جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

هوش مصنوعی هشدار‌دهنده تصادف در نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران توانا دومین روز نمایشگاه رویداد هم‌افزایی مدیران ایران دقایق پایانی خود را طی می‌کند. هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که در نمایشگاه امسال عرضه شده و در غرفه آن آخرین دستاورد‌ها و فن‌آوری‌های حوزه هوش مصنوعی معرفی می‌شود.

 

 

علی پارسا، مسئول غرفه هوش مصنوعی و مخترع دستگاه هشدار دهنده قبل از تصادف (HCW) در ایران، در گفت‌وگو با فارس توضیح داد: من در مقطع دکترا در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کردم و فوق دکترای خود را در رشته خودروهای هوشمند و خودران  از دانشگاه مدنا ایتالیا گرفتم. مدنا شهر خودروی ایتالیا است و در آن بزرگترین کارخانه‌های خودروسازی مانند مازراتی، لامبورگینی، فراری و پاگانی فعالیت می‌کنند. من هم در زمان تحصیل در مقطع دکترا در آرندی شرکت کروز که بزرگترین قطعه‌ساز خودروی کشور است فعالیت کردم و همه اینها باعث شد من به صنعت خودروسازی علاقه‌مند و وارد این حوزه شوم.

 

 

وی ادامه داد: بعد از اینکه در ایتالیا فارغ‌التحصیل شدم تصمیم گرفتم در ایران در زمینه خودروهای پیشرفته و خودران فعالیت کنم. در آن زمان همه می‌گفتند که تکنولوژی‌های خودروسازی در ایران قدیمی است و نمیشه کاری انجام داد اما من به این نتیجه رسیدم که بالاخره از یک جا باید شروع کرد. تابستان ۱۳۹۹ بود که من این کار را با گروهی از نخبگان  دانشگاهی ایران شروع کردم.

 

 

مسئول غرفه هوش مصنوعی با بیان اینکه در مرحله اول بعد از  تحقیقات و مطالعات به این نتیجه رسیدیم که از کجا باید شروع کنیم، گفت: تابستان ۱۴۰۰ به دانشگاه تهران پیوستیم و مرکز تحقیقاتی وسایل نقلیه هوشمند و خودران چیتا را تأسیس کردیم. ما می‌دانستیم که محصولی باید تولید کنیم که نیاز روز ایران باشد. ایران جز کشورهایی است که تعداد زیادی از شهروندان آن به علت تصادف فوت و دچار آسیب‌های فراوانی می‌شوند. طبق آمار بسیاری از تصادفات بخاطر حواس پرتی و خواب آلودگی راننده اتفاق می‌افتد.

 

 

پارسا ادامه داد: در ادامه دستگاه هشدار‌دهنده قبل از تصادف را طراحی کردیم. برای این محصول تست‌های شبیه‌سازی و تست‌های میدانی انجام دادیم. این دستگاه یک دوربین دارد و با الگوریتم‌های هوش  مصنوعی که در این دستگاه وجود دارد چند ثانیه قبل از اینکه ماشین با ماشین جلویی برخورد کند و تصادف اتفاق بیفتد متوجه می‌شود و یک‌ بوق هشدار دهنده می‌زند و اینگونه از ایجاد تصادف جلوگیری می‌کند. این قطعه می‌تواند برای تمام ماشین‌ها استفاده شود زیرا روی ماشین نصب نمی‌شود بلکه فقط با یک‌سیم‌تغذیه به ۱۲ ولت ماشین وصل و تغذیه می‌شود. هنگامی که ماشین روشن می‌شود این دستگاه هم به وسیله برق ماشین روشن می‌شود و شروع به کار می‌کند.

 

 

وی افزود: مرحله دوم برنامه ما این است که بتوانیم از شرکت استاندارد و شرکت‌های خودروسازی مجوز نصب ترمزهای اضطراری بگیریم که خود ماشین در مواقع حساس ترمز بگیرد و ایمنی ایجاد کند و مرحله آخر ساخت و دسترسی به خودروهای هوشمند و خودران در کشور است. خودروهای خودران ماشین‌های هستند که بیشتر اعمال رانندگی را خودشان انجام می‌دهند و راننده در بعضی مواقع لازم است برخی از کارهای رانندگی را هود انجام دهد.

 

 

مسئول غرفه هوش مصنوعی در پایان گفت: درباره این موضوع با شرکت‌های خودروسازی گفت‌وگو کردیم  آنها در حالی که از این طرح استقبال می‌کنند اما مایل به اجرای این طرح نیستند. این شرکت‌ها می‌گویند بخاطر محدودیت‌های قیمتی و بحث قیمت‌گذاری و فروش تمایلی به اجرای این طرح ندارند. همچنین معتقدند زمانی که خودروهای کنونی خود را در قرعه‌کشی‌ها به صورت اقساطی می فروشند نیازی ندارند که آپشن جدیدی به خودروهای خود اضافه کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار