به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از این دو خودرو محصولی به نام M۴T۴ نام دارد که ظاهرا از طرحهای بهجامانده از دوران برجام است و قرار بوده به طور مشترک بین سایپا و سیتروئن اجرایی شود. طبق اعلام سایپاییها، پس از آنکه سیتروئن فرانسه در سال ۹۵ نصف سهام سایت کاشان را خرید، قرار شد علاوه بر مونتاژ مدل C۳، پروژه M۴T۴ نیز در سایپاسیتروئن آغاز شود. سایپا مدعی است این پلتفرم در گروه استلانتیس ائتلاف خودرویی شامل خودروسازانی مانند پژو، سیتروئن، کرایسلر، فیات و… شکل گرفته و قرار بوده محصول این پروژه زودتر از سایر سایتهای سیتروئن و برای اولینبار در ایران تولید شود. از همین رو قالبهای بدنه خودرو موردنظر ساخته و آماده تولید شدهاند.
سایپاییها همچنین تاکید کردهاند با بررسیهای انجامشده، حدود ۶۷درصد قطعات این خودرو با محصولات ایرانخودرو مشترک بوده و تمام خطوط بدنه، رنگ و مونتاژ آن در شرکت سایپاسیتروئن نصب و آماده تولید است. خودروی موردنظر قرار است به طور مشترک بین ایران خودرو و سایپا-سیتروئن به تولید برسد، هرچند البته جزئیاتی مانند زمان دقیق عرضه، تیراژ و قیمت آن مشخص نیست.
اما در روز نخست نمایشگاه تحول صنعت خودرو، دیگر محصولی که قرار است بین ایرانخودرو و سایپا به طور مشترک ساخته شود، رونمایی شد. خودروی موردنظر که سایت ایرانخودرو از آن به عنوان «کراس لوک» یاد کرده، در قالب محصول اقتصادی روانه بازار خواهد شد. نمونه اولیه این خودرو دارای جعبهدنده پنجسرعته دستی است اما جعبهدنده اتوماتیک نیز برای آن پیشبینی شده است.
قرار است موتوری سهسیلندر روی خودروی موردنظر نصب شود که یکی از ویژگیهای اصلی آن، مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش است. گفته میشود خودروی موردنظر به احتمال زیاد در سایت بن رو سایپا (واقع در شهرستان ساوه) به تولید خواهد رسید. همچنین گویا ایرانخودرو و سایپا بنا دارند محصولات دیگری را نیز روی پلتفرم موردنظر بسازند.
اما در حالی از این خودرو به عنوان محصول اقتصادی یاد میشود که فعلا قیمت آن مشخص نیست. البته پیشتر عنوان شده خودروی اقتصادی از نظر وزارت صمت محصولی ۹هزار دلاری محسوب میشود؛ بنابراین اگر بنا باشد خودروی موردنظر با همین هدف قیمتی به تولید برسد، با فرض نرخ ۳۰هزار تومانی دلار، حداقل ۲۷۰میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
این در حالی است که طبق گزارش اخیر وزارت صمت، ۵۰درصد از مشتریان خودرو در ایران توان خرید محصولی بالاتر از ۲۰۰میلیون تومان ندارند. همچنین حدود ۷۰درصد از مشتریان از توان خرید خودرویی بالاتر از ۲۴۵میلیون تومان برخوردار نیستند. بنابراین اگر خودروی اقتصادی با همین حداقل قیمت (۲۷۰ میلیون تومان) نیز عرضه شود، عملا تنها ۳۰ درصد از مشتریان بازار خودرو که جزو دهکهای درآمدی چهار به بعد هستند قدرت خرید آن را خواهند داشت.