اعضای گروه نواندیشان و پیشکسوتان صنف فروشندگان لوازمیدکی عصر روز سهشنبه در هتل فردوسی گرد هم آمدند تا مسیری را رقم بزنند که به افزایش قدرت و توان این اتحادیه و تشکیل تعاونی پویا با عنوان تعاونی نواندیشان پویا را سرعت ببخشند.
حسن بشارتنیا، مدیرمسئول و صاحبامتیاز نشریه قطعات خودرو در ابتدای این نشست با بیان اینکه تمام دنیا و کشورهای پیشرفته مثل فنلاند و سوئد که آنها را از نظر اقتصادی قوی میدانیم قالب تعاونی را حفظ کردهاند و گفت: «تعاونی را به مثابه یک ارگان موجود زنده است و اگر بتوانیم این موجود زنده را رشد و توسعه دهیم امکان ایجاد فعالیتهای بزرگ را رقم میزند و در غیر این صورت، فرصت از دست خواهد رفت.
وی با تاکید بر اینکه باید هر تعاونی با کمک اعضایش به رشد، پویایی و تحول برسد، خاطرنشان کرد: شرکتهای تعاونی که در کشور داریم با حداقل تعداد یعنی هفت نفر فعال هستند اما اگر بخواهیم تعاونی پویا باشد و هم در بخش تولید، خدمات و توزیع گام بردارد باید با حداقل پنجاه هزار عضو فعال داشته باشد که نداریم و میتوانیم اولین تعاونی در این بخش با این ویژگیها باشیم. کسانی که عضو تعاونی شده و سهام تعاونی را میخرند پیش از اینکه با هم شریک باشند با هم مشارکت میکنند. مشارکت عملی دوطرفه با هماهنگی و براساس قاعده تعریف شده است؛ درحالیکه در شراکت قالبهای خاصی مثل شرکتهای سهامی خاص، سهامی عام یا مسئولیت های محدود را داریم.
بشارت نیا ادامه داد: دولتمردان برابر اصل چهل و چهار قانون اساسی یعنی مبحث خصوصیسازی نتوانستند با بخش خصوصی یا شبه دولتی کار را پیش ببرند و از اهداف این موضوع جا ماندند؛ اما تعاونی شاید بتواند گرهگشای این مشکل باشد.
وی با بیان اینکه در هرم قدرت در اقتصاد دولتی، مشتری پائینترین رتبه و سپس کارکنان، مدیران میانی و در راس هرم مدیران ارشد قرار دارند، مدیریت دولتی یعنی مدیریت یکنفره و بدون توجه به زیربخشها و رضایت مشتریان و توان اجرای دستورات از سوی کارکنان اما هرم قدرت در تعاونیها بر مشارکت حداکثری استوار است.
بشارتنیا در بخش دیگری از این همایش مشارکت حداکثری را یکی از پازلهای تعاونی نامید و گفت: درکنار مشارکت حداکثری وجود حس خوب و اعتماد و خلاقیت و ایدهپردازی از اثرات مهمی است که تعاونیها میتواند با کمک اعضا داشته باشد؛ در نمودار سازمانی در بخش خصوصی شرکتهای بزرگ، کارکنان در پایین ضلع، سپس مدیران میانی، هیئتمدیره و مدیران ارشد و در راس هرم نیز مالک قرار دارد. در این نوع از نمودار اگر اطلاعات فروش یک کالا به مالک نرسد ممکن است تصمیمات غلط پابرجا بماند و منجر به شکست شرکت شود اما در شرکتهای تعاونی همه ذینفع هستند و به نوعی تمام تلاش خود را میکنند تا یک تعاونی به موفقیت برسد.
وی با تاکید بر اینکه سه نوع اقتصاد سنتی، نوگرا و پسا نوگرا داریم، گفت: حضور حداکثری از اول انقلاب تاکنون یازده دوره هیئتمدیره داشتیم با احتساب اینکه هر دو چهار سال باشد 44 سال می شود که به دلیل کوتاهی برخی دوره ها 11 دوره را گذراندیم. در این 11 دوره اگر 7 نفر روی کار می آمدند 77 نفر باید عضو هیئت مدیره داشتیم درحالیکه در این دورهها فقط بیست و هفت نفر حضور داشتند؛ برخی اعضا یک دوره فعال بودند، نبود گردش نخبگان در کشور یک ضعف بزرگ است.
بشارت نیا خاطرنشان کرد: در انتخابات صنفی حضور یک سوم افراد دارای جواز کسب کفایت می کند؛ یعنی میزان مشارکت اعضای صنف در انتخابات بسیار پایین است و در طی 11 دوره گذشته حتی یکبار هم مشارکت بالای 50 درصد اعضا اتفاق نیفتاده است و می توان نتیجه گرفت که انتخابات یا اتحادیه چندان موثر نبوده است یا اطلاع رسانی خوب نبوده یا سایر موضوعات مهمتر از همه این است که حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات یک صنف بر قدرت آن صنف خواهد افزود.
وی به تعریف هرم قدرت در تعاونی پرداخت و گفت: در این شکل از تعاونیها، مدیریت تعاونی به عنوان هرم وارونه است که ارزشمندترین و بالایی ترین ضلع بخش مشتریان، سپس سهامداران، هیئتمدیره و درنهایت مدیر عامل در پایینترین رأس هرم قرار دارد؛ یعنی شرکتهای تعاونی باید مردمنهاد باشد.
بشارتنیا تاکید کرد: اولین گام مهم پس از تشکیل تعاونی این خواهد بود که برای لوازم یدکی حوزه سواری، سنگین یا ماشین آلات راهسازی یک برند تهیه کنیم.