قطعات خودرو

تولیدکنندگان صنفی تحت پوشش اتحادیه قرار می‌گیرند

نگرانی ها درباره تولیدکنندگان صنفی، کارگاه‌های کوچک و متوسط، تولید کنندگان بدون کارخانه(برندها) برطرف می‌شود.

در صنف فروشندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران تعداد قابل توجهی واحدهای صنفی هستند که توانسته‌اند براساس دانش، تجربه و شناخت دقیق از بازار و نیاز مصرف‌کنندگان به تولید قطعات یدکی مبادرت کنند. این تولیدکنندگان که از یک قلم تا ده‌ها و بلکه صدها قلم لوازم یدکی را تامین می‌کنند، نقش بسیار مفید و ارزشمندی در نگهداری و حمایت از ناوگان حمل و نقل کشور و صنایع متعدد بر عهده گرفته‌اند.

 

 

این تولیدکنندگان که گاهی به اشتباه و به دلیل درک غلط از کار آن‌ها زیر پله‌ای هم نامیده می‌شوند؛ توانسته‌اند با تولید قطعات با کیفیت، ارزان و در تیراژ بسیار مطلوب کار خود را انجام داده و خدمات شایانی ارائه کنند.

 

بیشتر بخوانید: بازرسی ها چگونه انجام می شود؟

 

بدون آن که بخواهیم بزرگ‌نمایی کنیم باید گفت، این نوع تولید نه تنها قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است بلکه با توجه به دانش و تجربه عینی متصدیان آن منجر به بهینه سازی اقلام نیز شده‌اند.

 

 

صاحبان این واحدهای صنفی برای تولید یک قطعه یا مجموعه‌سازی قطعات ممکن است هم واردات داشته، هم سفارش به کارگاه‌هایی مثل تراشکاری، ریخته گری، تزریق پلاستیک و… بدهند. مهمترین نکات در این نوع از مدیریت تولید می‌توان به تامین سرمایه درگردش، اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم، صرفه جویی در مصرف مواد اولیه، جلوگیری از هدر رفت منابع، کنترل بسیار دقیق روی ضایعات تولید، فروش مستقیم یا از طریق شبکه توزیع چابک و ده ها مزیت دیگر را نام برد که بدون آن که به خوبی دیده شود اتفاق می‌افتد.

 

 

در کشوری که خودروهای کار و خودروهای خصوصی و حتی دولتی و نظامی آن قدر تنوع دارند که شاید اقلام یدکی مورد نیاز آنها احصاء پذیر نباشد این صاحبان واحدهای صنفی فروشگاهی هستند که توانسته اند از زمین‌ گیر شدن خودروهای فرسوده موجود جلوگیری کنند. ممکن است تصوری پیش آید که این کار عملا هدر رفت سوخت یارانه‌ای را باعث می‌شود که جواب بسیار روشن است، در تولید خودرو های داخلی اساسا توجه جدی به بهینه شدن مصرف سوخت نمی‌شود؛ از طرفی انتظار می رود برای نوسازی ناوگان خودرویی یک برنامه ملی با در نظر گرفتن سرمایه مردم که در قالب خودروهای کار و شخصی است، تدوین شود. به طوری که اساسا خودرو دیگر کالایی سرمایه‌ای به حساب نیاید.

 

 

چند نکته حائز اهمیت دیگر در این جا وجود دارد:

اولا صنف قطعات خودرو یک رسته بسیار بزرگ و مهم بنام رسته ماشین آلات دارد. این رسته به تامین قطعات، سرویس و نگهداری و حتی تغییرات کاربری برای منظور های خاص در خصوص ماشین آلات راهسازی، معدنی، عمرانی، ساختمانی، جرثقیل، لیفتراک، دیزل ژنراتورها، خطوط تولیدی، ماشین آلات خدمات شهری و… می پردازد. تنوع و گستره خدمات این رسته اعجاب برانگیز و خارج از دید اغلب مسئولان است آنچه به بحث فعلی ما مربوط می شود تولید قطعه برای این مجموعه عظیم ماشین آلات است. کار و خدمتی که اعضای صنف با سرمایه‌های خود و مبتنی بر دانش، تجربه و مهارت‌های تجاری و مدیریتی خود انجام می‌دهند.

 

 

ثانیا در صنف لوازم یدکی رسته هایی مثل بلبرینگ، تسمه، لنت، واشرجات، اورینگ، پکینگ، قطعات لاستیکی، پنوماتیک، پیچ و مهره، بوشن، خارجات، لوازم برقی، تزئینی، جانبی، ایمنی و… وجود دارد که بازهم متاسفانه گستردگی و اهمیت آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، شاید بهتر است بگوئیم اساسا مورد اطلاع مسئولان نیست. تنوع قطعات در هریک از این رسته ها به قدری زیاد است که قابل شمارش نیست. به فرض که قرار باشد بانک اطلاعاتی برای آن‌ها ایجاد شود، بدون اغراق پروژه‌ای ملی خواهد بود. در مبحث فعلی ما باید عرض کنم در برخی موارد تولید کارخانه‌ای و انبوه نمی‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد اما این نیاز اینک به یُمن دانش و تجربه اعضای صنف با واردات یا تولید کارگاهی در حال تامین است.

 

بیشتر بخوانید: امکان ثبت موجودی بازار فراهم شد

 

ثالثا برخی اعضای صنف توانسته‌اند تولید فرامرزی داشته باشند. یعنی در کشورهای مختلف کالا تولید می‌کنند و با برند سازی که کرده اند در برخی موارد علاوه بر داخل ایران به سایر کشورها نیز کالا می‌فروشند، این نخبگان تجارت و صنعت در واقع ارزش افزوده کارشان را به جای برندهای جهانی به اقتصاد ملی خودمان وارد کرده‌اند.

 

 

رابعا برخی واحدهای صنفی اتحادیه لوازم یدکی علاوه بر تولید یا مدیریت تولید برندسازی داخلی نیز کرده‌اند این همکاران هوشمند و توانا عمر و سرمایه خود را به کار گرفته‌اند. اکنون با اطمینان تضمین کیفیت کالاهای خود را عهده‌دار شده‌اند نه تنها گارانتی که وارنتی نیز می‌دهند.

 

 

حال باید گفت چنانچه اتحادیه در تعامل سازنده با وزارت صمت، سازمان استاندارد و چند نهاد مرتبط دیگر بتواند به این مجموعه تولیدکننده صنفی و قابل اعتماد به عنوان اعضای اتحادیه پروانه کسب دهد شاهد رونق و پویایی شگرفی در صنایع مختلف از جمله صنعت حمل و نقل و خودرو خواهیم بود.

 

 

یادمان نمی‌رود بهترین تولیدکنندگان فعلی کشور در همه صنایع و صنوف، اول فروشندگان خوبی بوده‌اند. بنابراین اگر فرآیند تولید و زنجیره ارزش از نقطه مصرف تعریف شود، زنجیره تامین بسیار کارآمد و اثربخش تر خواهد شد. چنانچه این سبک نگاه به تولید در همه محصولات و خدمات مورد اهتمام قرار گیرد با توجه به جمعیت کشور، اقتصاد ملی به سمت درون‌زایی، خود بسندگی، خودکفایی و سپس برون زایی سوق پیدا خواهد کرد. چنین روشی ما را در موضوع مقابله با تحریم و کم اثر کردن آنها راه چاره خواهد بود. مراحل ذکر شده با برنامه ریزی کلان، اعتماد به بخش خصوصی و پرهیز از رقابت دولتی‌ها و شرکت‌های شبه دولتی با بخش خصوصی میسور خواهد بود.

 

 

گفتنی است محمدرضا ملاکی عضو هیئت مدیره اتحادیه در گفت و گو با «قطعات خودرو» اعلام کرد: توافق های اولیه برای صدور پروانه کسب به تولید کنندگان صنفی صورت گرفته است. وزرات صمت آمادگی خود را برای اختصاص کد آیسیک رسته مورد نظر اعلام کرده، کد آیسیک در چند سال اخیر برای طبقه بندی اتحادیه‌ها که متناظر با اغلب کشورهای دنیا است مورد استفاده وزارت صمت قرار گرفته است.

 

 

ملاکی یادآور شد برای تحقق این امر اتحادیه باید شاخص‌های تولیدات صنفی را تبیین و به وزرات صمت برای بررسی و تایید ارسال کند که در این مرحله،گام مهمی برای مقابله با تولیدکالاهای تقلبی، کم کیفیت و بی و نام نشان برداشته خواهد شد.

 

 

این عضو هیئت مدیره افزود: برای ساماندهی کسانی که بدون پروانه کسب یا به صورت سیار و بدون نشانی به توزیع لوازم یدکی اشتغال دارند نیز درحال بررسی و گفت وگو با وزارت صمت و دیگر نهادهای مسئول هستیم چرا که این افراد بعد از اجرایی شدن کامل طرح شناسه دار کردن کالاها و طرح های متعاقب آن نمی توانند مبادلات تجاری داشته باشند.

 

 

ملاکی همچنین گفت: الزام به داشتن پروانه کسب برای تمامی اشخاص حقیقی  و حقوقی ضمانت اجرایی بیشتری پیدا کرده است و اتحادیه تمام امکانات لازم را برای تحقق این موضوع به کار خواهد گرفت.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *