جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تویوتا لندکروز را بیشتر بشناسید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین شرکت تویوتا در بحبوحه جنگ جهانی دوم به سفارش ارتش امپراتوری ژاپن تصمیم گرفت خودروهای نظامی آفرود به تقلید از جیپ ویلیز برای ارتش ژاپن بسازد. پس از آن نیز به ساخت وانت پیکاپ‌های نظامی به سفارش دولت ژاپن روی آورد. بعد از جنگ جهانی دوم و هم‌زمان با شروع جنگ کره، ایالات متحده سفارش ساخت ۱۰۰ دستگاه جیپ ویلیز جدید را به شرکت تویوتا داد. این خودروی نظامی به تقلید از لندرور سری یک ساخته شده بود و جیپ bj نام داشت. سرانجام در سال ۱۹۵۳ نیز خط تولید منظم و انبوه جیپ BJ در کارخانه تویوتا به راه افتاد.

2

در سال ۱۹۵۴ شرکت تویوتا به منظور مقابله مستقیم با محصولات لندرور، نام لندکروزر را برای این سری از محصولات آفرود خود در نظر گرفت تا بتواند رقابت تنگاتنگی را با سری تولیدات مشابه بریتانیایی داشته باشد. البته این نام پیش از این توسط یک خودروساز آمریکایی طی سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۵۴ برای یک خودروی سدان استفاده شده بود اما به هر حال پس از این دوران، شرکت تویوتا نشان لندکروزر را به شاسی ‌بلند آفرودر خود اختصاص داد. در سال ۱۹۵۵ سری جی ۲۰ و جی ۳۰ لندکروزر که شباهت فراوانی به جیپ ویلیز داشت، وارد بازار شد و طی سال‌های بعد برخی مدل‌های دیگر از این خودرو نیز به مشتریان تحویل داده شد.

3

بعد از تولید برخی محصولات آفرود با نشان لندکروزر، شرکت تویوتا تصمیم گرفت تا ضمن حفظ قابلیت‌های بیراهه‌نوردی لندکروزر، این محصول را ویژه مصارف شهری و خانوادگی هم به تولید برساند تا بتواند فروش بیشتری را تجربه کرده و سود بالاتری بدست آورد. در همین راستا تویوتا لندکروز‌ j50 طی سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۰ روی خط تولید قرار گرفت. پس از آن سری j60 راهی میدان شد که در دوران جنگ تحمیلی نیز حضور نسبتا پررنگ در جبهه‌های دفاع مقدس داشت. این مدل هم‌زمان با سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ راهی بازارهای بین المللی شد و در حال حاضر نیز به عنوان یک ماشین آفرودر قدیمی اما توانمند توسط طبیعت‌گردان ایرانی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد. تویوتا لندکروز جی ۸۰ از سال‌های ۱۹۹۲ به دسته تولیدات کمپانی تویوتا پیوست و بعد از آن هم تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ به بازار ارائه شد.

4

اما در بازه ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ یکی از محبوب‌ترین نسل‌های لندکروزر یعنی سری جی ۲۰۰ پا به عرصه گذاشت. این مدل از تویوتا لندکروز چنان محبوبیت یافت که طی عمر حدودا سیزده ساله خود، تنها با دو سه مرتبه فیس‌لیفت نه‌چندان شدید، به بازار راه پیدا کرد. حتی گفته می‌شد که تویوتا قصد دارد با سری جی۲۰۰ پرونده لندکروز را برای همیشه ببندد و دیگر به عرضه این شاسی بلند محبوب ادامه ندهد که البته این‌طور نشد.

5

نهایتا در سال ۲۰۲۱ شرکت ژاپنی نسل ششم تویوتا لندکروز را به بازار فرستاد و بدین ترتیب سری جی ۳۰۰ لندکروزر در بازارهای جهانی به دست مشتریان علاقه‌مند و البته ثروتمند رسید.

در ادامه مطلب نگاهی به مشخصات تویوتا لندکروز سری جی ۲۰۰ که در بازار ما حضور پررنگی را تجربه کرده است، خواهیم انداخت و ویژگی‌های اصلی تیپ‌های این سری را به اطلاع شما می‌رسانیم. ضمنا به طور اجمالی سری j300 مدل 2021 را هم معرفی خواهیم کرد.

تویوتا لندکروز سری جی ۲۰۰ مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱

نسل پنجم تویوتا لندکروز با مدل ۲۰۰۸ به ایران پا گذاشت و به طور گسترده در اختیار مشتریان غیردولتی قرار گرفت. تا پیش از آن عمدتا شاهد استفاده نهادهای عمومی از تویوتا لندکروز بودیم اما شرکت ایرتویا با عرضه سری جی ۲۰۰ ، این شاسی بلند محبوب را بیشتر به دست مشتریان غیردولتی و خصوصی رساند. سری اول  j200که طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ مهمان جاده‌های ایران شد، در قالب دو مدل شش سیلندر ۴ لیتری gxr و هشت سیلندر ۴.۷ لیتری vxr در کشورمان حضور پیدا کرد.

6

لندکروزر جی ایکس آر به‌واسطه موتور ۶ سیلندر خود قدرتی برابر با ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۷۶ نیوتن متر را به یک گیربکس ۵ دنده اتوماتیک با شیفت لاک تحویل می‌دهد. این جعبه‌دنده نیز به دو دیفرانسیل با قفل الکترونیک و محدودکننده لغزش متصل است که حسب شرایط و انتخاب راننده، می‌تواند نیروی موتور را به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال کند.

تویوتا لندکروزر جی ایکس آر حدود 2۴۶۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند این جثه سنگین را ظرف مدت ۱۱ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین حداکثر سرعت این خودرو معادل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن هم به چیزی در حدود ۱۳.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. در ضمن برای پر کردن باک سوخت تویوتا لندکروز GXR لازم است تا ۱۳۸ لیتر بنزین درون آن ریخته شود.

55

از جمله شاخص‌ترین امکانات حاضر در این نسخه لندکروز می‌توان به آپشن هایی مثل موارد زیر اشاره کرد: کروز کنترل، ریموت استارتر، وینچ جلو و عقب، سنسورهای پارک در جلو و عقب، رادار هشدار نقطه کور در نسخه‌های فول آپشن، رادار هشدار جانبی جلو، ترمز کمکی، دیلایت، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌های جلو، سیستم شستشوی چراغ‌ها، فرمان هیدرولیک چهار حالته حساس به سرعت، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، مانیتور سقفی، مانیتور عقب، دوربین عقب، بلوتوث و درگاه usb ، قطب‌نما، کیسه‌های هوای جلو پرده‌ای و جانبی جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه همراه با دریچه تهویه عقب، کول باکس ویژه سرد نگه داشتن مواد غذایی به‌ویژه نوشیدنی‌ها، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، روکش صندلی چرمی، خروجی برق ۱۲ ولت، درب صندوق برقی، اینورتر ۲۲۰ ولت، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیمات برقی با گرمکن و سانروف.

56

اما همان‌طور که اشاره شد نسخه اول سری جی ۲۰۰ که در ایران حضور پیدا کرد، یک مدل ۸ سیلندر معروف به VXR نیز داشت. تویوتا لندکروز VXR نیروی خود را مدیون یک موتور ۸ سیلندر به حجم ۴.۷ لیتر است که درنهایت قدرتی معادل ۲۷۱ اسب بخار به همراه ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده ۵ سرعته اتوماتیک و دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی و محدودکننده لغزش به‌طرف تمامی چرخ‌ها ارسال می‌کند. شتاب صفر تا صد لندکروز VXR معادل ۹ ثانیه ارزیابی شده و بنابراین به عنوان یک ماشین بسیار سنگین وزن ۲۵۹۰ کیلوگرمی، از چابکی بسیار مطلوبی برخوردار است. ضمنا این شاسی بلند ژاپنی می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و البته در این میان نیاز دارد تا معادل ۱۴.۵ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر بسوزاند.

7

گفتنی است لندکروزر ‌vxr علاوه بر پیشرانه پرقدرت‌تر، از امکانات بیشتری نیز نسبت به نسخه ۶ سیلندر بهره می‌برد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم: کروز کنترل، سیستمهای کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم تعلیق kdss ، سامانه کرال کنترل، استارت از راه دور، وینچ جلو و عقب، حسگرهای پارک در هر دو سمت، رادار نقطه کور و رادار جانبی جلو، ترمز کمکی، دیلایت، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور، چراغ شور، سیستم صوتی با ۹ اسپیکر، نمایشگر ۸ اینچی به همراه مانیتور سقفی، دوربین عقب، کیسه‌های هوای جلو و پرده‌ای و جانبی جلو و زانویی راننده و جانبی عقب در نسخه‌های فول آپشن، تهویه اتوماتیک چهارگانه، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی، صندلی سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالته برقی، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و…

تویوتا لندکروز جی ۲۰۰ نیوفیس

سری نیوفیس لندکروزر نسل پنجم در قالب مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به بازار ایران راه پیدا کرد. پس از آن به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، دیگر اثری از این خودرو در بازار ایران مشاهده نشد. نسخه فیس‌لیفت تویوتا لندکروزر جی ۲۰۰ در بخش‌هایی همچون جلوپنجره، سپرها و برخی جزئیات دیگر نسبت به مدل قبلی تغییر کرده بود.

 همچنین بیشتر مدل‌های وارد شده این سری از نوع ۶ سیلندر GXR هستند که البته قدرت موتور آن نسبت به گذشته بسیار پیدا کرده است.

8

لندکروزر نیوفیس به موتور ۶ سیلندر با حجم ۴ لیتر و گیربکس ۵ دنده اتومات مجهز است. قدرت ۲۷۱ اسب بخار به علاوه ۳۸۵ نیوتن‌ متر گشتاور حاصل از این پیشرانه توسط گیربکس پنج دنده اتوماتیک و دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی به سوی هر چهارچرخ قابل ارسال خواهد بود. این خودرو معادل ۲450 کیلوگرم وزن دارد و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۰ تا ۱۱ ثانیه است. همچنین میانگین مصرف سوخت تویوتا لندکروز نیوفیس ۱۳.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

9

 در بخش امکانات هم باید گفت که تجهیزاتی مثل کروز کنترل، ریموت استارتر، رادار جانبی جلو، حسگرهای پارک، سیستم شستشوی چراغ‌ها، فرمان حساس به سرعت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم صوتی با شش اسپیکر، ۶ عدد کیسه هوا، تهویه اتوماتیک دوگانه، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، صندلی برقی راننده، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف و … در این خودرو مشغول ارتقای سطح رفاه و امنیت کاربران خواهند بود.

تویوتا لندکروز نسل ششم سری جی۳۰۰

در سال ۲۰۲۱ بود که بالاخره شرکت تویوتا تصمیم گرفت نسل جدید شاسی بلند محبوب خود یعنی لندکروز را با کد جی ۳۰۰ به بازار معرفی کند. این خودرو در بر اساس پلتفرم جدید شرکت تویوتا یعنی tnga_f ساخته شده و از لحاظ ظاهری، فرمی بسیار لوکس، مدرن و امروزی را ارائه می‌دهد؛ ضمن آنکه لندکروز جی۳۰۰ سعی دارد تا هیبت یک آفرودر تمام‌عیار را نیز در نمای بیرونی خود به نمایش بگذارد و طراحی داخل کابین آن نیز بسیار مجلل و مدرن‌تر از نمونه‌های قبلی شده است.

10

 شرکت تویوتا نمونه‌های مختلفی از این خودرو را با پیشرانه‌های متفاوت روانه بازار کرده که از جمله می‌توان به مدل شش سیلندر ۴ لیتری تنفس طبیعی باقدرت ۲۷۰ اسب بخار اشاره کرد. همچنین یک موتور ۶ سیلندر توربوشارژ به حجم ۳.۴ لیتر هم برای این شاسی بلند لوکس ژاپنی در نظر گرفته شده که حداکثر قدرت تولیدی آن حدود ۴۵۰ اسب بخار است. گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک و یا نمونه ۶ سرعته خودکار در مدل‌های مختلف تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ وظیفه انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها را بر عهده خواهند داشت. این خودرو از امکانات به‌روزی سود می‌برد و احتمالا به عنوان یک شاسی بلند شخصی وارد بازار کشور ما نخواهد شد. حداقل فعلا که نمی‌توان نسبت به عرضه این ماشین شاسی بلند ژاپنی در ایران امید چندانی داشت.

11

در پایان بهتر است خاطرنشان کنیم که با توجه به رویکرد شرکت تویوتا در برقی‌سازی محصولات خود، هیچ بعید نیست که سری جی ۳۰۰ آخرین نسل از لندکروز باشد که با موتور احتراقی روانه بازار می‌شود. به احتمال قوی طی سال‌های آینده شاهد ورود لندکروزر الکتریکی به بازار خواهیم بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار