بررسی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تشکری‌هاشمی با اشاره به مسئله کسری پارکینگ ساختمان‌ها ادامه داد: باید با اتخاذ شیوه‌های شهرسازی و ارائه بسته‌های تشویقی فضایی را فراهم کنیم که ساختمان‌ها پارکینگ واحدهای خود را تامین کنند، مثلا اگر بشود طبقات منفی ۲ و پایین‌تر را با سطح اشغال ۱۰۰ درصد و با ارتفاع بیشتر داشته باشیم، می‌توانیم این مشکلات را نیز حل کنیم. البته مشاوران و کارشناسان به همراهی تیم‌های تخصصی در حال تلاش هستند که طرح قابل‌قبولی برای حل مشکل پارکینگ در تهران تدوین کنند تا بتوان نیازهای مردم را رفع کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که پروژه ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در تهران نیمه‌کاره مانده است، افزود: وضعیت مالی شهر به‌گونه‌ای است که ما پروژه‌های با اولویت‌تر شهر را در دستور کار قرار دادیم و باید منابع موجود را در جایگاه‌های مناسب‌تر هزینه کنیم اما از سویی دیگر معتقد هستیم اگر زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توجه به سود عادلانه مورد توجه قرار گیرد به جای اینکه شهرداری در هر محله و نقطه پارکینگ بسازد، بخش خصوصی می‌تواند به آن کمک کند در حالی که مگر شهرداری چقدر می‌تواند پارکینگ بسازد و برای باقی نقاط شهر چه اتفاقی می‌افتد؟

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره پارک حاشیه‌ای نیز گفت: در این طرح اتفاقا پارک حاشیه‌ای نیز سامان داده می‌شود و دیگر اینگونه نخواهد بود که فضای پارک در تصرف مغازه‌داران و ادارات باشد و باقی مردم از این فضا محروم شوند و می‌توان با تجربه گذشته و اصلاح ضعف‌ها از پارک‌بانان نیز استفاده کرد تا امکان استفاده بهینه از پارک حاشیه‌ای فراهم شود.

تشکری‌هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا پارک‌بان‌ها مجددا به سطح شهر برمی‌گردند، اظهار کرد: اینکه پارک‌بان‌ها برمی‌گردند یا کنترل‌مان هوشمند با استفاده از دوربین‌ها است باید در کارگروه بررسی شود؛ اما مسئله اصلی این است که پارک حاشیه باید سامان بگیرد و در این طرحی که آماده خواهیم کرد به طور مفصل به همه ابعاد توجه شده و با همکاری دو معاونت حمل‌ونقل و شهرسازی در نظر داریم خلاهای موجود را پر کنیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پایان تاکید کرد: تا قبل از پایان سال امیدواریم طرح مذکور آماده شود و بتوانیم فضای پارک خودرو در تهران را ساماندهی کنیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار